Nekromanti Tolkientalibanismen uppmärksammad

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
I Dagens Nyheters kulturbilaga uppmärksammades idag (031026) den fanatiska strömning som man kan se bland vissa Tolkienfantaster (se http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=196992&previousRenderType=2). Upprinnelsen till det hela var en satirisk krönika i Västerbottens-Kuriren, där en frilansjournalist skrev att man inte bara gjort "Sagan om ringen"-filmerna, utan även försökt göra pengar på en bokversion av filmerna. För alla läsare med mer än en halv hjärna borde det ha framgått att det rörde sig om en satir, om inte annat när skribenten frågade sig vad som skulle hända om någon fick för sig att skriva en bok baserad på hans favoritfilm, "Jesus Christ Superstar" (ledtråd: "Bibeln"). Nu är det väl tveksamt om vissa ens läste till slutet, vilket bör ha gjort att de missat budskapet. I vilket fall som helst så resulterade det i att VK:s nöjesredaktör bombarderades med upprörda email, telefonsamtal och sms, varav flera innehöll grova förolämpningar, hot och annat som hon upplevt som extremt jobbigt. Vi såg något liknande när Susanne Ljung skrev om de nördiga tolkienisterna för ett par år sedan, men i hennes fall var det hon som kastade första stenen, och utan något satiriskt uppsåt. Likväl var en del av de email hon fick rena hot. Likaså var David Tjeder ute och seglade med sitt tyckande, men han förtjänade inte personangrepp och hot.

Den här sortens talibanism måste upphöra! Den är otäck för de angripna, pinsam för oss "normala" Tolkienfans, och ovärdig Tolkiens minne. Om de sociala UFO:n som finns inom varje hobby och livsstil inte förmår att skilja på fantasi och verklighet, bör de i varje fall lära sig att hålla käften och avhålla sig från grova personangrepp och hot för sina favoritböckers bästa. Det går en skiljelinje mellan rättfärdig kritik och självrättfärdiga angrepp, vilken vissa insnöade töntar uppenbarligen har svårt att urskilja. Bättre då att skriva (som en övning om inte annat) en väl underbyggd och resonerade kritik, än att spy galla över de som uppfattas som "fiender". Vi mer "normala" fans skulle uppskatta det, och hobbyn i stort skulle framstå som mindre anfäktad av mantelbeklädda stolpskott som läst trilogin 500 gånger. Fanatism är ett av stegen mot extremism och terrorism, och det var knappast det som den gode professorn ville ha förknippat med sina böcker.

PS: Jag postar detta på flera fora, då jag hoppas nå så många som möjligt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Muppar!

Ja, det finns ju tyvärr människor utan självdistans inom alla grupper. Jag är säker på att jag läst den där krönikan (jag kan för mitt liv inte lista ut hur jag kommit över den om det nu var Västerbottens-Kuriren den publicerades i) och ansåg att man måste vara helt bakom flötet om man inte fattade att den var ett skämt.

/tobias
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Muppar!

g är säker på att jag läst den där krönikan (jag kan för mitt liv inte lista ut hur jag kommit över den om det nu var Västerbottens-Kuriren den publicerades i)
Inte så konstigt. den har scannats upp på internet och citkuleat där i massor. Hon hade ju fått bre från london, Singapore och Zimbabwe så det är ju inte omöjligt att du kommit över den på nätet också.

Jag läste den dock i VK, västerbottning som jag är. Och ja, det r svårt att förstå hur man inte kan uppfatta den som ett skämt, i alla fall om man läser mer än rubriken.

MVH
Balderk
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Hear hear

Jag har själv lust att förstå deras agerande och har ibland lust att greppa deras mantel och skaka om melonen på dem hojtandes "DET ÄR BARA EN BOK!". Men då skulle jag väl bli arresterad och satt på vatten och müsli.
Men hur ska man få folk att låta bli att mordhota folk som de tycker uttalar sig neggo om Prof. T. då? Vi kan väl knappast göra något?


Storuggla, vill se något hemskt
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Hear hear

Men hur ska man få folk att låta bli att mordhota folk som de tycker uttalar sig neggo om Prof. T. då? Vi kan väl knappast göra något?

Som vanligt föreslår jag att prygla dem under fötterna med påkar, men sådant beteende är visst inte accepterat nuförtiden, så jag står handfallen.

Det som förvirrar mig mest är att fantasynördar faktiskt hotar folk. Jag menar, den genomsnittlige fantasyfantasten är väl knappast typen som kan backa upp sina ord om det blir biff? Jag föreställer mig illa stavade e-mails med STORA BOKSTÄVER och massor av UTROPSTECKEN!!!! skickade av förvirrade 14-åringar som gillar tanken på att kunna attackera folk anonymt (se t.ex. TV-spelsforum och dylikt, de är ofta mycket underhållande).

Det är väl inte mantelbärarna som skriver hotmejl? Jag föreställer mig att de faktiskt skriver genomtänkta om än upprörda svar på omotiverade påhopp.


