Nekromanti Tolkiens Trudvang

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Igår anlände mitt exemplar av Drakar och Demoner: Trudvang. Det är den första DoD-produkt jag någonsin ägt och den första från RiotMinds produktion som jag överhuvudtaget läst, vilket kan vara värt att ha i åtanke när ni läser detta inlägg.

Vad som slog mig när jag läste om världen var hur tolkiensk den kändes. Med det menar jag inte att världen är rollspelsfantasy modell 1A, utan snarare motsatsen. Den där mytiska känslan som jag får av Tolkiens verkar vara oerhört svår att återfånga i rollspel, känslan av att världen inte bara är en hög länder där det rusar omkring en massa underliga varelser med roliga förmågor utan att världen består av någon sorts mytisk helhet (jag har svårt att beskriva känslan utan att använda m-ordet) där symbolik och mening är lika viktiga för världen som hårda fakta.

Nu låter jag som att jag är på väg att flumma ur fullständigt. Jag ber om ursäkt för detta.

Hursomhelst var det en liknande känsla jag fick av att ha läst igenom DoD:T, och det var flera år sedan jag kände något sådant senast. Även om Trudvang har ett tjockt lager vikingafinish på sig kan jag se flera beröringspunkter med Tolkien än i de flesta andra fantasyrollspel jag stött på - jag har dock svårt att sätta fingret på exakt vad. Jag kommer att tänka på vildmarkens centrala roll och alfernas dramatiska/vemodiga historia, men sådant finns ju mer eller mindre i alla rollspel. En bidragande orsak kan förstås vara att man valt att göra världen mer tematiskt fokuserad än det vanliga gygaxesiska lapptäcket, men jag har läst andra tematiska fantasyspel utan att få samma känsla. Är det så enkelt som att det är lättare att få denna känsla när man läser en produkt på sitt modersmål? För att få klarhet i mina funderingar vänder jag mig nu till er på forumet.

Är jag ensam om att kunna se dessa paraleller med Tolkien? Om ni har tänkt något liknande, vad är det för likheter ni tycker er ha sett? Och finns det några andra produkter som ni tycker lyckas återskapa Tolkiens "mytiska fantasy"?

/Ridijeck
nyfiken och fundersam (och nöjd med köpet)
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
Du är icke ensam, om jag minns rätt (var ett tag sen jag rörde mina DoD6 böcker) så kom alverna med stora vita skepp till Trundvagn, vi har orcerna oj förkåt kommer inte ihåg vad dom hette smen poängen är att dom ser ut som orcer och har exakt samma roll som Tolkiens orcer hade. Dom härstammade från alverna men blivit förvridna av en onskefull gud liknande varelse (känns igen?)
Sen har jag alltid ansett att Trundvagns tolkning på alver, dvärgar och alla monster (varulvar osv.) mer liknar tolkien än sagor och fornordisk mytologi. Fast kan vara jag som är mest känslig, i dessa fall kan man igentligen lika gärna säga high fantasy istället för Tolkien kopia
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Är jag ensam om att kunna se dessa paraleller med Tolkien? Om ni har tänkt något liknande, vad är det för likheter ni tycker er ha sett?
Jo, visst så ser jag vissa likheter med Tolkien & just DoDT.
Just att de bägge värlarna har den där lite mer nertonade, vackar fanasyn. Det rä iaf något som tilltalar mig välldigt mycket. Just när jag bläddrade i DoD6 så blev jag nästan kär.. =) Jag fastnade omelebumms för världen. Vilken inte ahde häntr på länge.

/ Johan K, som funerar på att sova nu.
 
Top