Nekromanti Tirakerna: ett fungerande matriarkat?

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Nästa del i min långkörarkampanj börjar närma sig och tanken är att spelarna skall spela ett gäng Bazirktiraker.
En utav spelarna spelar kvinna, de andra tre spelar män.

Och ni som vet med er att matriarkat "inte kan fungera", go away.

Hur skapar man då ett relativt civiliserat matriarkat samhälle som fungerar trovärdigt såväl in-game som off-game?
Vad behöver man tänka på och vad ska man sudda och ändra på för att få det att fungera. Tirakboken, ger mer frågeställningar än svar så här är några av mina random idéer för att lösa det nödvändigaste.
Även om ration män-kvinnor skulle behövts ändrats så tycker jag för mycket om grejen personligen, och resten av grupen så den behåller jag ytterst gärna om det inte är aaabsolut nödvändigt att ta bort.

* Tirakkvinnor kan vara schamaner, det är tom. vanligare med kvinnor som schamaner. Män kan födas med gåvan, men är ganska ovanligt. Men tillräckligt vanligt att de flesta vet att det händer.

* Ärver gör döttrar från sina mödrar. När tirakiska män dör så bestämmer rådet/Trokkan hur värdeföremål och sådant skall ärvas. Oftast delas det ut till familjens kvarvarande kvinnor eller begravs med mannen om han var viktig.

* Det är inte ovanligt med kvinnliga krigare, kvinnor har för övrigt mer möjligheter att välja "yrkesbana" än män som oftast har den helt utstansad ifrån födseln.
1:a sonen i kullen, krigare/sjöman check, sönerna därefter hamnar som krigare om det är nödvändigt för byn/stammen eller om de är väldigt välnärda/friska, troligare blir att de blir enklare sjömän, fiskare, hantverkare eller sådant.

* Överlag mindre "ensam är stark" mentalitet, och framförallt mindre ensam krigare vinner slagfältet, bärsärksgalenskap och istället mer lojalitet emot stammen är viktigt och broderskap, skydda den personen brevid dig, det är stammen som räknas inte din egna ärorika död i strid.

* kvinnan är familjeöverhuvud och bestämmer över familjen

* Kvinnor har i stort sätt alla ledarroller i samhället, ledarskapsförmåga är en typisk "kvinnlig" egenskap hos tirakerna.
(utan att överdriva, männen kan givetvis ha något att säga till om, men besluten fattas av kvinnor)



Det här är några utav funderingarna iaf som vinklas emot hur jag tänker mig det, aningen mer fungerande.
Det jag behöver ha lite input på är framförallt vardagssituationer där kontrasterna mellan det vi är vana med och hur ett matriarkat skulle se ut. Kan vara subtilt eller explicit så att säga.

/Poseur ser fram emot att dra igång snart i dagarna eller så. (och ursäktar sig för virrigheten i inlägget)
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
När jag läste första gången i boken Tiraker så slog det mig hur platt det verkar. Hur saker bara "är" på ett visst sätt utan någon social förklaring på varför det skulle förhålla sig så. Det störde mig lite eftersom jag 1) gillar regler och nedskrivna strukturer som är "kutym", även om jag senare ändrar dem för kampanjens skull. Och 2) inte känner till något samhälle på jorden som någonsin strukturerat sig som tirakernas, även då det av en eller annan anledning varit brist på kvinnor.

Det var egentligen inte jag som insåg något, utan en ganska ny spelare som helt sonika påpekade medan vi höll på att diskutera det hela i gruppen att "men de är ju tiraker. De gör ju som tiraker gör." Snap back into reality. Tiraker är inte människor. De gör inte som vi gör, för det ligger inte i deras natur. De är inte carte blanche utan instinkter eller gudar eller annat som lägger sig i.

Så jag vände om på en femöring, och försökte se boken Tiraker som en observation av Tiraker, snarare än som en förklaring av Tiraker. Dvs, i stället för att lägga krutet på att förändra tiraken till något jag tyckte verkade troligt eller rimligt, så lade jag krutet på att (på mänskligt vis) förklara varför Tiraker gör som de gör.

