Nekromanti Tokon i Consaber

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
mina spelares karaktärer har länge varit i Asharien soldarn området nu börjar jag tröttna på det och funderade på någt utvecklat feodalt rike

Consaber och Jargien kom genast upp i mina tankar som bra altenativ

efter några minuters tänkande så bestämmde jag mig för att Consaber kan bli coolare äventyr

jag tog fram min Geografica Mundana, och började läsa om Consaber

det finns ju typ 3 sorters folk eller så kanske det var 2 som är vanarer men så finns det Tokon, jag har för mig att domär barbarer så blev mycket intreserad

jag tänker köpa boken Consaber när jag kommer till SF bokhandeln typ den här helgen (bor på gotland och är sällan i stockholm så det blir ett bra läge)

är Tokon barbarerna vänner med Sabrierna,för isåfall om spelare i tackt med att karaktärer dör (det händer ofta mina spelare är väldigt utursförföljda)

så kort sagt min fråga är följande: är Tokon barbarerna i Consaber vänner med Sabrierna för isåfall så ska jag köpa Barbar boken med (fast kanske i vilket fall)

men jag håller hårt på fluffig grupp så villgärna veta

tack på förhand för svar
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
så kort sagt min fråga är följande: är Tokon barbarerna i Consaber vänner med Sabrierna för isåfall så ska jag köpa Barbar boken med (fast kanske i vilket fall)

Tokon och Consaber har länge varit mer eller mindre allierade. Det har givetvis funnits små konflikter och liknande men på det hela har det varit relativt lugnt (åtminstone de senaste 1000 åren). De senaste 700 åren har det varit sed att Consabers regent svär en trohetsed till Draken (tokons högsta gud). Men då Constantin XIV (Consabers senaste kung) kröntes vid St Inalys katedral i Calnia svor han aldrig eden till draken. Detta ledde till alla tokonhövdingar (i princip alla av dem som finns) som bevittnade kröningen i samlade tropp lämnade katedralen i protest.

Efter detta har även kungen uttalat sig negativt om Draken vid andra tillfällen. Detta har lett till att folk (tokon) är uppretade och det talas nu om uppror.

/Jaggernaut - mer mat åt tokon
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Re: Tokon i Consaber[smått OT]

Nu är jag inte så påläst på detta ämne så därför undrar jag, hur kommer sig Léramalverna ställa sig till ett sådant uppror och hur kommer det beröra dem? Medtanke på att Consaber har en av de största flottorna kommer de troligtvis använda den på något sätt. Vilket leder till att fiskevattnena blir väldigt oroliga och framförallt kontrollerade. Vilket alverna kanske ogillar?

- Jocke, känner att det är fel att spåra ur så här direkt i början, men frågor måste ha svar.
 

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
Efter detta har även kungen uttalat sig negativt om Draken vid andra tillfällen. Detta har lett till att folk (tokon) är uppretade och det talas nu om uppror.
hmm passar alltså inte för bra ihop... då blir Tokon barbarer nog inte för bra att ha med i en grupp men det här kan leda till väldigt intresanta äventyr

så skaffar kanske barbar boken men monster i mundana är också lokande...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Tokon i Consaber[smått OT]

Jag tror inte det skulle beröra dem nämnvärt. Visst, ett fåtal léaram är likt tokon troende i Den gamla tron, men så tighta är léaram och tokon inte. Hade jag fått råda skulle de tillochmed haft en hel del dålig grannsämja som då och då urartat i blodvite. I händelse av ett storkrig mot Thalamur skulle Léaram mycket väl kunna ingripa på Consabers och Tokons sida, för då vore Alarinn också hotat, men i en konflikt mellan sabrierna och tokon...well, jag kan inte se varför Alarinn skulle påverkas. Léaramalverna i Felosi, däremot, är säkert Draktroende i större utsträckning - de skulle mycket väl, kan jag tänka mig, kunna göra uppror om tokon gjorde det. Å andra sidan vore det ganska dumt, givet Felosis relativt centrala placering i Consaber. Ett uppror där skulle nog slås ned ganska fort.

Å andra sidan, om det började begås övergrepp mot léaramalverna i Felosi, så skulle ju hela saken plötsligt beröra Léaram som folk, och därmed Alarinn. Och då hade det förstås kunnat hetta till på allvar.

Consabers flotta är i sammanhanget helt ointressant; den har fullt upp med att skydda kolonierna och handelsvägarna mot cirefalier, thalasker och pirater. Alarinn och Tokon har ändå bara småbåtar.

- Ymir, mundanapolitisk kommentator
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Léaram

Nu är jag inte så påläst på detta ämne så därför undrar jag, hur kommer sig Léramalverna ställa sig till ett sådant uppror och hur kommer det beröra dem?

Efter att ha rådfrågat olika böcker skulle jag vilja säga att de antingen (försöker) ställa sig utanför konflikten eller ställer sig på tokons sida.

Consaber: s 24 said:
Annars har Husens Råd i Kinyen Sina i princip förklarat sig villiga att ställa sina stykror till förfogande, förutsatt att husfurstarna ställer upp med folk.
Husens Råd består av en representant från varje av de 68 klanerna (husen) som Léaram-stammen består av. Varje klan är i princip självstyrande, observera att klanledaren för varje hus inte är samma person som klanens representant i Husets Råd. Då de nordligaste klanerna (för det mesta) har goda relationer med tokonbarbarerna så är jag övertygad om att de skulle vägra att ställa upp med krigare som skulle sättas in mot tokon utan istället hjälpa tokon. Sedan misstänker jag att Husens Råd inte vill att alver ska strida mot alver vilket leder till att de antingen ställer sig utanför upproret eller på tokons sida.

