Tolkien och den svarta magin

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
I en annan tråd som handlar om Jon Petersons The elusive shift
kom diskussionen in på vad det finns för historiska verk om rollspel/nördkultur/fantasy på svenska.
Åke Ohlmarks Tolkien och den svarta magin nämndes.

1656591361057.png

Det verkar som att jag missat ett litterärt mästerverk. ;)
Jag hittade ett par inlägg av David Nessle som går ut på att nästan varenda mening i boken är åtalbar.

Vad har ni att säga om denna bok, och framförallt: hur får man tag på den?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,585
Location
Huddinge
Jag läste Davids Nessles tråd när han skrev den, och var chockad.
Alltså jag hade hört dåliga saker saker om boken men inget som förberede mig på den galenskap den verkar vara.

ibland ser jag fortfarande hyllningar till Ohlmarks och jag inser efter den tråden att jag känner att hans galenskap kanske borde pratas mer om.

Jag har försökt få tagi boken sedan tråden kom ut men har inte hittat något exemplar till bra pris.
Och de bibliotek jag kollat med har den inte.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,168
Minns twitter-tråden från när den var ny. Tror den var uppe här. Rolig.

Boken vet jag att jag lånade från Malmös stadsbibliotek när jag var tonåring, fattade ingenting (hade helt missförstått syftet) och la ner efter bara några sidor. Verkar dock inte finnas kvar i samlingarna nu. Kanske minns jag fel. Annars finns den enligt Libris på ett gäng universitetsbibliotek men ingen annanstans.
 
Last edited:

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,585
Location
Huddinge
När jag var tonåring lånade jag de övergivans armé, på mitt skolbibliotek och efteråt informerade bibliotekarien om vad för bok det var, så den blev bortplockad.
(eller tekniskt sett hamnade den bakom disken i en hylla med ovetenskapliga böcker, där man inte bara kunde plocka upp dem ovetandes).
Jag misstänker att många ex ev den här boken har drabbats av liknande öden. Den verkar ju vara så galen att vilken bibliotekarie som bläddrar i den kommer inse att den är skräp.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,585
Location
Huddinge
Jag undrar om Ohlmarks hade börjat bli senil när den här boken pruducerades och om förlaget utnyttjade honom på något vis.
Eller var han alltid så här galen?
Och godtog förlaget den här boken istället för att skicka tillbaka den med kommentaren "ehhh vad pratar du om?"
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,296
Location
Helsingborg
Jag undrar om Ohlmarks hade börjat bli senil när den här boken pruducerades och om förlaget utnyttjade honom på något vis.
Eller var han alltid så här galen?
Och godtog förlaget den här boken istället för att skicka tillbaka den med kommentaren "ehhh vad pratar du om?"
Ohlmark var alltid ganska crazy, men det eskalerade efter hans konflikt med Tolkiens arvingar.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
339
Location
Södertälje/Uppsala
Jag vet att exemplaret i Uppsala universitetsbibliotek listas som "förkommen". Har alltid undrat om det varit någon mer radikal Tolkienanhängare som kommit åt den.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
497
Åh Ohlmarks, en sån härlig gubbe, tar ingen skit. Älskar honom!
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
497
Vi får skaffa in några och ha högläsning på discord.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag vet inte om du skojar eller inte, men jag tycker på riktigt det är en bra idé, jag gärna är med på.
Ni får gärna skriva om era fruktlösa försök att få tag på ett ex.

Och ni får gärna posta här när högläsningen börjar, så jag vet när jag ska logga in på discord .
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,529
Den som vill ha tag på boken kan förslagsvis fjärrlåna den genom sitt kommunala bibliotek. Brukar kosta 0 SEK.
Att kunna fjärrlåna för 0 kronor är en riktig sweet deal, under en period utnyttjade jag det så mycket så jag undrar om inte kommunen gick back på mig trots att jag jobbade. (För rimligtvis måste ju nån form av fraktkostnad uppstå.)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,728
Innan han skrev Tolkien och den svarta magin skrev Ohlmarks boken Tolkiens arv. Den är inte lika crazy som Svarta magin, men man märker varthän det är på väg så att säga. Här finns en recension av den boken:

 
Top