Nekromanti Tjejnamn med nördreferenser

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Maathorneferure (alternativt Ma'at Hornefrure')
Egyptiska namn hade jag, likt forniranska, klassat som för exotiska och konstiga för svenska sammanhang. That being said, de är givetvis awesome, väldigt mycket mer awesome än att ta namn från datorspel och annan högst flyktig modern popkultur som kommer vara bortglömd när ens barn blir 25. Sug på Nefertiti, Kiya, Maketaten, Meritaten, Neferneferuaten, Teye, Ankhesenpaten, Ankhesenamun, Hatshepsut...det är något speciellt med de här uråldriga namnen som är så obscent långa... (jfr sumeriska, typ Enheduanna, Nangishlishma och Meshkiangasher. Indo-iranska namn har sällan riktigt många stavelser).

Enheduanna kunde nog faktiskt fungera som ett svenskt namn; det är snyggt, har späjsad betydelse "high pristess adornment of heaven"), har en kool referens (världshistoriens första författare känd vid namn, och kvinna därtill), och ligger bra i munnen för en svensk, lätt att förkorta till "Anna" i dagligt tal.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Ymir said:
That being said, de är givetvis awesome, väldigt mycket mer awesome än att ta namn från datorspel och annan högst flyktig modern popkultur som kommer vara bortglömd när ens barn blir 25.
Nu efterfrågades väl namn med nördreferenser. Och om "nörd" ska betyda något i sammanhanget (du tycks ju anse att "nördreferenser" är referenser till saker som du är intresserad av) är väl "flyktig populärkultur" en utmärkt källa att ösa ur, kanske den enda.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Nördbegreppet är ganska brett, och torde innefatta både historienördar och scifinördar, vampyrnördar och lingvistiknördar. Namn kan ha rötter i irl-historia men ändå vara nördiga på grund av betydelser, referenser eller ren konstighet. Ingen skulle väl påstå att typiska wicca-namn inte är nördiga, tex?

Jag tycker inte om hittepå-namn från popkultur därför att de saknar historia, och därmed mystik, skönhet och gravitas. Detta innebär inte att det inte finns popkulturella hittepå-namn som är awesome, det gör det definitivt, men jag personligen skulle vilja ge mina eventuella barn namn som har rötter i verklig mänsklig historia, och reservera Sauron, Melkor och Thuringwethil för katter eller dylikt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Vi anser nog olika om nördbegreppet, Ymir. Jag tycker det blir rätt meningslöst om vi använder det som "intresse och kunskap om smalt ämne", utan använder det snarare som en beteckning för en ganska specifik (om än bred) subkultur (typ "populärkultur för outsiders" i en lite spetsig definition).

Sen måste jag fråga vad du tror efterfrågas i den här tråden? Referenser till saker inom "nördkulturen" eller referenser till vad som helst för saker som folk råkar ha ett "nördintresse" för. Vad tror du själv?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Well, det faktum att trådstartaren själv tar upp namnet Ada antyder starkt att han är intresserad av nördnamn i en bredare bemärkelse än popkultur-referenser.

Jag ser inte det meningslösa i en definition av nördighet som "intresse och kunskap inom ett smalt ämne", oavsett om detta ämne är Buffy, Tolkien eller fornegyptisk etymologi. Jag kan erkänna att här tycks föreligga ett glapp sett till hur nördbegreppet används i vanligt tal, men är personer som Umberto Eco, med ett apavancerat intresse för obskyra referenser till irl-historia, nördiga? Utan tvekan; det -finns- nästan inget nördigare än Umberto Ecos böcker.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Som jag ser det finns det två sätt att fortsätta den här diskussionen:

1. Genom att fortsätta off topic (det här är ett ganska intressant ämne, tycker jag)

2. Genom att göra sig till uttolkare av Feuflux avsikter med trådstarten.

Inget av dessa alternativ känns speciellt lockande. Så jag tackar för mig.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Sookie said:
1. Genom att fortsätta off topic (det här är ett ganska intressant ämne, tycker jag)

2. Genom att göra sig till uttolkare av Feuflux avsikter med trådstarten
Jag anser också att det inte är så lockande att denna deltråd fortsätter med detta spår. Det kan ju skapas en ny tråd om man så vill.

Nördiga namn var det. Skriv de ni tycker om, men strunta i att lägga värderingar i vad andra föreslår.

Tackar på förhand till alla deltagare.

/Magnus
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Re: Lite respons

solvebring said:
Ja, det är ju just det, det är få namn som faktiskt fungerar i verkliga livet och som man kan heta livet ut.
Själv sitter jag med just ett sånt där trist namn som verkligen fungerar i alla åldrar så visst finns de namnen.

Men det är bra med föräldrar som försöker tänka lite längre fram än vad som låter gulligt på ett dagisbarn så den nya varelsen kan bli tagen på allvar när den blir vuxen och inte behöver presentera sig som en sagofigur.

Flera personer har redan nämnt den gyllene mellanvägen - att ge barnet flera namn! Då kan man gå till galen överdrift med ett namn men också ha något mer "normalt" att välja på i framtiden.

För övrigt så döps små småländska barn döps givetvis med fördel efter den småländska kulturen och traditionen!

Avslutningsvis vill jag slå ett stort slag för släktnamn, båda mina syskon fick släktnamn som andranamn medan jag fick något suspekt mellanting och jag har alltid haft en liten sorg över mitt tvetydiga andranamn.

Namn säger både något om vem man är men också var man kommer ifrån så ett nördnamn i all ära - kom ihåg att ge tösen ett starkt namn från en stark släkting!
 
Top