Barbarer: s 82 said:
De två folken har ofta kallat sig bröder och hållit ihop mot omvärlden
Detta ser jag också som att léaram åtminstone inte skulle ställa sig på motsatt sida som tokon av en väpnad konflikt och troligen hjälpa dem.

Medtanke på att Consaber har en av de största flottorna kommer de troligtvis använda den på något sätt. Vilket leder till att fiskevattnena blir väldigt oroliga och framförallt kontrollerade. Vilket alverna kanske ogillar?

Jo de skulle nog ogilla att Consaber kontrollerade fiskevatten som de anser som deras (dvs att de "alltid" har fiskat där).

/Jaggernaut - snarstukna högländare
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Léaram

Men om Alarinn bistod Tokon i ett uppror hade det mer eller mindre inneburigt krig med stormakten Consaber. Jag betvivlar starkt att Husens råd i Kinyens Sina skulle riskera det. Å andra sidan, Léaram är ju all about ära och heder, så man vet ju aldrig. Den största klyschan i världen med überhedersamma hjältar är ju trots allt att de gör totalkorkade saker som försätter dem själva och deras familjer i fruktansvärda situationer enbart för sin heders skull.

Sedan ska man ju betänka att Alarinn lär vara smockfullt av egna inre motsättningar klanerna, husen och andra fraktioner emellan, förstås. De behöver inte nödvändigtvis kunna presentera en enad front.

- Ymir, kommenterar vidare
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Bokval [OT]

så skaffar kanske barbar boken men monster i mundana är också lokande...

Ähh! Iofs är MiM på det hela bättre än M&V men vad är monster mot riktigt sköna barbarer?

/Jaggernaut - köp båda om ekonomin tillåter
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Folkslag och sådant (förklaring)

Visst kan man kalla Tokon för barbarer, men egentligen är alla tre folken (Conrier, Perener och Tokon) alla Vanarer - så de har inga direkta skillnader i grundegenskaper.

Kulturellt däremot är det större skillnader.
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Re: Léaram

Medtanke på att Consaber har en av de största flottorna kommer de troligtvis använda den på något sätt. Vilket leder till att fiskevattnena blir väldigt oroliga och framförallt kontrollerade. Vilket alverna kanske ogillar?


Jo de skulle nog ogilla att Consaber kontrollerade fiskevatten som de anser som deras (dvs att de "alltid" har fiskat där).
Jag har faktiskt väldigt svårt att tänka mig att ett krig mellan Consaber och Tokon skulle resultera i att den sabriska flottan tar sig hela vägen runt Consaber för att störa stackars små fiskare från Alarinn. Visst, de har en stor flotta, men vad skulle de ha för nytta att använda den där? Kriget skulle ju inte direkt mynna ut i några sjöslag mellan Consaber och Tokon.
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Det är ju inte så att tokon inte är välkomna i Consaber längre. Jag ser personligen inga problem med att ha tokon med i gruppen. det finns ju faktiskt Daak-troende tokon också, jag har för mig att de utgjorde drygt en tiondel av befolkningen. Eller så var det så att en tiondel av alla i tokon var Daak-troende. Men det är i alla fall inte så att du blir jagad och dödad om du är en tokon i Consaber. De flesta städer i Consaber har en ganska stor minoritet av tokon vill jag minnas.
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Re: Léaram

De skickar troligtvis iväg en del av flottan för att bevaka fiskevattnena så att det inte fiskas. Fisk är mat, vilket Tokonbarbarerna längs kusten äter. Så de stryper en viktig inkomst. Sen så kan de ilandsätta trupper från havet. Plus att Tokonbarbarerna, som troligtvis utövar någon form av gerilla krigsföring, kanske får för sig att anfalla via vattnet. Skicka iväg så båtar med några man som ska smusslas in i landet och förstöra.

- Jocke, spånar på lite idéer.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Efter detta har även kungen uttalat sig negativt om Draken vid andra tillfällen. Detta har lett till att folk (tokon) är uppretade och det talas nu om uppror."

Fast man ska inte överdriva det pratet. Det är närmast på nivån att sametinget ogillar att folket i Stockholm bestämmer över deras skoterrättigheter, eller att franska bönder häller ut ett par lastbilslass grönkål på motorvägen för att protestera mot att regeringen faktiskt funderar på att gå med på sänkta EU-bidrag till jordbruket.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Kungen (fortfarande SPOILER)

Är inte kungen lojal till Xinu?

Vet faktiskt inte. Bland de höge stånden har ju Xinu-kultisterna blivit vanligare men ifall Xinu har satt sina klor i kungen vet jag inte. Det står inte hur det är ställt med honom och jag hittar inga antydningar om det heller.

/Jaggernaut - Xinuit eller inuit? Det är frågan.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Re: Kungen (fortfarande SPOILER)

Jag tror att det står (i Consaber, då) att kungen är ungefär den ende som det inte har hävdats är Xinukultist. Tolka det som man vill, antar jag... :gremgrin:
 

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Re: Kungen (fortfarande SPOILER)

När jag läste nån anekdot om de obskyra festerna inom consabers adel, alltså dom som lämnar lik i vattnet efter sig. Så stod det bara som en sista liten antydning att även kungen sägs besöka dessa fester. Eller jag vet inte.

Jag tror definitivt att han är Xinu tråddocka, eftersom han inte har någon kontakt med Duncreigh, vilket en pålitlig kung borde ha.
 
Top