Nekromanti Tja, ovanlig fantasy...

Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Jag tänkte våga mej på att besöka SF- och fantasykultur forumet eftersom jag ändå hade ett spörsmål. /images/icons/wink.gif

Jag letar efter ovanligare fantasy. Alltså inte de vanliga serierna som alla känner till, utan mer ovanliga böcker/serier som ni upplevt som bra och spännande.

Kan passa på att ge ett råd på samma gång ja nu är i farten.
Christina Brönnestams "Svart Eld" är en fantasybok av det lite ovanligare slaget. Inge high-fantasy där inte. Det var skönt som omväxling.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jack Vance's Den Döende Jorden var bra och annorlunda. Verkligen en rekommendation för att det inte är en gnutta episkt hjältande och dylikt i den.

Margaret Weis & Tracy Hickmans Death Gate Cycle Där olika världar besöks i var del (jag läst). Världarna är dessutom ovanliga i sig, huvudpersonerna är inte de vanliga hjältegänget. Första boken var svår att ta sig genom men 2-4:e är enkla. Det finns 7 böcker i serien.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Jo, ja har dom fyra första böckerna i Weis&Hickmans serie. Håller med om att ettan är väldigt trög. Vet du ifall de tre sista delarna kommit ut än?

Den döende jorden... ska kolla upp de, tack så mycket!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Har ingen koll på vad som är vanligt eller inte, men Fritz Leiber skriver härligt mustiga historier om småskurkar i halvstora skeenden. Böckerna saknar helt röd tråd utom miljöer och huvudpersoner och läses var för sig. Vissa av böckerna består t.om. av flera små historier. Inget episkt elände som tar 75 volymer att avsluta, med andra ord.
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Vet inte om de riktigt räknas som fantasy, men ingen av dem jag pratar med verkar ha läst dem ...<ul>[*]Det sällsamma djuret från norr (Lars Gustafsson) - En samling fantasier (till skillnad från fantasy) med oerhört skön stämning, som kan användas som inspiration till alla sorters onormala miljöer.[*]Ärans väg (Robert A. Heinlein) - En privatdeckare (typ) blir anställd som hjälte i ett land långt borta... Många känner igen namnet, ingen har läst den oerhört roliga och läsvärda boken.[/LIST]
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag vill minnas att de sista delarna aldrig blev översatta. Så de finns bara tillgängliga på engelska.
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
gene wolfe, torterarens skugga eller något i den stilen. bra serie. annorlunda!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Mysko

Jag för min del tycker att krönikan om Tomas Konventant är ganska mysko, tyvärr så kommer jag inte ihåg vad författaren heter...
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Mysko

Stephen Donaldson ... jag har böckerna men ja har aldrig orkat läsa dom... läste femti sidor, men sen av de stopp.. e dom verkligen läsvärda?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Sådärja, nu har jag skrivit färdigt veckans uppsats (20th Century American Literature and Realia, American Indian Writers. Och ja, jag ska börja i tid nästa gång), så nu blir det till att göra ett par inlägg igen.

Om du inte har fördomar mot "barnböcker" borde du ta en titt på Philip Pullmans böcker. På engelska heter serien His Dark Materials och böckerna The Golden Compass, The Subtle Knife och The Amber Spyglass, på svenska blir det Den mörka materien och Guldkompassen, Den skarpa eggen samt Bärnstenskikaren. En mycket intressant blandning av religion, filosofi och talande isbjörnar.

Läs gärna också Mervyn Peakes böcker Titus Groan (Titus tronföljaren), Ghormenghast (Slottet Ghormenghast) och Titus alone (Titus rymlingen).

-JPS- ska gå och lägga mig nu. Om tre timmar ska jag stiga upp igen.

Now Santa Claus comes forwards
That's a razor in his mitt
And he puts on his dark glasses
And he shows you where to hit

-Leonard Cohen, "Dress Rehersal Rag"
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ja, faktiskt.

Jomen, det är de.
De är kanske inte de bästa böcker som jag har läst, men de är helt klart läsvärda.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Joo hmm.. (OT)

Vad betyder -JPS- egentligen? /images/icons/hairy.gif

/Black Dwarf som är onödig idag. (vill inte ha några kommentarer från folk som är nödiga /images/icons/wink.gif)
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
ovanlig fantasy...

Tja, vad sägs om Split Infinity av Peirs Anthony. Kan väl närmast betraktas som en Science Fanyasy-serie. Inte alls som annat man läst precis.../images/icons/smile.gif
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Joo hmm.. (OT)

"/Black Dwarf som är onödig idag. (vill inte ha några kommentarer från folk som är nödiga ) "

Det där var ju skitkul./images/icons/grin.gif
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Joo hmm.. (OT)

Vad betyder -JPS- egentligen?

1. "I could tell you. But then I'd have to kill you" Och det vill vi ju inte.

2. Det talar jag om så fort du ger en tre sidors sammanfattning av böckerna jag rekommenderade.

3. Det är en hemlig signal till de invigda. Bwahahahahaaa!

4. Det är mina initialer.

Välj ett alternativ.

-JPS-

Äpplet uppfanns 1912 av
dentalteknikern Erich
Rosenkrantz. Det är den
mest intelligenta av våra
grönsaker. Det lönar sig
dock inte att tala med äpplet,
eftersom det inte kan svara.
-Onuphrio Muralto, Allmänbildning för de ignoranta massorna
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Joo hmm.. (OT)

"Äpplet uppfanns 1912 av
dentalteknikern Erich
Rosenkrantz. Det är den
mest intelligenta av våra
grönsaker. Det lönar sig
dock inte att tala med äpplet,
eftersom det inte kan svara.
-Onuphrio Muralto, Allmänbildning för de ignoranta massorna "


Äpplet är väl en frukt och inte en grönsak?

"3. Det är en hemlig signal till de invigda. Bwahahahahaaa!"

Pingvinen simmar i gryningen. Faster Agda har rosa underbyxor. Laxen flyger! Laxen flyger!

"4. Det är mina initialer."

Hah! Hur lättlurade tror du egentligen att vi är?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Joo hmm.. (OT)

Äpplet är väl en frukt och inte en grönsak?

Damn. You got me there.

Pingvinen simmar i gryningen. Faster Agda har rosa underbyxor. Laxen flyger! Laxen flyger!

Okej... Lägg tre flaskor Dom Perignon i den ihåliga eken vid midnatt så kommer ett nytt forum att öppnas under Zinescene-forumet. Gå in på det forumet och gör ett inlägg med titeln "Jag är inte en älg". Då kommer vår agent att ta kontakt med dig.

Hah! Hur lättlurade tror du egentligen att vi är?

Fyra, ungefär.

-JPS- Jagar Pingviner med Sax
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Joo hmm.. (OT)

-JPS- Jagar Pingviner med Sax


Man ska inte springa med sax i handen. Det sa alltid min lilla mamma.


Storuggla, lyder för en gångs skull
 
Top