Nekromanti Tjena..jag undrar två saker

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
Vad är Tarasken och Chtulhu för monster?? det övriga som var på frågan om vilket som var det hårdaste monstret vet jag ungefär vad det är men Chtulhu och Tarasken ??
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Den här tråden kommer väl hamna på Kulturforumet sen, men det är en annan fråga.

Tarasken har jag aldrig hört talas om, men Cthulhu är snubben som sover i en jättestad under havet i Howard Philips Lovecraft's skräcknoveller. Han är tjock, har värdelösa små fladdermusvingar och ett bläckfisknylle.
Just nu ligger han och slaggar och väntar på att stjärnorna ska hamna i rätt position så att han och hans polare kan ta över den här delen av universum igen.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Tarasken

Tarasken är ett D&D monster.

Ett väldigt hårt D&D monster. Egentligen heter det väl Tarask men eftersom det bara finns en i hela forgotten realms går det lika bra att använda bestämdform. Det bor någonstans i forgotten realms och sovar typ i hundra år innan det kommer fram och käkar uåå några bosättningar innan det somnar i hundra år igen. Det är alltså väldigt ovanligt, mer än legend än ett hot. Men den finns med i Monster Manual i alla fall. Ni kan ju läsa mer där om ni skulle orka.

Här finner ni en tråd där jag nämt det förut och där andra inte visste vad det var:
Herr Tarask

PS. Är inte Forgotten Relms specifik och dess namn är tydligen redan i bestämdform: Tack Staffan för det! DS.

MVH
Balderk
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Eksem har en rätt schysst beskrivning av Cthulhu. Tarasken, eller "The Tarrasque" som den heter i original, är ett stort och näst intill osårbart monster från D&D (massvis med Damage Reduction, Spell Resistance, immuniteter, regeneration, o s v). Jag har för mig att den är baserad på någon gammal fransk legend, men betvivlar att den har så värst mycket mer än namnet gemensamt.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Tarasken

Egentligen heter det väl Tarask men eftersom det bara finns en i hela forgotten realms går det lika bra att använda bestämdform. Det bor någonstans i forgotten realms och sovar typ i hundra år innan det kommer fram och käkar uåå några bosättningar innan det somnar i hundra år igen.
Tja, det finns väl en per värld för det mesta - det är inget FR-specifikt monster.

Eller så kan man göra som i Spelljammer där de har en hel planet full av Tarasker, plus lite mind flayers vid polerna.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Tarasken

Okej, det visste jag inte om. I och för sig så finner man den ju i Monsters Manual och alltså har du rätt, jag är insnöad på forgotten realms för att det är det och Ravenloft jag spelar i D&D, och jag spelar knappt det längre (även om vi spelade ett roligt stadsscenario för ett tag sedan i FR).

Tack för upplysningen, kan ju vara bra att veta för andra som vill ha med den på något sätt.

MVH
Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jag har för mig att den är baserad på någon gammal fransk legend, men betvivlar att den har så värst mycket mer än namnet gemensamt.
Fransk legend säger du? Det kan inte vara samma legend som grabbarna i Vargarnas Pakt lever på? Eller har det gjorts någon annan film på den?

MVH
Balderk
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Efter lite googlande hittade jag följande på http://www.geocities.com/rgfdfaq/sources.html :
The Tarasque (one "r") was a dragon-like creature that lived near Tarascon, France. It was a giant, hulking, turtle-like fire-breathing beast with six legs and armor-like scales that were impervious to even the sharpest weapons. The sheer size and invincibility were about the only recognizable features that were kept when TSR turned this into a D&D creature, however.
Så det har nog inte så mycket med Vargarnas Pakt att göra, tyvärr.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Angående Cthulhu:
Rollspelet Call of Cthulhu har fått sitt namn från en novell av H.P. Lovecraft:
http://www.gizmology.net/lovecraft/works/cthulhu.htm

Angående Tarasken:
Jag anser att det är dött lopp mellan Tarasken och en uråldrig drake.
Enda anledningen till att Trasken inte är värre är för att han är stendum och saknar vingar.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Så det har nog inte så mycket med Vargarnas Pakt att göra, tyvärr.
Ok, där ser man, jag antar iofs att det finns många monsterlegender i Frankrike, precis som att det finns många i Norden. Lät som en spännande legend i alla fall.

