Nekromanti Tiraker

Mumfie

Veteran
Jag saknar modulen tiraker men har läst lite i den. Så vitt jag vet sysslar bazirk med sjöslag och pirat grejer. Frakk lever i stammar runt om i Mundana och maranak tiraker bor i städer i Asharien var hittar man då maranak gurder och frakker. Dessutom undrar jag hur många tiraker det finns totalt och hur många det bor i Kiaz. Om någon har nått mer att tiläga kan detta gärna göras.

rax

Swordsman
...var hittar man då maranak gurder och frakker?

I städerna tillsammans med tirakerna. Tiraker är inte bara benämingen på, well, tiraker, utan också en samlingsterm för hela rasen - gûrder, tiraker och trukher.

Dessutom undrar jag hur många tiraker det finns totalt och hur många det bor i Kiaz.

Ingen vet hur många tiraker det finns totalt, så detta är en väldigt onödig siffra att hänga upp sig på. Officielllt finns det ca 350 000 tiraker på Takalorr, sen får man väl räkna med något fler Frakk-tiraker och något färre Marnakh-tiraker. En grundad gissning skulle då vara ca 1 300 000 tiraker totalt. Mundanas befolkningssiffror är dock erkänt knas så det är enklare att utgå ifrån att det alltid finns tillräckligt med tiraker för att uppfylla SLs syften. :gremwink:

Hur många tiraker det bor i just Kiaz har jag tyvärr ingen aning om.

/Rax

Hjalle

Swashbuckler
Hur många tiraker det bor i Kiaz har jag tyvärr ingen aning om.
Det är det få som har...

-Hjalle, ler hemlighetsfull och filar lite till på Fjärde tirakkrigskampanjen...

Jaggernaut

Hero
Ingen vet hur många tiraker det finns totalt, så detta är en väldigt onödig siffra att hänga upp sig på.

Så siffrorna i Tiraktboken stämmer inte, eller? I och för sig kan jag ha missat att det står någonstans att dessa siffror bara är uppskattningar eller något sådant.
Frakk ca 1 000 000
Bazirk ca 300 000
Manarkh ca 90 000

Grattis Rax du har precis vunnit första pris i denna uppskattningstävling. Med din gissning på ca 1 300 000 tiraker kom du närmast (tja du var ju den enda tävlande men närmast var du).
Första pris är två zeppelinare :zeppelinare: :zeppelinare:
Grattis än en gång!

rax

Swordsman
I'd like to thank the Academy...

Grattis Rax du har precis vunnit första pris i denna uppskattningstävling...Första pris är två zeppelinare.

Tacktack! Verkligen trevligt, zeppelinare kan man aldrig få för många av.

Så siffrorna i Tiraktboken stämmer inte, eller?

Säkerligen gör de det, de är ju officiella ! :gremwink: Egentligen syftade jag på tre saker:

1) Befolkningssiffrorna i Mundana är erkänt vajsing.
2) Jag tvivlar på att tirakerna själva ägnar mycket tid åt folkräkning.
3) Jag tvivlar på att särskilt många andra av Mundanas länder ägnar sig åt att räkna tiraker.

Således vet "ingen" hur många tiraker det finns.

/Rax

Jaggernaut

Hero
Re: I'd like to thank the Academy...

Befolkningssiffrorna i Mundana är erkänt vajsing.

Jo det håller jag med om, det borde finnas lite mer folk i Mundana än vad det officiellt är.

Det jag speciellt stört mig på är hur lite tiraker det finns i relativitet till allt annat.

Officiellt finns det ca 1 400 000 tiraker medan det finns ca 3 500 000 alver och 4 000 000 dvärgar.

Okej tirakerna lever inte alls lika länge som dvärgarna eller alverna men tirakerna föds ju i kullar.

Alverna lever länge men de flesta kvinnor föder färre än fyra barn under hela sin livstid, genomsnittet ligger på två har jag för mig.

Dvärgarna lever inte lika länge som alverna och det är nästan så att de ser det där med att skaffa barn som ett nödvändigt ont för att kunna föra släktet vidare :gremgrin:

Nu är det väl många som varit och hackat på tirakstammen men den borde reproduceras ganska fort ändå och det går att komma på skopvis med förklaringar till för att det är som det är men jag tycker ändå att tirakerna borde vara flest.

Jaggernaut som ändå lyckades hänga upp sig på siffrorna :gremsmile:

Pendragon

Swashbuckler

Okej tirakerna lever inte alls lika länge som dvärgarna eller alverna men tirakerna föds ju i kullar.
Men bara var tionde tirak är kvinna. Rätt många tiraker blir aldrig pappor.

/Joel

Ingtar

Veteran

vad jag har uppfattat är att tirakerna, gurderna och trukherna på Takalorr är jekligt duktiga på att slakta varandra och det skär ju ner ganska mycket på siffrorna. Efter som frakk stammen är en utav de största och det är ju de som är mest primitiva och dödar varandra dagligen!

Cirid

Veteran
Om jag har förstått tirakboken (sidan 60) rätt.

Men bara var tionde tirak är kvinna. Rätt många tiraker blir aldrig pappor.
Det är väl snarare så att var tionde trukh är kvinna, bland tirakerna så är två av tio kvinnor, och bland gûrderna så är det fyra av tio.

Så iallafall gûrderna skulle kunna hjälpa till att dra upp befolkningssiffrorna en del.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Om jag har förstått tirakboken (sidan 60) rätt.

Det är väl snarare så att var tionde trukh är kvinna, bland tirakerna så är två av tio kvinnor, och bland gûrderna så är det fyra av tio.
Då mindes jag fel. Attans.

/Joel

Lenzaroth

Veteran
ville bara på peka att det e långt ifrån bara tiraker, thruker och ghurder i Kiaz. Dom håller på me lite smått å gott i den staden. Födaupp troll bland annat. Så jag tror inte man kan räkna Kias befolkning överhuvud taget! det borde dö flera stycken varje dag när man gräver tunnlar å matar troll. men dom e nog VÄLDIGT många i den stan. Men som nån sa förut "det finns tillräckligt många för sl:s planer", eller nåt i den stilen. :gremtongue:

Lenzaroth "Det är en humanoid liknande varelse."

Jaggernaut

Hero
Nog för att jag inte nämnde något om Kiaz men är det inte vrakher de föder upp där? Officiellt sett iallafall. Nog för att det kan pågå andra saker bakom kulisserna :gremlaugh:

Silvervarg

Warrior
Re: Tiraker (Spoiler)

Nog för att jag inte nämnde något om Kiaz men är det inte vrakher de föder upp där? Officiellt sett iallafall. Nog för att det kan pågå andra saker bakom kulisserna
Jupp. Står i hemligheter i tirakmodulen.
Och, inte för att låt allt för gnällig, så skall sådant spolier märkas enligt mig eftersom inte alla spelare i de olika grupperna få läsa hemlighetskapiteln...

Silvervarg gnäller lite :gremwink: