Nekromanti Tolkien och jag

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
Själv läste jag Tolkien precis i slutet av 90-talet, kanske ett eller två år innan den första filmen kom, och hann bilda mig en uppfattning innan Jacksons trilogi erövrade sinnevärlden. Jag gick på mellanstadiet och hade sett den coola tecknade filmen, vars estetik influerade min visuella föreställningsvärld under läsandet. En av få bokserier jag läst om.

Även jag har extremt svårt för figuren Tom Bombadil och hans Goldberry, som jag redan i mellanstadiet tyckte kraschar stämningen totalt under den i övrigt väldigt tajt stämningsfullt läskiga flykten från Fylke och de svarta ryttarna. Ett utmärkt val att utelämna den parentesen ur filmerna. Förstår inte vad Tolkien-älskare ser i honom alls.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Daniel;n322069 said:
Här vill jag med emfas inflika att det sex som förekommer i böckerna, både vad gäller erotik i samtycke och sexuellt våld, är betydligt grövre än vad som förekommer i tv-serien. Det finns scener och repliker ur böckerna som hör till det vidrigaste och grövsta jag läst. Vissa huvudpersoner i tv-serien är ju t.o.m. märkbart avsexualiserade jämfört med sina bokförlagor. Böckerna innehåller mycket grövre och hemskare sex än tv-serien. Även om det ofta bara återberättas i repliker är det mycket mer obehagligt än det någonsin blev i tv-serien.
Kan du ge ett smakprov/snuskprov?:p
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
skaraborgarn;n322162 said:
Kan du ge ett smakprov/snuskprov?:p
She was sopping wet when he entered her. “Damn you,” she said. “Damn you damn you damn you.” He sucked her nipples till she cried out half in pain and half in pleasure. Her cunt became the world.


Ljudböckerna gör det här en miljon gånger bättre :p
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
God45;n322163 said:
She was sopping wet when he entered her. “Damn you,” she said. “Damn you damn you damn you.” He sucked her nipples till she cried out half in pain and half in pleasure. Her cunt became the world.
Var någonstans i Sagan om ringen sker detta?:eek:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
skaraborgarn;n322165 said:
Var någonstans i Sagan om ringen sker detta?:eek:
Shit. Trodde det här var en av Game of Thrones trådarna :p

Ignorera mig.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
God45;n322167 said:
Shit. Trodde det här var en av Game of Thrones trådarna :p

Ignorera mig.
Det ska bli ett gott och sällsamt nöje att ignorera dig.:wink:
Jag saknar dig allt mindre och mindre....
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
God45;n322167 said:
Shit. Trodde det här var en av Game of Thrones trådarna :p

Ignorera mig.
Du är i helt rätt tråd angående GRRM-sexet i böckerna kontra tv-serien, när du svarade på vår deldiskussion, som i sin tur var off topic såklart.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Daniel;n322171 said:
Du är i helt rätt tråd angående GRRM-sexet i böckerna kontra tv-serien, när du svarade på vår deldiskussion, som i sin tur var off topic såklart.
Är ni så fixerade av sex att ni inte kan se skillnad på en alv och Stark?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Läste ringen för första gången 1974. Då fanns det knappast annan fantasy att hitta i det här landet, bara en handfull böcker till. Och ordet "fantasy" hade inte blivit etablerat.

För mig är Tolkien (stor) litteratur, inte "Fantasy". Det är däremot alla alla efterföljande "kloner". De har ytan, men de har inte fattat varför Tolkien är något annat.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Arfert;n322177 said:
Läste ringen för första gången 1974. Då fanns det knappast annan fantasy att hitta i det här landet, bara en handfull böcker till. Och ordet "fantasy" hade inte blivit etablerat.

För mig är Tolkien (stor) litteratur, inte "Fantasy". Det är däremot alla alla efterföljande "kloner". De har ytan, men de har inte fattat varför Tolkien är något annat.
Det är väl så. Alla västernfilmer blir inte bra. Alla krigsfilmer blir inte bra. Men mycket i fantasy har handlar om att inspireras av Tolkien och det blir ofta kopior.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
http://tolkiengateway.net/wiki/Åke_Ohlmarks

I artikeln ovan säger Ohlmarks att Tolkien är en usel författare. Kanske det är det allt handlar om? Ohlmarks ansåg att Tolkien verk var så dåligt att han själv måste förbättra den och sedan fick han kritik. Jag gjorde det för hans eget bästa och otack är allt jag får tycks man höra allas vår Åke utbrista!
 
Top