Nekromanti Tiraker

Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Tja, som rubriken säger handlar detta om Tiraker. Jag har fått up ögonen för denna underrepreenterade och oftast powerplayade ras...... Så lite frågor om ideer till min blivande rollperson.

1: Kan en Marnakh som avsvurit sig Maktah-läran bli munk i Vita Klostret? med tanke på deras balans mellan ljus och mörker så borde det gå....
2: Gurgiterna: Nån som har mer information om dessa?
3: Hmm... Det var nog ingen 3.

PS. Jag kommer spela Marnakh, inga Frakk eller bazirk här.

PPS. Jag behöver nog lite kunskap i vapenhantering. Fred genom överlägsen styrka heter det ju... Och om min tirak inte är almänt slaktaintresserad så kan jag hålla undan tirak-hatarna (tyvär finns det såndana, alvälskare är de också)
 

maldino

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
97
Location
Eskilstuna
Jag behöver nog lite kunskap i vapenhantering. Fred genom överlägsen styrka heter det ju...

Satsa på att krossa motståndarens vapen med massiva kraftfulla hugg. Om det inte funkar, lås vapnet i parerläge och tryck ner motståndaren mot marken eller överraska med att bita honom i ansiktet medan svärden är fastlåsta. Annars överraska honom ytterligare med några "välluktande" tirakvrål på nära avstånd upp i motståndarens ansikte. Det borde få den mest erfarna riddare att pinka ´på sig inuti rustningen.

...Och kom ihåg. Människor tränar och förfinar sina vapenkonster i lugn och ro. Medan tiraker , det spelar ingen roll vilken av stammarna de tillhör, slåss för att överleva varje dag.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Satsa på att krossa motståndarens vapen med massiva kraftfulla hugg. ........

Njaaee... inte standardtirakmupperiet.
Rinse and repeat.

Jag tycker att du skall skaffa en riktig tirakkrok, eller varför inte en lång dolk. Kittlar dödsskönt i kistan kan jag lova.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Naah... Saken är den att jag har en annan syn på tiraker. Jag råkade läsa en L&H spoiler (kommer inte ihåg vad den var om dock) och sen tirakernas historia och Gorg av Morgu. Tiraker kan vara ädla, hjältemodiga varelser som är missförstådda och tvingas slåss.
Plus, ett storsvärd passar så mycket bättre på denna tirak.
Standardmupperiet är just standardmupperi med fokus på mupperi. Tiraker är inga muppar.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
"1: Kan en Marnakh som avsvurit sig Maktah-läran bli munk i Vita Klostret? med tanke på deras balans mellan ljus och mörker så borde det gå...."

Absolut.
De flesta Marnakh tror inte ens på Mahktah (felstavat?), eftersom att de flesta har vuxit upp i normala civiliserade samhällen, med människor. Problemet är nog snarare att bli accepterad av klostret, men det bör nog inte vara några problem om det inte är några tirak-nazister det rör sig om /images/icons/wink.gif (tänk dock på att fördomarna mot tirakerna är rätt så omfattande).

99,9999 % av Frakk och ungefär 80-90 % av Bazirk (vilda gissningar) tror nog däremot benhårt på den mörka gudinnan (så slipper jag skriva namnet på religionen, som jag aldrig tycks läsa mig stava till).

"2: Gurgiterna: Nån som har mer information om dessa?"

Vad är det för nåt? *lyssnar intresserat utifall att någon skulle svara* /images/icons/smile.gif
 
Joined
24 Mar 2002
Messages
330
1: Kan en Marnakh som avsvurit sig Maktah-läran bli munk i Vita Klostret? med tanke på deras balans mellan ljus och mörker så borde det gå....

I våran grupp så adopterade alver en frakk-truhk så varför inte.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Tja, med tanke på Vita Klostrets teorier om balans i världen så....


Gurgiterna är en filosofi skapad av den legendariske Morg av Gorgu. Det är nån teori om lidandet i världen som går ut på att man måste skilja bandet mellan anden och köttet genom avhållsamhet, armod och hjältedöd.

