PROMOTION Toi qui (franska Svart av kval)

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Nu är Toi qui, comme un coup de couteau, dans mon cœur plaintif es entrée, den franska versionen av mitt vampyrspel Svart av kval, vit av lust, färdig. Den franska versionen har ett omgjort regelsystem. Den är mer personlig, mer katolsk, och helt enkelt bättre. Och ja, prettoflaggan hålls högt. Den svenska versionen har en titel från en dikt av Boye, medan den franska har en titel från en dikt av (såklart) Beaudelaire. Höjdpunkter:
  • Istället för kommandon från Besten, är det nu Djävulen som viskar i ditt öra. Bokstavligen. Den som spelar Djävulen i en scen reser sig upp och ställer sig bakom vampyrspelaren och viskar i dennes öra. För online-spel kan man istället spela med att alla mjutar djävulsspelaren, så att endast vampyren kan höra Beelzebubs viskningar. Det är ett sjukt kul verktyg att leka med och ger en mycket mer personlig relation till Djävulen. Extra fräckt när man har samtal med Djävulen och för en utomstående verkar tala med sig själv. Dessutom är det Djävulen som bestämmer om han vill hjälpa dig när du ber om det (beroende på om du har vägrat honom tidigare), och det är Djävulen som tar över din kropp om du släpper lös honom i en konflikt.
  • Nya regler för vampyrjägare och människor. I Svart av kval kan man spela dessa, men man utesluts lite från resten av spelet. I Toi qui plågas alla vampyrjägare av en "souffrance", ett lidande (som sagt, väldigt katolskt). Detta lidande ger hen kraften att bekämpa vampyrer, och såklart även bra melodrama, men det är också en intressant funktion i det att om jägaren blir fri från sitt lidande förvandlas hen till en simpel dödlig. Även vanliga människor har ett verktyg i att de kan trigga ett ögonblick av "beauté fragile", en bräcklig skönhet, vilket gör att alla vampyrer stannar upp, Djävulen tystnar, dominering och konflikter avbryts. Den har ingen betvingande makt, ingen kraft att besegra vampyrer, bara att få alla att stanna upp. Djävulen är den starkaste kraften i spelet, och kan därmed inte besegras med kraft, utan endast med svaghet.
  • Lite andra små förbättringar av setupreglerna och av teknikerna för att bygga upp stämning i scener.
  • En riktigt snygg layout av Simon Li, där varenda sida är omsorgsfullt designad med stämningsfulla bilder:


Än så länge finns spelet bara som PDF. Tryckversionen är på gång. PDF:en kan köpas från Simon Li för "betala vad du vill" med länk nedan. Jag tar som vanligt inget betalt, men Simon har lagt ned en massa jobb på layout, korrläsning och projektadmin, så ge honom gärna ett par slantar för hans arbete om du är intresserad av spelet.

 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Nice. :gremsmile:

Då vi körde speltestet så tyckte jag djävulen som mekanik fungerade utmärkt och var väldigt underhållande.

Btw kommer det komma en översättning av spelet till svenska så vi som inte talar/läser franska kan spela det också?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Btw kommer det komma en översättning av spelet till svenska så vi som inte talar/läser franska kan spela det också?
Även om det vore i pajpen skulle det ju ta år, med tanke på hur lång tid jag tar på mig för projekt. Och jag har redan fullt upp med andra grejer. Jag ska inte säga att det inte kommer att hända, men vänta dig inget inom en snar framtid.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Grattis, så himla kul! Jag hör att jag får ta mig an de där franskstudierna som jag har dagdrömt om.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
" Vous allez danser avec le Diable et pleurer des larmes de sang." Ja, jävlar. Kul, läser. Klassiskt franskt med djävulsmekaniken, tänker lite Bloodlust :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
" Vous allez danser avec le Diable et pleurer des larmes de sang." Ja, jävlar. Kul, läser. Klassiskt franskt med djävulsmekaniken, tänker lite Bloodlust :)
Kul att du läser det! Jag hajade inte Bloodlust-referensen, men sökte på det. Intressant koncept!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Har tyvärr aldrig läst franska, men Google Translate har, så jag skall kika lite på det här när tillfälle ges.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Simon Li pratar om spelet på fransk podcast. Först pratar de om Thanatos, som är någon sorts spel där man spelar dödsgudsdyrkare. Men vid 25:20 börjar de prata om Toi qui.

 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Spelrapport av en grupp som spelade spelet. Den är kort och, öh, inte helt tydlig, men det verkar som att de gillade det! :gremtongue:

Les mécaniques de Toi qui ont porté notre récit et l'intervention régulière de nos Ruisselants a engendré conflits et dominations.

Les émotions étaient au rendez-vous, avec des situations de grande intensité dramatique où nos personnages se sont vautrés dans leurs turpitudes.

Les larmes nous sont venues. Nos personnages se sont avérés fragiles et indécis et nous ont révélé des noirceurs et des beautés insoupçonnées.

Ce fut pour moi une magnifique partie !
 
Top