Nekromanti TO-husregler

Silver_UBBT

Veteran
Joined
12 Jan 2005
Messages
26
Location
uppsala
Hej,

som jag har skrivit innnan på det här forumet så har jag och min spelgrupp husregler för TO-slaget. Efter att ha surfat runt lite konstaterar jag att ingen verkar göra på samma sätt som vi gör, varför jag tyckte det kunde vara på sin plats med ett inlägg.

TO-systemet som det är i boken är riktigt riktigt dåligt. I något så slumpmässigt och vanskligt som en strid är ett så statiskt system orealistiskt och framför allt tråkigt som fan att jobba med. De olika husregler jag har sett handlar om att slå en eller flera t10 eller t6 och lägga till TO, en i mitt tycke krånglig och jobbig räkneoperation.

TO innebär i det här systemet, liksom det gamla, ett mått på hur snabbt rollpersonen reagerar på nya situationer i en strid. Sedan har man arbiträrt bestämt att det är en ny situation per fjärde sekund.

Vargarnas husregler ang TO
TO-värdet som finns delas med fyra, och man får fram ett VINIT-liknande värde, för de av er som spelar EON. En rentacop som har TO 40 får alltså TO 10 istället.

Varje ny runda börjar med en deklarationsfas. Sedan slår alla parter TO-slag, modifierade på samma sätt som andra handlingsslag. Högst effekt agerar först, sedan fortsätter det i fallande ordning. Samma effekt handlar samtidigt.

Det blir ett tärningsslag mer per runda och stridande, men när man väl får in rutin tar det inte längre tid. Medan spelarna slår sina TO stryker SL slag från färdiga listor, kollar av mot SLP:s TO, och får fram effekt. Den ökade dynamiken man får ut av det är helt klart värd tärningsslagen. I och med att man moddar TO-slaget med 0bt6:or från Smärta och Utmattning som vanligt, blir det jobbigare och jobbigare att vara först på bollen.

Om en RP inväntar mål är det -ob1t6. Om man blir överraskad är det +0b1t6 / +ob2t6 på slaget. Men det blir så mycket mer spännande av det, och så mycket mer cineastiskt.

Nästa äventyr kanske det är dags att implementera snabba handlingar (-ob1t6 på TO, +ob1t6 på handlingen), för ännu mer valmöjligheter.
 
Top