Svaret blev ett hopkok mellan medfödda instinkter (underkastelse inför t.ex kvinnor är medfött, som det kan vara för allt från insekter till vissa däggdjur i vår värld), lukter (Lukt är en primär egenskap hos Tiraker, liksom det är hos hundar, vilket leder till att Hundars Hierarki inte nödvändigtvis utgår från vem som är mest kapabel), religion, osv.

Inser såklart att det förutsätts att något skall förändras hos tirakerna, eftersom din post handlar om just det. Ville bara lägga min femöring på att det kanske inte behövs ändras något alls, för det behöver inte nödvändigtvis vara något fel på Tirakerna bara för att de inte agerar, reagerar eller hanterar sin omvärld som människor gör.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Religionen och att de är ett helt annat folk, en annan art än människor kan ju givetvis spela in. Och spelar säkerligen in bland tirakerna. Din idé att koppla ihop deras samhälle, baserat på lukt är en intressant idé som du gärna får utveckla hur du tänker dig om. :gremsmile:

Att böckerna om olika folk bör ses som en observation är jag nog också ganska inne på överlag. Men just förändring är inte jag ute efter per se, utan förklaringar och sådant, vardagsgrejer, gester och strukturer som förklarar deras samhälle. Egentligen vardagsgrejer hur och lite varför deras samhälle fungerar som det gör.
Behöver för första gången belysa bazirktirakernas kultur inifrån då spelarna alla spelar bazirktiraker i den här kampanjen.

Så jag är inte ute efter att ändra tirakerna, utan att ge dem djup och förklaringar som skulle vara trovärdiga.
"de gör ju som tiraker gör", jupp men frågan är vad de gör? Sedan att saker är bara för "att" ser jag som något tråkigt och konstigt.

edit: förtydligande
Tirakerna bara för att de inte agerar, reagerar eller hanterar sin omvärld som människor gör.
Möjligen ett mindre missförstånd ifrån min post, jag vill veta och ta reda på hur tirakerna fungerar utifrån ramen "tiraker" på ett trovärdigt sätt. Men att endast förklara deras matriarkat med "kvinnor styr", blir lite tomt och ihåligt i längden, speciellt i en kampanj hos/bland/med tiraker :gremsmile:

/Poseur
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Man kan definitivt se det på ditt sätt, men jag menar att det rimligaste är att se det som att tirakboken ändå reproducerar patriarkala föreställningar och normer från vårt mänskliga perspektiv. Ett exempel:

- bilderna på tirakstammarna. Männen står i förgrunden, kvinnorna i bakgrunden, vilket för mig känns väldigt konstigt givet att kvinnorna borde stå högre i rang. Nu hade man, med ditt perspektiv, kunnat argumentera för att detta hos tirakerna representerar idén att kvinnan utgör fundamentet för samhället, men precis som fundamentet av en byggnad inte är det mest synliga, så finns hon i bakgrunden och agerar där, medan (de mer expendable) männen rör sig i förgrunden. Men det känns inte riktigt övertygande för mig då männen dessutom är mer noggrant illustrerade, och kvinnorna är skymda bakom männens kroppar.

Med det sagt, du har goda poänger. Men det sekundära problemet, för mig, med ditt perspektiv, är att det inte ger mig några verktyg för att gestalta tirakerna. Jag måste kunna -förstå- dem för att gestalta dem, och vilket perspektiv jag än anammar så mäjkar dynamiken mellan könen som den beskrivs i Tirakboken helt enkelt inte sense för mig. Men visst, tirakerna borde ha en annorlunda evolutionär psykologi än människor, och där borde en del av förklaringarna till deras samhällsstrukturer finnas. Jag antar att en bra start vore att fundera över vissa element av tirakernas evolutionära psykologi, alltså, i synnerhet; -varför- ser deras strukturer kring fortplantning och familjebildning ut som de gör?

