Nekromanti Tomb of Horrors med poängsystem

Lovykar

Veteran
Joined
20 Feb 2006
Messages
24
Location
Uppsala
Så jag tänkte försöka spelleda Tomb of Horrors i Pathfinder, efter att ha sneglat på det under ganska många år och läst igenom 3.5-versionen av det minst ett halvdussin gånger. Jag vet att det är designat för att vara svårt och jävligt men ändå inte alls når upp till första och andra utgåvan av det, som bara var till för att sabotera för spelarna och göra deras liv miserabla och jobbiga för att de trodde sig kunna "vinna" över Gary Gygax och hans setting när de spelat de ett tag. Jag vill ändå prova på det, men har lite problem med gruppen. För det första har vi i huvudsak spelat Eon, även om vi har provat allt från Shadowrun till Skymningshem, och egentligen har vi aldrig spelat Pathfinder eller ens D&D över huvud taget mer än enstaka sessioner med en delvis annan grupp. Jag spelar dock i en aktiv Pathfindergrupp, och tycker systemet verkar användbart och intressant om än inte egentligen min sorts regler.

Detta gör att jag länge varit skeptisk till att köra en gauntlet med folk som knappt har kört spelet förut och definitivt inte kommer tänka så gameistiskt som det verkar krävas för att ha en chans att överleva äventyret (att tänka på att använda saker som true seeing, dispel magic, negate energy damage etc på rätt saker och vid rätt tillfällen, tex), vilket riskerar att både göra det vädligt kort och väldigt frustrerande för spelarna, särskilt om de har skapat egna karaktärer för tillfället.

Igår kom det dock som en blixt från klar himmel en lösning på problemet som jag tror både kan bli rolig och intressant. Jag har flera gånger spellett Paranoia och älskar både settingen och de vansinniga historier det så gott som alltid ger upphov till, och var inne på att göra en crossover med det så att man hade flera kloner av samma karaktär och liknande, vilket skulle eliminera åtminstone en av frustrationskällorna från bordet. Men sen tänkte jag, varför inte löpa linan ut och göra det hela till en simulation à la Matrix eller Operation Anchorage från Fallout 3, och göra det till ett spel inom ett spel, med poäng och levels och allting? Jag ska förklara.

Premissen är att spelarna är deltagare i en tävling på en ospecifierad plats, men åtminstone en som innehar virtuell verklighets-teknologi och ett intresse för storslagen, direktsänd massunderhållning med stora priser att vinna för segrarna. Man tävlar i lag om fyra till sex personer, och målet är att få så många poäng som möjligt i olika utmaningar, med tiebreaks baserat på tiden som förbrukats. Just den här gången är det Tomb of Horrors som ska köras igenom, eller "en livsfarlig labyrint i en mörk fantasivärld med drakar och demoner, där bara den starkaste, slugaste och smartaste överlever!" som reklamen har lytt.

Spelarna får välja mellan ett antal fördefinierade karaktärer, kanske typ en för varje klass eller nåt, med tre olika svårighetsgrader. Redan här börjar poängen göra sig gällande, eftersom det finns karaktärer av olika styrka. Äventyret är balanserat (om det nu kan vara det) efter "four to six 9th-level characters", vilket ger möjligheten att välja högre eller lägre level än detta för en lättare eller svårare run. Antingen kan man låta alla välja individuellt om man vill tävla inom laget, eller att laget kommer överens om samma nivå vilket påverkar deras totala poängsumma. Lite osäker på hur man ska göra här, men det kommer nog.

