Nekromanti To CP or not to CP

357M

Veteran
Joined
4 Aug 2000
Messages
10
Location
Hemma
Det verkar som om de flesta på detta forum spelat N2 som om det vore ett cyberpunk rollspel, och jag undrar hur det kommer sig? Var har ni fått insparationen ifrån? Litteraur, Filmer, Neotech 1, eller Cyberpunk 2020.

jag har alltid själv gillat Cyberpunk, men tyckte att den känslan försvann i N2, så jag bara undrar just var ni får all insparaion ifån.


[color:green] Rad </font color=green>
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
jag har alltid själv gillat Cyberpunk, men tyckte att den känslan försvann i N2, så jag bara undrar just var ni får all insparaion ifån.</>

Jag förstår inte riktigt varför endel verkar tycka att N1 är mer cyberpunk eller ett bättre spel än N2. Skillnaderna är ju inte särskilt stora egentligen, åtminstone inte på världen som till stor del blivit densamma - ända skillnaden på den är att den blivit något mörkare än tidigare. Så varför tycker folk att N1 är cyberpunk, men N2 det inte?

/Emil
 

NeuroM

Veteran
Joined
29 Jul 2000
Messages
51
Location
Södertälje
Jag tycker att skillnaden mellan N1 och N2 är att N1 är mer down-to-earth medan N2 även beskriver de övre skikten och ger mer möjlighet till att spela intrigerna i företagens toppskick och liknande. Fast jag spelar nog rakt igenom cyberpunk tror jag, fast det är viktigt att tänka det sig i 2 plan....för att de cyberförstärkta gängen i slummen ska kunna finnas där måste det även finnas företagens enorma skyskrapor...N2 beskriver nog kontrasten mellan detta bättre...eller svammlar jag bara nu?

soon comes the future then we will die....
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Du har aldrig funderat på att folk trots allt finner inspirationen i N2?
Sedan kommer ju inspirationen antagligen från tusentals håll: alla sorters böcker, filmer, seritidningar, nyheterna, dagliga händelser, dataspel etc.

Det är inte stor skillnad på världsbeskrivningen alls i N1 och N2. Det är en illusion att deras spelvärldar är olika. Däremot, har ju NG betonat att det finns mer än cyberpunk i just N2. Jag tror att en sådan obskyr sak som illustrationerna och layouten kan få N2 att verka mer snygg, "rik" och stilren än den mer "skitiga", lite torftiga N1. Och då menar jag altlså att N1:s utseende drar tankarna till CP och N2:s till typ stora mörka megacorpar.

/RipperDoc - jämför och se

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
Jag kan hålla med om att N2 inte gör särskilt mycket för att förmedla känslan med tanke på hur lite beskrivningar det är av världen, människorna och samhället.
Men som sagt, har man väl känslan (som jag tror de flesta som läst Gibson och gillat böckerna har) så är N2 en utmärkt värld och ett bra system att spela i och med.
Vi har en spelare i vår grupp som inte riktigt hittat känslan och jag tror det beror på att man när man tittar i regelboken är det mest regler och annat och ytterst lite miljöuppmålningar och beskrivningar av hur det är vilket gör att man stirrar sig blind på reglerna och ser dem inte som ett komplement till världen man spelar i.

/Henning
 

radrat

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
105
Location
Stockholm
Jag håller nog med, men jag tycker att N2 borde innehålla mer världsbeskrivningar, som den är nu så tycker jag att den tar för godo att mycket av stämningen och spelvärlden skall insupas genom andra källor.
 
Top