Men det känns verkligen skitkonstigt för mig, att männen har monopol -både- på den spirituella (schamaner) och den militära (binderakker) makten, men ändå är det kvinnor som styr? Jag tycker inte det håller, inte ens om man hävdar att tirakerna har annorlunda psykologi.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Just det med schamaner och binderakker har jag ändrat, då jag också tycker det är väldigt underligt. Som jag påpekade i första inlägget med schamaner så är det oftast kvinnor som blir det, föds med gåvan. Vilket också är ett key element för tirakerna, i min bild utav dem, skulle jag säga . Då kvinnorna framförallt utgör den spirituella delen av samhället. Den politiska delen är alltid kvinnlig i och med Trokkan, samt rådets representanter för byn/stammen.
Att binderakker alltid är män tycks konstigt, är det så officiellt? Oavsett så är det inte så i min setting, där kvinnor kan vara, och anses kapabla ledare.



En annan sak jag funderat en hel del på är så att säga värderingar för kvinnliga och manliga karaktärsdrag.
Nu är jag ytterst generell och talar om samhället i helhets syn på manligt och kvinnligt.

I vår värld, i Sverige åtminstone så ses ju tyvärr vissa karaktärsdrag/egenskaper som mer manliga eller kvinnliga.
Exempelvis för manligt; rationell,ledarskapsförmåga, initiativtagande, medan kvinnliga drag exempelvis är ; ödmjuk, känslosam, försiktig osv. osv.

Tirakerna lär ju också kategorisera karaktärsdrag som manliga och kvinnliga men per se så är kvinnliga karaktärsdrag bättre än manliga hos tirakerna. Medan tirakernas sätt att se det torde vara annorlunda, ledarskapsförmåga, smärttålighet, uttållighet, initiativtagande, moderlig osv. borde vara exempel på typiska "kvinnliga" karaktärsdrag och höjas till skyarna generellt.

Bara några tankar där ut i det blå.



/Poseur glömde en massa <""> kring "manliga" och "kvinnliga"
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag tänker mig att Binderakken är det enda ämbete i tirakernas samhälle som är genusneutralt. Binderakken är den som är bäst på att slåss, har bäst sinne för taktik, och har bäst ledarskapsförmåga.

I realiteten så blir det kanske oftast att männen blir bättre på att slåss eftersom de slåss mer, eftersom män är 'förbrukningsvara' så kommer duktiga kämpar som överlever att samla på sig gott om stridsvana och bra erfarenheter för strid men eftersom kvinnor har medfödd respekt så kommer kvinnliga binderakker njuta av mindre oro i leden eftersom männen respekterar hennes ledarskapsroll på ett helt annat sätt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Nåväl, det här är vad jag slängde ihop efter att jag och Ymir suttit och diskuterat saken:

Det förvånar många mänskliga betraktare att så många auktoritetspositioner i det tirakiska samhället, framför allt krigsledarens och shamanens, tycks förbehållna hanarna. Vissa har rent utav förnumstigt påstått att den tirakiska matriarkin skulle vara en chimär, en missuppfattning hos naiva skriftställare. Vad dessa tirakister misslyckats med är att förstå är den tirakiska synen på predestination och individualitet. En hantirak är hela sitt liv präglad av sin personliga dwarkka, ett andeväsen de håller som sin förebild. Det kändaste av dessa väsen är förstås stridsanden Binderakk, men snart sagt varje position i det tirakiska samhället har sin egen dwarkka. Hos hantiraken finns ingen högre dygd än att i varje situation efterlikna, eller på ett metafysiskt plan närmast vara sin dwarkka. Var ära, var distinktion han kan förtjäna ligger i uppfyllandet av denna roll. Hantirakens andlighet måste förstås i ljuset av detta: det främsta i livet är att i någon situation förkroppsliga sin dwarkka. För tiraken är krigaren i stridens hetta, smeden vid sin ässja, sjöfararen vid sitt roder lika mycket sin dwarkka som Selif Sabin för forianen är Imay.

