Nekromanti Tolka extrema attribut?

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Tjo.

Igår när jag var sjuk och inte hade någe att göra började jag knåpa på en rp jag ska spela i framtiden någon gång. Satt och slog attribut och på tabeller. Lyckades få 18 i psyke och sedan fick jag "övernaturligt attribut" dvs, höja mitt högsta med 1t6+1. Jag slog och tärningen visade 5. Så min rollperson fick 24 i PSY.
Hur tolkar man det? Rp blri ju löjligt smart men jag tycker att det redan vid 16-17 börjar känns extremt. Någon som har förslag på hur ett sådant högt värde i psyke artar sig? Själv är jag inte så smart....

Silvervarg gillar inte extremvärden utan bra spel så himlans bra.
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Har själv fått skit mycket på en del R/p, kanske inte 24 i PSY men endå.
Brukar då säga till SL att jag känner att R/p är för bra (för smart) och att jag vill ändra, jag vill inte bara ignorera slaget utan känner att jag istället gäran tar ett extra slag på FYS tabellen, eller delar upp +plussen+ i PSY på BIL eller TÅL också för att få en mer balanserad karaktär som inte är så Yber smart och svårspelad för en, som du uttryckde det
"inte så smart...." person...
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Gör som med personlighet (den enkla vägen)

Personlighet är ju både karisma och utseende. Att man har ett väldigt bra utseende betyder ju inte att man för den skull är trevlig.

Psyke är ju ett mått på både intelligens och psykisk styrka. Låt rollpersonen vara oerhört psykisk stark men inte sådär jätteintelligent, för visst kan man vara psykisk stark utan att för den delen vara intelligent och tvärtom.
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Ja nu kom det upp en bra tråd, va fint. Mina kompisar och jag har haft som en rollspels helg. En av spelarna kom ganska sent och hade ej någon RP. Vi (eller jag) bestämde att han skulle göra en FrakkThrukk, eftersom att jag håller på att skriva ett äventyr med sådana. Han fick Skyhöga 35 i STY och höga 31 i TÅL. Grabben är ju hur stark som helst, han fick både Övernaturligt atribut och stor vuxen. Så då undrar jag: Hur kommer folk reagera när "grottrollet" kommer in i en stad? Han är runt 3m och väger typ 280kg..
 

han göte

Warrior
Joined
28 Oct 2004
Messages
214
Location
Falun
om han går in i människo stad så gissar jag på att han blir ihäj skjuten av stadsvakterna..redan inan han kommer in eller så skjuter de en varning pil..för det är inte många städer som släpper in frakktrhuker typ bara tiban
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Kommer antagligen få underliga blickar och bli utkörd från de värdshus som har en utslängare lika stor som trukken.
Skulle tro att många klassar honom som "monster" och vill därför inte ha något att göra med honom..
I vissa städer tror jag kanske att han till och med att han skulle bli dödad, främst i jargiska kejsardömet men troligtvis på några andra platser också...
Får jag fråga om hans per och psy?

Han bör nog hålla sig bland personner han känner/ödemarken/sin egen storlek.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Kommer antagligen få underliga blickar och bli utkörd från de värdshus som har en utslängare lika stor som trukken.

Ska jag vara ärlig så tror jag nog inte att han kommer sig in i värdshusen hur som helst. Han kommer nog inte in genom dörrn!

Skulle tro att många klassar honom som "monster" och vill därför inte ha något att göra med honom..

Och det faktum att han är Frakk gör väl inte saken bättre...

/Honken
 

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
en 35 sty o 31 tål blir utkastad?

Ehh? Jag vet inte vilket rollspel du har spelat, men om någon är så biffig så blir han inte utslängd från en w-hus värd såvida man inte har en mycket dålig, egocentrisk eller oerfaren spelledare. PUNKT

En människa har nämligen skyhögt i styrka om han kommer uppåt 16-17-18. Jag tror det är nog ett fåtal utkastare som skulle kunna ge sig på honom och han finns(om man spelar mundana regl.rätt) i Camard, och inte ens han har nog tillstymelsen till chans. Trots att han är en av Mundanas absolut starkaste människor. Däremot är frågan, skulle milisen släppa in en Trukh i en stad och kanske ännu mer aktuellt, hur kul skulle det vara att spela?
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
för det är inte många städer som släpper in frakktrhuker typ bara tiban
Tja, typ alla kuststäder på Asharina är väl mer eller mindre vana vid Tiraker av alla de slag, och att anfalla ett 3 meter långt, obscent starkt djur, utan att det ens uppträder hotfullt känns lite av en överreaktion (och Dumhet eftersom det kan få för sig att uppträda hotfullt ända även om det inte redan gör det). :gremlaugh:

