Titel? Kändisar, tv-program, olika länder, nånting, nånting

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Okej, jag visste inte hur jag skulle sätta en rubrik på denna, den baseras lite på en diffus känsla, så ta det lite take it easy. Jag tycker mig se att olika länder har olika sätt att göra populära tv-program där våra kändisar umgås och underhåller, som är lite typiska för det landet eller regionen. Iom att jag främst kan svenska och engelska så är det det Sverige, Förenade Kungadömet och Förenta Staterna som jag tittat på.

På en höft säger jag att USA har talkshows och gameshows. UK har panelshower. Medan Sverige har sånt som Mästarnas Mästare, Så Mycket Bättre och Stjärnorna På Slottet - jag har inget namn på genren, men det är ju lite mer mysigt och delning mellan folk som förts samman på ett visst tema.
Jag tänker inte definiera dem närmare, det här är rigoröst nog som det är ;)

Istället är frågan om ni som sett tv från andra länder än dessa kan identifiera nån viss typ av "flera kändisar i samma program"-program som är distinkt för det landet?

Känn er fria att vara mer eller mindre rigorös och formell än jag/mig - vad man nu säger.
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
270
Italien har en typ av helskumma underhållningsprogram i 24 karat-stil men där kändisarna är typ kombinationen gubbar och fotomodeller. Tävlingarna är helt befängda, jag såg t.ex. ett avsnitt när gubben skulle göra nåt på tid medan tjejen skulle cykla på en liten sån cirkuscykel i studion på tid, vad jag antar för att kunna visa mer hud. Tror Berlusconi startade trenden. Så det är en variant.

Costa Rica hade ett jättepopulärt program för ca 10 år sen som hette Combate. Lag röd och lag blå tävlade i en studio gameshowtävlingar (t.ex. karaoke) och sporttävlingar i stil med stadskampen/fångarna på fortet, t.ex. hinderbana i en pool. Jag hamnade i publiken en gång (lång historia). Alla deltagare var modeller och hade på sig lite kläder. Alla i landet tittade, det gick hela veckan och deltagarna var stora kändisar. Det var urbota tråkigt. I publiken reflekterade jag också över att tävlingarna var farliga, t.ex. hoppade de runt på några stora studsbollar 3 meter upp i luften utan hjälm och dåligt vadderat golv. En deltagare bröt foten i tävlingen och det verkade ganska vanligt med liknande skador. Märkligt!
 
Top