När man så har valt karaktärer som förhoppningsvis är balanserade börjar själva utmaningen. Målet är att ta sig ner till den lägsta nivån och besegra Acererak, både med så hög poäng och på så kort tid som möjligt. Poängen är tänkt att antingen börja på en viss summa beroende på svårighetsgrad eller delas ut efterhand som man gör olika saker, har inte riktigt bestämt. Man får i alla fall poängavdrag om man dör, förlorar viktiga prylar, drabbas av negativa statuseffekter eller på annat sätt sjabblar bort sig. Man får eventuellt också bonuspoäng av olika saker, men det har jag inte bestämt. Grejen är nämligen, och här kommer det fina i kråksången, att eftersom det är VR så kan tävlingsledningen göra Matrix-lika saker med både spelarna och den miljö de befinner sig i, vilket gör att man aldrig dör permanent eftersom man då bara framställer en klon av samma karaktär och fortsätter spela! Samma sak här - man kan välja att återvända vid ingången, vid en annan gruppmedlem eller på den plats man dog, med eller utan utrustning och med möjlighet att antingen få en ny uppsättning saker med sig motsvarande det man hade på sig när man dog, det man hade på sig när man gick in från början eller att få tillbaka sakerna från där de råkar befinna sig, allting givetvis mot poängavdrag i lämplig grad efter hur mycket hjälp man behöver. Detta löser problemet med nya karaktärer och förlorad utrustning på en gång, samtidigt som det ger roliga taktiska val såsom "ska jag riskera att klättra ner i schaktet och hämta mina grejer eller är det bättre att skaffa nya för poäng?" vilket troligen ger roligt spel.

Det efterliknar också roguelikes som FATE och Torchlight i att man kan välja spawnpunkt och annat vilket nog kan vara en stor fördel, men också kostar poäng och annat som kan vara till nackdel för en själv och/eller gruppen. Tiden räknas ju också förstås, men har återigen fördelen att man kan välja att timeskippa - varje lag kör sin egen version av programmet, vilket gör att man helt legitimt kan skippa tid och annat för att typ sova eller läka sår, när ingenting händer - men totaltiden räknas ju ändå ihop och påverkar slutpoängen, så man vill inte göra det i onödan. Slutligen gör detta också att man när som helst kan byta karaktär att spela med, mot en av de oanvända - men då får man ordentligt med poängavdrag, blockar både den gamla och den nya karaktären för andra att välja och får inte byta tillbaka igen när man väl bestämt sig.

Allt detta sammantaget borde skapa en intressant metakänsla av strategiska, taktiska och rollspelsmässiga beslut, samtidigt som det låter folk ha roligt med äventyret och premissen utan att skapa en massa antiklimax och annat när folk oundvikligen dör, får sin utrustning förstörd eller på något annat sätt får dåliga saker att drabba dem. Ska fila lite på poängsatser och karaktärer och annat, men vad tror folk? Är det gångbart/roligt/intressant, går det att designa på ett bra sätt, och framför allt - skulle folk vara intresserade av att spelleda det själva och sammanställa resultaten, så man kan få en sorts lagliga av samma sort som settingen implicerar att det är? Det är odefinierat hur många lag som tävlar samtidigt, så det ger stora möjligheter att prova sin styrka och sen jämföra resultaten mot andra i form av tävlingsresultat och poäng, samt förstås underhållande historier och annat som kommer upp. Jag planerar iaf att köra det med minst två grupper, kanske fler, och se hur det går. Enda kruxet är ju att man inte får ha spelat det förut för att delta, men det borde inte vara något problem åtminstone i min bekantskapskrets. Finns förstås möjlighet att köra om det med samma lag och andra förutsättningar om man vill, vilket kanske borde sammanställas i en separat liga, men det borde skapa en utmaning i stil med WoW-dungeons där man kan försöka optimera strategi och klara den på så kort tid/få dödsfall/låg level som möjligt, men det kanske mer är ett projekt för framtiden - låt oss se om detta fungerar innan vi vågar oss på något sånt :gremsmile:

Så vad tycker folk? Jag tycker iaf det låter roligt! :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag tycker det låter roligt, men av någon anledning kommer jag inte på något konstruktivt alls att skriva.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det känns lite som att ta en skräckfilm och lägga på Benny Hill-musiken.
Inte nödvändigtvis dåligt, men det känns som det blir en helt annan modul.
 

Lovykar

Veteran
Joined
20 Feb 2006
Messages
24
Location
Uppsala
Ja, men vill man ha en chans att ta sig igenom det med nybörjare tror jag det är så man får göra, annars kommer de knappast överleva till rum fem ens. Tänkte också köra på en konvertering till Pathfinder av originalmodulen, som är betydligt farligare än Wizards egen version (som kör på "save or die" istället för bara "instant death", veklingar :p) . Vi får se.
 
Top