Nekromanti Tjuvgillen, huh?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Tjuvgillen nämns, om jag har räknat rätt, 116 gånger i detta forums historia (vilket i och för sig inte är särskilt ofta, men vafan). Särskilt Krille gillar att påpeka att i hans produkter finns inga tjuvgillen. Men eftersom jag inte hajar referensen "tjuvgille" över huvud taget så måste jag ha missat något vitalt!

Alltså: upplys mig! Vilka böcker ska jag läsa?

Dewil

Novellen "Ill met in Lankhmar" av Fritz Leiber (har jag för mig), eller godtycklig stadsmodul till ett fantasyrollspel.

/tobias

Typ alla Pratchetts skivvärlden-böcker som utspelar sig i Anhk-Morpork. Eller, tja, han driver med tjuvgillet och den organiserade brottsligheten, men vafan...

//Gasten hejdar sig innan han skriver en spoiler.

Av någon anledning förknippar jag tjuvgillen starkt med Dungeons & Dragons. Jag vet att tjuvgillen hör till standardfantasy rent allmänt, men D&Ds spelvärldar, och framför allt Forgotten Realms, är fullplottrade med mäktiga organisationer som delvis är baserade på alignment. I ADD fanns tom tjuvgillen inbyggda i systemet på så vis att vilken tjyv som helst kunde starta ett eget gille när de blev level 10+, det fanns regler för hur många tjyv-followers de attraherade osv.

Gordeg

Minns jag inte min Dickens fel, så skulle jag rekomendera "Oliver Twist"... hm kanske man borde läsa om den någon gång :gremconfused:

precis... bra fantasy-tjuvgillen där. I verkligheten har det ju inte funnits tjuvgillen i den stilen (om man inte räknar dit maffian eller liknade brottsorganisationer)... men fa sjutton, det är ju FANTASY. Finns ju inte magiker eller paladins heller...

Re: Tjuvgillen, huh? (ANT)

"Ringaren i Notre Dame" inneåller ett slags tjuvgille.

/Anders

Fritz Leibers böcker om Lankhmar

Tjuvgillet (och deras associerade, Dråpatgillet) figurerar mycket i historierna om Fafhrd och Grey Mouser, som antagonister till de frilansade protagonisterna (jag tvekar ivrigt att kalla Mouser en "hjälte").

Gary Gygax' böcker om Greyhawk, och naturligtvis hans rollspel D&D, är ivrigt influerade av Leiber på det här området.

Erik

Re: Fritz Leibers böcker om Lankhmar

Även om man itne vill ha info om tjuvgillen är Lankhmar jöävligt bra. Rekommenderas varmt till den som vill ha sword & sorcery med en humoristisk underton (pch lite S&M, speciellt i de senare berätelserna... men det får man ta).

Fast jag tror att Fagins gäng mer är ett... gäng, ja. En helt vanlig tjuvliga, och sånna finns väl?

-Hjalle, utlänningar!

Back