Nekromanti TO-modd beroende på vapenotymplighet och terräng

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Det är alltid enklast att använda sig av redan existerande system när man ska modda sitt spel. Föreslagsvis så använder man utmattningsreglerna (för kass terräng och allmän trötthet. Det är jobbigare att gå i dålig terräng liksom) och överbelastningsreglerna och skapar någon slags TO-minus som du administrerar genom dessa befintiliga system.


/Naug, idkar aktiv studieflykt
 

Hellectrician

Veteran
Joined
29 Aug 2003
Messages
152
Location
Lapplands Väsby
u r missing the point käre grottrott...

Jag var nog lite kort i presentationen :gremblush:

Den här TOmodden har inte med utmattning att göra, utan snarare taktiskt utrymme:

För att exemplifiera:

Xman har en generisk MP5, Yman har en G3 med underliggande granatkastare. Xman och Yman möts i en stand-off i en typisk lägenhet. Båda är rörliga (som i att de rör på sig, inte smidiga) och är jämnställa skyttar osv osv... När de väl möts runt ett snävt hörn/dörröppning i lägenheten kommer Xman med sitt smidiga vapen ha en fördel över Yman med sin (i detta fall) klumpiga järnkoloss.

*som Baloo* Jag hoppas att du har förstått?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: u r missing the point käre grottrott...

"*som Baloo* Jag hoppas att du har förstått?"

Visst Baloo :gremwink:

Jag förstår nu vad du menar och jag tror även att jag förstår varför Neo inte hade med en sådan regel från början. Den är nämligen alldeles för svårimplementerad att göra generella regler för tror jag.


/Naug, tror
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Re: u r missing the point käre grottrott...

Den är nämligen alldeles för svårimplementerad att göra generella regler för tror jag.
Visserligen, fast varje vapen i Eon har ju 2 olika initiativmodifikationer, så TO-mod baserat på vapenklass (lätt pistol, smg, etc) borde väl inte vara alltför knepigt. Om man ids :gremsmile:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: u r missing the point käre grottrott...

Exakt. Springer man märkbart långsammare för att man bär på ett gevär jämfört med om man håller en pistol? Slår man senare i närstrid om man håller ett gevär jämfört med en pistol?

TO-mods på vapen hade varit en verklighet om stridsystemet och TO bara behandlade vapen. Eftersom andra delar finns med så känner iaf jag att TO-mods på vapen öppnar för många ologiska situationer.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: u r missing the point käre grottrott...

Du borde kolla på gratisrollspelet Gränsvärldars regler. Där simuleras det du är ute efter. Dessutom borde man hyfsat enkelt kunna använda de reglerna tillsammans med Neotechs spelvärld, något som jag själv funderat på några gånger. Men... Gränsvärldar har ett så bökigt och omständight turordningssystem. Å andra sidan är automateld nästintill oanvändbart i Neotech (om man inte förenklar kraftigt). Ahh! Dilemmat har uppstått igen!
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Det är alltid enklast att använda sig av redan existerande system när man ska modda sitt spel."

Absolut. Neotech har ju dessutom precis det som efterfrågas, fast för rustningar, d.v.s. en statisk TO-mod för att rustningen är otymplig. Visserligen tyckte jag att dessa modifikationer var lite... fula. Det kändes bara speciallösning och inte särskilt konsekvent med resten av systemet. Inte för att jag känner att något sådant skulle krävas till vapen, men det bör nämnas i alla fall...
 

smagu

Veteran
Joined
20 Jun 2000
Messages
77
Location
Östersund
Re: u r missing the point käre grottrott...

Helt klart har storlek och vikt en påverkan på "hur snabbt man kan komma till skott" Det är inte bara vikt som påverkar utan också längd på vapnet. Tänk dig själv om du ska vända runt ett hörn med en kort kpist på ca 40cm eller en ak på ca 1m.

Du kan mycket väl införa en TO modifering baserad ex på vapen klass.
 

Rage

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
64
Location
Borlänge
Re: u r missing the point käre grottrott...

Men om man redan siktar åt rätt håll med sin M2HB så borde inte det inte ta längre tid att trycka av en kulspruta än en pistol.
Kolla Phoenix Command där har de träffmodifikationer för olika vapen beroende på hur länge man siktar m.m.
 
Top