Nekromanti Tonys sadistiska fällor - utmaning

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Hejsan,
Efter lite diskussion i chatten så kom jag fram till att jag skulle posta en fälla och se om någon kunde ta sig förbi den. Premissen är att det är en fälla i en klassisk fantasy-källare och syftet är att antingen ta sig förbi den alt. stjäla en eventuell skatt med livet i behåll.

Självklart har man med sig rimlig utrustning för det här uppdraget (släggor, ankor, 5 meters pinnar med krokar och gripklor på, rep, osv).

Reglerna är som följer: Ge lösningsförslag i tråden, har ni frågor så placera dessa i tråden. Jag kommer att svara på vad som händer i tråden nästa måndag.

Så, veckans källarfälla är:
Ni kommer nerluffsande för en lätt slutande gång och stöter på en 90-graders sväng, som leder direkt ut till en T-korsning. Golvet vid svängen består av ett galler och i (som i inborrat i en alkov) väggen finns det en spak.

Även korridoren som korsar korridoren ni är på är lätt slutande, och åt det övre hållet, för den som går över gallret finns det en staty av en djävul som håller en bäggare till hälften full av vatten. Bakom denna finns det en ståldörr.

Åt andra hållet så finns det ett hål till breden fylld med vatten, där hålet är lika stort som korridoren.

Vad gör ni?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vi börjar väl rulla ut en tunna på det gallerförsedda golvet för att se vad som händer.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
anth said:
Vi börjar väl rulla ut en tunna på det gallerförsedda golvet för att se vad som händer.
Ingenting, utöver att du nu har en tunna på det gallerförsedda golvet.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Går ut på på gallret efter tunnan.
Går det bra?

Ser vi något som vi inte såg förut?

Tunnan har ett rep bundet i sig (i ena locket) så man kan dra tillbaka tunnan.

Vi använder vår gamla pålitliga 10' pole och knuffar tunnan över hela golvet.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Följer efter anth.

Är något nervös inför mitt uppdrag som kanonmat men vet samtidigt vad som väntas av mig. Drar i spaken och hoppas på det bästa. Håller tummarna att mitt offer kommer att ge anth de ledtrådar han behöver för att ta sig vidare med livet i behåll.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Konrad Konvalj said:
Följer efter anth.

Är något nervös inför mitt uppdrag som kanonmat men vet samtidigt vad som väntas av mig. Drar i spaken och hoppas på det bästa. Håller tummarna att mitt offer kommer att ge anth de ledtrådar han behöver för att ta sig vidare med livet i behåll.
Men va f*n!
Om den där tokige Konvaljen kommer bakom mig rusar jag snabbt tillbaka upp för det sluttande stengolvet.
Jag vill inte dö än - jag tänker utforska många fler grottor i mitt liv, döda många fler monster, röva bort många fagra jungfrur.
:gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

Tittar dock nyfiket på vad som händer Konrad Kamikaze.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg
Vad finns under gallret?

Jag tittar närmare på det sluttande golvet, både innan och efter T-korsningen. Finns det något som tyder på att vätska brukar rinna eller har runnit där?

Finns det några som helst insekter här? Spindelnät eller liknande?

Min teori är att man ska fylla på med eller ta bort vatten från djävulens kopp.

/Han som inte vill hoppa i galen tunna som hindrar Konrad att dra i spaken - det känns smartare ett binda ett rep i spaken och dra från avstånd om man nu ens vill röra den - och som funderar på om man kan dra omkull statyn med repet
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Efter mycket slit så har ni knuffat tunnan över hela golvet, gått ut och trampat runt på det och ingenting har hänt.

Förste Kanonmat Konvaljs tämligen galna testmetod visar sig snabbt leda till ett problem. En bastanta stendörr släpps från taket och stänger av er från den andra korridoren... i ungefär 10 minuter, varefter den hissas upp igen.

Under gallret finns det mörker, som efter att ni har tittat ner i det lite och hållt er fackla över det ser att det verkar vara ett avriningshål. Det finns vatten både här och i alla korridorer om t-korsningen, men det finns inget i arkitekturen som vissar på avrinning eller liknande, utöver hålet med vatten längst ner då. Det finns varken insekter eller spindelnät.

Djupare i den mörka källaren så sitter den onda överhertigen Tony Den Galet Genialiska och observerar er i sin magiska spegel, lätt road över Konrads tilltag...
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Pjehw..

Det var på håret? Pressen och ansträngningen tar nästan knäcken på Kånkel, som snabbt känner ett trängande behov av att släppa urin. Svetten dryper, kroppsvätskor letar sig ut ur alla hål och håll. Fyvale. Spaken var ju ingen lätt match direkt. Det handlade ju om liv och lem, och att vara vid liv är ju en härlig känsla. Hur gick det för anth? Inget argh! har ekat i korridoren och det bådar inte gott.

Han snackar om en teori gällande vatten och en bägare. Jaja. Mycket snack och liten verkstad. Nån måste ju offras här och Konrad vet ju sin plats. På det bara!

Fylla på eller sörpla i sig? Behovet av att tömma är ju stor men visst var det så att djävulsbägaren skulle svepas? Äh. Kör i vind, såpp. Botten upp.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Konrad Konvalj said:
Han snackar om en teori gällande vatten och en bägare. Jaja. Mycket snack och liten verkstad. Nån måste ju offras här och Konrad vet ju sin plats. På det bara!

Fylla på eller sörpla i sig? Behovet av att tömma är ju stor men visst var det så att djävulsbägaren skulle svepas? Äh. Kör i vind, såpp. Botten upp.
Varken att ta emot något från en demon eller svepa en bägare fyllt med giftigt vatten är knappast den smartaste handlingarna i världen, men oturligt nog för Herr Konvalj så hinner han inte riktigt konfrontera sin handling. Demonstatyn sjunker nämligen sakta ner i marken samtidigt som taket över den öppnar sig och ett väldigt stort stenklot faller ner och börjar rulla mot unge herr Konrad.

För anth och han så är fällan lite mindre dramatisk, till en början i varje fall. Dörren slår igen och sakta börjar korridoren vattenfyllas. Ni hör ett skrik på andra sidan dörren följt av ett splatt och därefter ett plums.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Ett splatt och en plums är precis vad anth behöver för att ta sig vidare. Klemers Kämpe´s tid är nu över och de riktiga hjältarna får ta vid.
 
Top