Hontiraken, å sin sida, följer ej något andeväsen, utan är i all Maktahs avbild. Hennes ära är individuell, formad av henne själv. Trokkans position bör alltså inte liknas vid binderakkens eller shamanens: hon strävar inte efter att uppfylla en mall, utan vinner sin position genom egen duglighet, vars rättesnören hon själv drar. Endast honan tillerkänns autonomi, fri vilja och sådana egenskaper en människa skulle knyta till ett fullödigt själsliv.

Ytterligare en vanlig missuppfattning rör tirakernas köns- och kärleksliv, i den mån den senare termen kan nyttjas (mer om detta senare). Den gängse uppfattningen är att tirakerna i sin fortplantning står djuren närmre än ens vår mänsklighets lägsta folkspillror, och möjligen stämmer detta för merparten av deras parningar. Den vanliga könsakten tycks hos tirakerna onekligen vara bestämd av vällust och fortplantingsdrift, och framstår på vart vis som en synnerligen osentimental handling. Hontiraken väljer den hane som har äran att få skänka sin säd till henne, varpå denne fullföljer sitt värv med en blandning av eggelse och pliktkänsla. Någon långsiktighet finns inte, ej heller något behov av en själarnas närhet, vilket för den otirakiske betraktaren förlänar en torftighet åt hela spektaklet.

Detta är dock enbart en del av sanningen. Ehuru den för människan igenkännliga kärleken tycks klent utvecklad hos tiraken finns ett förbund som i den tirakiska själen tycks fylla mycket av samma funktion. Detta är arhaukk, ett svåröversatt ord som på en gång innefattar drag av rivalitet, erotisk spänning, vapenbrödraskap och ömsesidig motvillig stolthet. Grunden i detta förhållande tycks ändå vara en form av tävlande fientlighet mellan två tiraker som på något upplever sig som jämbördiga (eller i vart fall potentiellt jämbördiga, som kommer att visas), vilket redan här är en tydlig kontrast mot parningen. Förhållandet bygger på en ständig maktkamp och morskhet, vilken samtidigt innefattar en förväntan att motparten ska hålla jämna steg. Tiraken rörs inte i ryggen ifall hennes arhaukk-rival parar sig med någon annan, men om han misslyckas med att leva upp till hennes förmåga känner hon sig djupt sviken, vilket så klart enbart ökar den motsägelsefulla blandning av positiva och negativa känslor som utgör arhaukk. Än mer komplext tycks förhållandet bli när det visar sig att tiraker ej enbart söker jämbördiga rivaler. Snarare tycks särskilt vissa hontiraker uppskatta en från början tydligt underlägsen rival, som genom hennes grymma rivalitet med nödvändighet måste utveckla de erforderliga talangerna för att överleva arhaukken. Denna form av förhållande tycks framför allt förekomma i förhållanden mellan hon- och hantiraker, men då fortplantning inte är arhaukkens huvudsakliga syfte (även om få tiraker tör motstå de erotiska känslor maktkampen väcker) förekommer även såväl den kraggiska som den momolanska synden i dessa sammanhang.

(Ursäktar brist på korrektur, detta är enbart något jag slängt ihop efter att jag och Ymir diskuterat ämnet en kväll.)
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Poseur said:
Din idé att koppla ihop deras samhälle, baserat på lukt är en intressant idé som du gärna får utveckla hur du tänker dig om.
Ja alltså, deras sexualitet beskrivs som luktbaserad. Människor luktar svagt som tirakerna själva gör, alver luktar illa och dvärgar luktar mineraler. Alla arter som inte är utdöda har mer eller mindre byggt hela sitt beteende och sin fysiologi runt att få ligga.