Kungen for President!
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Han har typ 9 eller 10 i PER, och hyfsad PSY typ 12 så han e ju smart för att vara Frakkthrukk. Jag är nämligen imot att döda mina spelare, så länge dom inte gör sig förtjanade av det. och bara för att man är stor så är man inte fötjant av att dö. Tillsaken hör också att han och två eller tre till Frakkthrukker ska möta mörkret, en schaman och en nekromantiker (ja vet... men jag lätt han göra den eftersom han är ny, och SKA gilla spelet), samt en obestämd. Därimot om dom skulle ha en människa i gruppen, skulle han få det lättare då? va tror ni? jag menar tre-fyra stora (säkert ganska hotfulla till utseendet) personer blir lätt ett offer för fördomarnas makt.
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Jo, självklart kommer bönderna att kalla in sina barn och låsa dörren men vem bryr sig om bönderna egentligen :gremwink:?
Värdshus nekar en inte tillträde bara för att man är stor och ful, bara man betalar för sig och håller sig lugn samt inte orsakar några uppenbara obehag för omgivningen, så ska det inte vara några problem (förutom i Jargien).
Sedan kan ju RP bli offer för misstänksamheter om saker försvinner och så, kan använas i äventyr.
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Hmm varför är jargier imot tiraker? eller är det bara elaka tiraker eller alla? Jag hatar ändå jargien, främst pågrund av daak. Så vi är aldrig där, jag har nämligen sakt att jargierna är som dom är i mitt mundana, och då vill ingen ditt.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Typ ungefär som jag resonerat

Tänkte faktiskt nämna det där med att det blir rätt svårt att kasta ut d trukhen från ett värdshus om han nu tagit sig in dit.

Däremot är frågan, skulle milisen släppa in en Trukh i en stad och kanske ännu mer aktuellt, hur kul skulle det vara att spela?

I Asharein är de ganska vana med tiraker så en trukh blir nog inget problem men däremot att han är frakk, där kan det bli problemas.
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Re: Typ ungefär som jag resonerat

Men jag har varnat min spelare, om han inte är snäll (vilket inte han borde vara) så kommer folk lätt lacka ur. Han är trots allt 3m+ och väger säkert 280+ samt att han går omkring med en grymt stor yxa och funderar på att skaffa en rustning. Med tanke på att han kommer färdas med en ganska bra schaman (har nu 15 i FV, men det är ju enligt boken mycket bra). Och en nekromantiker som han också är likvärdig schamanen plus att han också har typ 28 STY och en binderakk hammare. Samt troligen en till krigare eller liknande, så blir dom tuffa att slänga ut (om dom väll kommit in)
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Re: Typ ungefär som jag resonerat

han går omkring med en grymt stor yxa och funderar på att skaffa en rustning
Du använder väl reglerna om att rustningar på lite större väger och kostar som satan :gremlaugh:.
så blir dom tuffa att slänga ut (om dom väll kommit in)
Hehe, nej det blir de inte. Tänk dig en mobb på 50 pers, vissa med pilbågar, och långtidsutmattning och Fan och hans moster.
De får nåt så storpisk så det är inte sant.
Och, Varför är det så vanligt att spela nekromantiker?
 

han göte

Warrior
Joined
28 Oct 2004
Messages
214
Location
Falun
jag trode det bara var maranakh som fick vara i städerna..och att bazirk och frakk inte var betraktade som människor..de är bilden jag har fått
 

han göte

Warrior
Joined
28 Oct 2004
Messages
214
Location
Falun
jag delar ditt hat mot jargier...de enda jargier mina rollpersoner möter är elaka éller dumma daak präster..fast jag hatar nog cirefalier ännu mer( min förra rollperson var det men ändå) men de är långa opålitliga handelsmen som gör allt för pengar i mitt mundana..
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Jo men jag tror inte den normale Ashariske invånaren har så mycket koll på Tirakernas Anatomiska och Kulturella förhållanden.
Med adra ord: han skiter fullständigt i om den hårige gestalten på vägen är en Bazirk eller Marnakh.
"Men nära mitt hus kommer han inte! <font size="1"> Inte för att jag skulle kunna stoppa honom om han kom i närheten,
han har en jävligt stor yxa, nej den är nog inte att leka med! </font size> " :gremblush:
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Hmm varför är jargier imot tiraker?
Nja det var väl mest att jargier inte är alldeles överförtjusta i nekromantiker och bryr sig förmodligen inte om deras vänners liv.
Jag hatar ändå jargien, främst pågrund av daak.
Jag ogillade också Jargien, men så spelade jag Daakpräst och fick en helt ny vinkling, Daakkyrkan är den bästa religionen att spela troende i, den är nämligen lik kristendomen.
Varför hatar du Daak?
Så vi är aldrig där, jag har nämligen sakt att jargierna är som dom är i mitt mundana, och då vill ingen ditt.
Hur är det där då?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Re: Typ ungefär som jag resonerat

Om jag vore den där nekromantikern skulle jag kunna tänka mig ett annat användningsområde för den stora trukhen, där den inte är fullt så oregerlig. :gremgrin:
 
Top