MVH
Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Angående Tarasken:
Jag anser att det är dött lopp mellan Tarasken och en uråldrig drake.
Enda anledningen till att Trasken inte är värre är för att han är stendum och saknar vingar.
Ok, nu känner jag mig verkligen fånig när jag försöker diskutera en sådan här grej som är högst subjektiv. Men hur som helst: Det spelar ingen roll om han har Vingar eller ej, han sover ju ändå så jävla länge och när han väl vaknar tror jag inte att han har något emot att promenera en bit för att få tag på sina byten, och vad ska egentligen stoppa honom? Dessutom så spelar det väl egentligen ingen roll om han är dum heller, instinkter räcker nog så lång i fall som dessa. Spelar väl kanske roll om han söker efter några speciella individer till offer, men jag betvivlar att han skulle göra det. Så en vanlig äventyrargrupp skulle nog ha lättare att slippa undan tarasken om de bara inte tog strid mot honom än de skulle ha mot en drake vars skatt de försökt plundra eller något sådant. Men rent monstermässigt skulle jag nog säga Tarasken. Iofs har väl kanske en uråldrig drake wish-spells, det enda som akn döda tarasken så i en strid mellan de tu skulle nog den uråldrige draken vinna. för mänskligeheten är nog Tarasken farligare dock, om han fortsätter med de matvanor han har för närvarande i D&D förståss.

MVH
Balderk, fånig ikväll
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det spelar ingen roll om han har Vingar eller ej, han sover ju ändå så jävla länge och när han väl vaknar tror jag inte att han har något emot att promenera en bit för att få tag på sina byten, och vad ska egentligen stoppa honom?
Vatten.
En drake kan flyga mellan olika kontinenter.

De flesta nya karaktärer kan inte flyga.
Om du varit med i en spelgrupp som plötsligt får förmågan att flyga så vet du att spelstilen snabbt kan ändras.
Saker som förut var omöjliga är plötsligt busenkla.

Dessutom så spelar det väl egentligen ingen roll om han är dum heller, instinkter räcker nog så lång i fall som dessa.
Har du någon gång varit med i en spelgrupp där spelledaren verkligen KAN spela en ond ärefiende som är super-geni?
Ett super-geni spelas på så sätt att spelledaren lyssnar på vad spelarna tänker göra, sedan bestämmer han att super-geniet redan räknat ut vad karaktärerna tänker göra.
Drakar är super-genier.

En Tarask är bara lite intelligentare än en hund.
Har du någon gång lekt "kasta pinne" med en hund?
Där man låtsas kasta pinnen, men gömmer den bakom ryggen?

Det stämmer att Tarasken är en riktig sjusovare,
men tänk efter: eftersom hjältarna vet historien bakom Tarasken så betyder det att tidigare generationer har:
1) Nedtecknat/för vidare muntliga historier om tidigare möten med Tarsken.
2) Misslyckats ta livet av den (antagligen fanns det hjältar även förra gången Tarasken var aktiv)
Om man möter en dum varelse som är för mäktig för att dräpas så gör man det bästa av situationen - man lurar den till obebyggt område där den inte kan göra skada.

för mänskligeheten är nog Tarasken farligare dock, om han fortsätter med de matvanor han har för närvarande i D&D förståss.
Och vilka matvanor brukar en uråldrig drake ha?
En av anledningarna till att hjältar ger sig ut på drakjakt brukar väl vara drakens matvanor?
Draken kanske inte äter lika mycket som Tarasken, men han äter HELA TIDEN, för han sover inte lika mycket.

Jag håller med om att det känns lite fånigt att diskutera en så subjektiv sak som vem man tycker är mäktigast av en drake och en Tarask - speciellt när Cthulhu är mäktigast. :gremsmile:
 
Top