Evolution beskrivs ofta som survival of the fittest, eller liknande. Men det är bara delvis sant. Evolution är survival of the one who gets laid. Har man nackdelar som gör att man stryker med tidigare än andra artfränder så får man naturligtvis inte ligga lika ofta som de som överlever. I övrigt handlar allt om preferenser. Människors skägg kommer troligen därifrån, likaså påfågelns stjärt och babianers intressant färgade bakdelar.

Likaså lukt. Människor strävar på samma sätt som djur efter att få ligga främst, och allt annat sekundärt. Vi försöker framstå som attraktiva fysiskt genom att konformera till det rådand idealet, vi försöker klä oss för att framhäva de drag vi tror är attraktiva, vi skaffar oss sysselsättningar som framstår som attraktiva (och döljer ibland sysselsättningar som inte är så attraktiva, tror få personer döljer att de är astronauter eller läkare, medan betydligt fler låter bli att nämna att de vänder burgare på McDonalds).

Varför tjatar jag om allt detta? Jo, för om Tirakers sexualitet och en stor del av vad som avgör om de vill ligga eller ej är baserat på lukt, så bör deras samhälle också avspegla det. Jag kan tänka mig att Tiraker som tvingats tvätta sig nyligen gömmer sig hemma i någon dag tills de "luktar okej igen." Jag kan tänka mig att en tirakkvinna som vill framstå som lite promiskuös inte kommer vara lättklädd per definition, utan bära lite tyngre kläder som gör att hon luktar "mer" tillsammans med hål i kläderna som släpper ut doften.

Jag kan tänka mig att man kanske hälsar på varann genom att insupa kroppsarom. Tirakers luktsinne är känsligare än människors, så de behöver knappast luta sig fram för att lukta. Genom detta så kan man också få viss information - en person som nyligen blivit skadad luktar absolut blod, en person som är sjuk luktar kanske sjukdom, etc.

I korthet menar jag att de saker som vi gör, baserat på vårt huvudsinne synen - gör tiraker också, men baserat på luktorganet.

På samma sätt som vi snabbt underkastar oss någon i en viss yrkesroll och ger dem auktoritet, kanske tiraker ger sina kvinnor auktoritet. Någonting i tirakens psyke säger "hoppsan, viktig person" när de känner en viss lukt. Klart den instinkten går att bekämpa, och liksom en riktig krissituation kan få oss att helt ignorera tidigare auktoriteter, kan en krissituation få tiraker att strunta i att någon luktar rätt.

Tankarna om mod för tiraker kan t.ex göras till något mer än religion. Man vill att tiraker skall vara modiga, för börjar någon lukta rädsla, så sprider sig rädslan ganska snabbt genom leden. Luktar någon argt, så sprider sig ilska. Hoperna av tirakmän som dyrkar en tirakkvinna kan tänkas komma från just en sådan reaktion. En tirak som saknar skarpt luktsinne kan mycket väl känna sig helt utanför det tirakiska samhället, och söka sig till människor eller dylikt eftersom deras enda primära sinne blir synen och hörseln.

Man kan göra mycket med den förändringen, och den kan förklara ganska mycket av tirakers beteende.

Ymir said:
Men det känns verkligen skitkonstigt för mig, att männen har monopol -både- på den spirituella (schamaner) och den militära (binderakker) makten, men ändå är det kvinnor som styr? Jag tycker inte det håller, inte ens om man hävdar att tirakerna har annorlunda psykologi.
Tyckte också att det verkade underligt, och det är tydligt att boken är skriven av människor som har en viss bild av rasen tiraker. Men om vi nu konstaterar att det -är- så som boken beskriver, och lägger krutet på varför det är så. Dvs, rationaliserar varför det inte är på något annat sätt, så tror jag att vi kan tråckla ihop något intressant.

Ett alternativ som jag använt mig av är att tirakkvinnor inte är en del av hierarkin eftersom de står över den. Schamanen kan utfärda befallningar till tirakerna, men kvinnor kan ignorera befallningen och det blir omöjligt för schamanen att övertala tirakmännen att tvinga kvinnorna. Binderakken kan inte tvinga en kvinna att slåss, eller vägra en kvinna att slåss. Tänk dig diplomater i ett av våra samhällen - de kan inte straffas, de kan inte skattbeläggas, de kan överhuvudtaget inte belastas med ansvar eller krävas på något alls. Tirakkvinnor har sin egen hierarki kvinnor emellan, och eventuella män kan överhuvudtaget inte göra något alls åt denna.