Det är allt jag vet. Om det inte finns nån mer info om dessa och neogams tillåter det skulle man ju kunna skriva upp lite...
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
De flesta Marnakh tror inte ens på Mahktah

Det gör det visst. Faktum är att alla tiraker tror stenhårt på Makhtah och det är inte att undra på eftersom de kommer i kontakt med henne regelbundet och från födseln (de får 1 i qadosh från början(!)). Det skulle vara väldigt ovanligt att en tirak skulle avsäga sig Makhtah men det är absolut ingen omöjlighet. Däremot är det sällsynt.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Eller kanske en ishani? Det vita klostret slåss på ett visst vis som kräver en ishani. Det skulle vara rätt logiskt att du också får en sådan utbildning. Visserligen så kommer kanske alverna höja på ögonbryna och slipa svärden men det gör de ju alltid så skit i dem.
 

maldino

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
97
Location
Eskilstuna
I våran grupp så adopterade alver en frakk-truhk så varför inte.

...Och en i våran grupp är en kiriya alv som blev adopterad av snälla bönder vid Träska bro. Han blev sedan integrerad i bondesamhället och lyckades bli, efter mycket studier, en tempelriddare av Jordmoderns Vugorder. Han har en snygg "prins valiant" frippa som döljer hans spetsiga öron.
Och förresten, det finns ju alver som tror på Aurias och Pelias (Manuari ifrån Camard) så varför kan det inte finnas Tiraker som tror på det vita klostret?
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Plutonium, läs 'Tiraker' igen själv. Jag har studerat den pärm till pärm ett flertal gånger.
Faktum är är att, kanske 50% Marnakh är Maktah troende, de flesta andra tillhör den religion som finns i landet, vissa är martari-dyrkare osv. Qadoshen får man om man är Stamkrigare eller Shaman. Är man värdig föds man med qadosh, och det är bara dessa som är värdiga. Slavar till exempel struntar maktah helt i.
Däremot har du rätt med att Frakk och Bazirk har nästan 100% uppslutning bakom Maktah
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Eller så kanske du ska läsa boken en gång till eftersom du påstår att jag har fel och motbevisa mig istället för att utan några bevis påstå att jag inte vet vad jag snackar om.

Så skit ner dig.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Eller så kanske du ska läsa boken en gång till eftersom du påstår att jag har fel och motbevisa mig istället för att utan några bevis påstå att jag inte vet vad jag snackar om.

Så skit ner dig."


Appappapp! Det finns vänligare sätt att be folk om bevis!
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Tag tirakboken, slå upp sidan 29 (ätten Marnakh). Eftersom att du tenderar att hitta på lite vad som helst själv, som egentligen inte ens nästan står skrivet, så citerar jag därifrån:

"Dessutom tillber de vanligtvis den lokala gudomen, ofta i kombination med Mahktah"...

(från den grå rutan):

"Religion: Varierar från land till land. Ofta den lokala gudomen kombinerat med Mahktah."

Jag tolkar detta som ungefär 50-60%. Det tycker inte jag är mycket. Detta tycker jag eftersom att de andra stammarna tror till 99,99% på Mahktah.

Nu citerar jag från ditt ursprungliga inlägg, innan du hinner redigera det till din egen vinning:

"Det gör det visst. Faktum är att alla tiraker tror stenhårt på Makhtah"...

P.S. Du kanske skulle överväga att hålla käften istället för att bara häva ur dig en massa obetydligt skit bara för att provocera folk?
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Ok... kan vi inte varva ner det här lite eh?


Ofta den lokala gudomen kombinerat med Mahktah.

Min tolkning av den här meningen är nog att de som dyrkar den lokala gudomen också dyrkar Mahktah. Hur många procent det är vet jag inte, men det känns som att de som är religiösa tror på Mahktah (och eventuellt någon annan gudom).


P.S. Du kanske skulle överväga att hålla käften istället för att bara häva ur dig en massa obetydligt skit bara för att provocera folk?

Det bästa (fast inte det roligaste) sättet att hantera provokatörer är att inte låta sig provoceras.
 
Top