/Jonas, kom precis hem från SF-mässan där höjdpunkten var den feta Darth Vader som gled runt, det var asroligt
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Hear hear

"Som vanligt föreslår jag att prygla dem under fötterna med påkar, men sådant beteende är visst inte accepterat nuförtiden, så jag står handfallen."

Det går bra att sparka dem under fötterna också, har du stålhätta gör det ont det med. San har vi ju telefonkataloger och... uh... nevermind.

"Det som förvirrar mig mest är att fantasynördar faktiskt hotar folk. Jag menar, den genomsnittlige fantasyfantasten är väl knappast typen som kan backa upp sina ord om det blir biff? Jag föreställer mig illa stavade e-mails med STORA BOKSTÄVER och massor av UTROPSTECKEN!!!! skickade av förvirrade 14-åringar som gillar tanken på att kunna attackera folk anonymt"

Jag tror nog det är en blandning. Men visst, andelen versaler och uppochnedvända i'n är bergis stor den med. Men jag tror nog att pudelns kärna är ordet "genomsnittlige". Den genomsnittlige fantasytomten skickar inga hatmejl till en glorifierad kåsör, men det är den lilla minoriteten som låter mycket. Och det är ju de som muppar ur.


Storuggla, osande brev
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Håller med dig om att det är illa när det går så långt som att man måste göra sådana grejer när nån skriver nått negativt om t. ex Tolkien.
Undrar just hur man ska slippa sådant hät i framtiden ?
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Re: Hear hear

Det som förvirrar mig mest är att fantasynördar faktiskt hotar folk. Jag menar, den genomsnittlige fantasyfantasten är väl knappast typen som kan backa upp sina ord om det blir biff? Jag föreställer mig illa stavade e-mails med STORA BOKSTÄVER och massor av UTROPSTECKEN!!!! skickade av förvirrade 14-åringar som gillar tanken på att kunna attackera folk anonymt (se t.ex. TV-spelsforum och dylikt, de är ofta mycket underhållande).
Det är väl den andra kategorin som skickar hatmail, då. Fjortisar som helt enkelt är för unga för att kunna tolka en text (och som kanske just därför är stora fans av Eddings och Jordan), och som uppfattar inbillade angrepp på favvoförfattaren som ett angrepp på deras egen person och livsstil.

/Jonas, kom precis hem från SF-mässan där höjdpunkten var den feta Darth Vader som gled runt, det var asroligt
Jag var inte där, men jag tror jag känner personen ifråga. Han var smalare en gång i tiden...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Va?!? Ska de göra en bok på LOTR?!?!? :) [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 

WhitePaladin

Veteran
Joined
25 May 2003
Messages
103
Location
Malmö
Re: Hear hear

Fjortisar som helt enkelt är för unga för att kunna tolka en text (och som kanske just därför är stora fans av Eddings och Jordan)
Men jag gillar ju Jordan! Eddings är "Tolkien featherwiehgt" och kul att läsa när man vill stänga av hjärnan i badkaret... har man läst hans första bokserie, har man läst det andra tre... (varav den sista, Tjuven från Athalas, inte ens är färdig än).

Skämt åsido. Tolkien har satt djupa spår och det var tack vare hans enorma språk-, historie- och mytologikunskaper, kombinerat med en fantasi utan like. Det är svårt att ens försöka skriva bättre fantasy, fast jag tycker att Jordan ligger bara ett par snäpp efter. Donaldson är inte heller dålig (fast vad tänkte han på när han skrev om Spegelmästarna??).

Men men, för att återgå till Tolkienfantaster, man har ofta skyllt diverse märkligt beteende "jag mördade honom för att hans rollperson dog" på böcker, rollspel, film och dataspel. Hur många Sandia Liv-direktörer ska skylla sina bostadsaffärer på Monopol?
Grejen är den att är man svag i sinnet och inte riktigt kan klara av att skilja på fantasi och verklighet, ska man inte änga sig åt någon form at verklighetspaus (verklighetsflykt låter för hemskt), utan en SL (eller förälder) som märker att hans spelare (barn) lever för hårt in rollen (boken), så ska denne säga stopp.

Något drastiskt, men hellre det än att spelaren går och skadar sig själv eller någon annan "för att det hände i spelet".
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Ett tänkbar samband?

Hmmm, undrar om de militanta Tolkientalibanerna också lyssnar på rockgruppen Toto? Toto-fans är ju allmänt kända för att ta all kritik mot denna skitgrupp :gremgrin: personligt och skriva långa brev med både hot om våld och annat till Toto-negativa recensenter...

undrar
Örnie
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Klanka ned....

Fjortisar som helt enkelt är för unga för att kunna tolka en text (och som kanske just därför är stora fans av Eddings och Jordan),
Det är mycket nedklankande på Eddings hela tiden i fantasy kretsar. Om det inte fanns nybörjarfantasy skulle betydligt färre sjunka djupare i det träsket och jag antar att de flesta på detta forum heller vill ha flera där.

/Tobbe - som just skrev sitt första inlägg utanför eonforumet och börjar känna sig riktigt nördig...
 
Top