Orörbara, över allt annat, försörjs de av stammen utan att någonsin behöva göra något annat än att producera avkomma - som de sedan knappt behöver ta hand om. Bidrottningar och myrdrottningar, fast som inte är bundna till hjärtat av stacken. Doften av en dominant kvinna blir nästan bedövande för männen, de passiveras, tvingas av hundratusentals års utveckling att lyda.

Kan tänka mig utfall där tiraker format ideologiska grupper, som helt tagit avstånd från tiraksamhället och format små enklaver ute i obygden där kvinnor inte är välkomna. De försöker rena sig från dominansen av lukter, kanske med att ta bort luktförmågan hos sig själva eller i övrigt motarbeta sina instinkter.

Jag tänker mig att det som inte verkar rimligt för oss, verkar rimligt för Tiraker, och jag vill gärna hitta på varför det är rimligt för tirakerna, snarare än att ändra på hur de är. Tänker som om drakar också, vilket kanske syntes i mina poster om dem. Tänker så om demoner och magi och hela köret. Nu är väl ingenting heligt, jag ändrar ju på regler och kulturer också. Men just tirakerna har jag liksom... Försökt att bara förklara, i stället för att modda.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Alltså, dina idéer och Svarte Faraonenes är ju ganska kompatibla, det finns många bra tankar här att ta med sig. Men dina idéer borde förutsätta att tirakerna har LUK som primärt sinne, och det har de inte i de officiella reglerna. Så där har du ju visst moddat dem, då :gremsmirk:
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Ymir said:
Men dina idéer borde förutsätta att tirakerna har LUK som primärt sinne, och det har de inte i de officiella reglerna.
Nja, jag trodde att det var så. Men du har rätt, det är inte primärt för Tiraker. Det betyder inget för mina slutledningar dock, står klart och tydligt i boken att deras sexualitet styrs av lukter, så det är inte riktigt relevant om de använder lukten för orientering osv.
 

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
"Och ni som vet med er att matriarkat "inte kan fungera", go away."

Varför skulle inte matriarkat fungera?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
WhiteWolf said:
"Och ni som vet med er att matriarkat "inte kan fungera", go away."

Varför skulle inte matriarkat fungera?
Låt oss säga att matriarkat har disskuterats tidigare här på forumet och det finns de som har åsikten om att det omöjligen skulle fungera.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Intressant läsning med intressanta tankar. Men det slår mig lite att den här synen väldigt enkelt kan ramla ner i att göra tirakerna till ett samhälle bestående utav arketypiska sterotyper utav sina Dwarrkas och Mahktah. Det hela känns dessutom, upplagt för unika snöflingor om man skulle spela tiraker. Dessutom i mina ögon åtminstone ger det upphov till någon form utav helgondyrkan mer än en dyrkan av Mahktah för halva sidan av befolkningen, till synes åtminstone. Och det är jag personligen inte helt inne på att göra något med.

Stycket om tirakiskt kärleksliv, rivalitet och arhaukk var väldigt intressant och livgivande till tirakers relationer på individ/par-nivå. This kommer utan tvivel spelas på i min kampanj!




/Poseur
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Men det känns verkligen skitkonstigt för mig, att männen har monopol -både- på den spirituella (schamaner) och den militära (binderakker) makten, men ändå är det kvinnor som styr? Jag tycker inte det håller, inte ens om man hävdar att tirakerna har annorlunda psykologi.
Ja... Även jag finner detta underligt.
Det känns väl som att i alla fall spiritismen/prästerskapet borde vara förbehållet kvinnorna. De är de som kan komma i kontakt med gudinnan.
 
Top