Nekromanti Tiraker med Kraggsvärd?

vertigo

Veteran
Joined
2 Jul 2003
Messages
31
Location
Höör, skåne, Malmöhus landsting, Sverige
Hejsan alla. Behöver hjälp med en sak:
Jag och tre till ska spela en tirakkampanj, och håller på & skapar våra RP just nu. Jag fick, i modulen Tiraker, föremålet "Ett erövrat alv- eller dvärgavapen", men SL vägrar låta mig välja ett sånt, eftersom det skulle innebära problem i framtida äventyr, och då undrar jag om man kanske kan ersätta det med ett Kraggsvärd?
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Jag tycker iaf att det skulle fungera. Speciellt om ni är frakk och bor i närheten av Kraggbergen men det är inget krav, bara ni hittar på en vettig bekgrundshistoria. Fast då skulle ni nog få problem med kraggbarbarerna istället, de är rätt stingsliga när det gäller deras svärd :gremlaugh:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Hejsan alla. Behöver hjälp med en sak:
Jag och tre till ska spela en tirakkampanj, och håller på & skapar våra RP just nu. Jag fick, i modulen Tiraker, föremålet "Ett erövrat alv- eller dvärgavapen", men SL vägrar låta mig välja ett sånt, eftersom det skulle innebära problem i framtida äventyr, och då undrar jag om man kanske kan ersätta det med ett Kraggsvärd?
Nja... om man ser det såhär lär det gå tre dussin alv- och dvärgavapen på varje kraggsvärd, då dessa är ovanliga även bland Kragg. Du kan nog utgå från att kraggsvärd och eyrenklyvare är de ovanligaste vapnen av alla de som finns i grundbokens vapenlistor.

Förbjuder SL dig att ha alla typer av alv- och dvärgvapen eller bara de du vill ha? Du kanske kan sikta på något mindre, t ex en rejäl dvärgisk huggkniv istället för en jätteyxa?
Nekar SL dig även det så har du ganska rimliga grunder att få kräva att slå om resultatet om SL inte har någon annan lösning.

/Joel
 

vertigo

Veteran
Joined
2 Jul 2003
Messages
31
Location
Höör, skåne, Malmöhus landsting, Sverige
Han nekar alla slags dvärg- och alvvapen, det är därför jag ville byta..
Tro mig, jag vet att dom är dom mest ovanliga, eftersom jag nästan alltid annars får spela Kragg... eller Eyren, om det krävs...

Sant, men han är inte mycket för att slå om slagna slag...
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Sant, men han är inte mycket för att slå om slagna slag...

Om det ursprungliga slaget inte gäller, men du inte heller får slå om det eller får gehör för ditt motförslag (Kraggsvärdet), känns det som det är upp till din SL att komma med ett förslag på vad han anser vara en rimlig lösning.


/Rax, upphör aldrig att förvånas över folks problem/spelstilar :gremsuck:
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Det är din förbannade rättighet som spelare att få slå om slaget isåfall! Att låta slag gå förbi utan att de ger något är att låta rollpersonen hamna på efterkälken gentemot de andra rollpersonerna! För en viktig sak måste man ha i bakhuvudet när man gör rollpersoner till Eon, nämligen: Följ inte tabellerna slaviskt! Om något inte passar den rollpersonen man tänkt göra, så ska det vara okej att slå om, fast givetvis inte till överdrift!
 

Xèrion

Veteran
Joined
21 Aug 2003
Messages
72
Location
Älvsbyn, Norrbotten, Sverige
Jag fick, i modulen Tiraker, föremålet "Ett erövrat alv- eller dvärgavapen", men SL vägrar låta mig välja ett sånt. eftersom det skulle innebära problem i framtida äventyr
Jo det nog innebära problem, alver och drärgar brukar ofta vara rätt nyfikna av sig om de får se en icke rasfrände bara ett sånt vapen är de en människa kan de nog låta saken bero. jag är inte lika säkert när det gäller Tiraker. En Dvärg skulle nog med största sannolikhet tända på alla stubiner, är inte helt säker på om det gäller alverna.

För mig är det inte helt otänkbart att bygga ett ävetyr kring händelsen hur dy fick vapnet. Vet den förra ägaren om det ? Dräpte du ägaren och tog det ur hans hand ? Vill hans familj hadet tillbaka ? Det finns en uppsjö av möjligheter.

och då undrar jag om man kanske kan ersätta det med ett Kraggsvärd?
Här ställer jag mig mer tecksam. Kraggsvärden är rätt så ovanliga också bland Kragg. Det är inte vem som hälst som är privilegade har råd att äga ett. I det fallet skulle jag satsa på ett dvärg lr alv-vapen.
Sant, men han är inte mycket för att slå om slagna slag...
Här annser jag att din SL gör fel. eftersom slagen på bakgrundstabellen utgör en del av din Rp:s historia stjäls en del av den på ett sätt. Förutom de regeltekniska bitarna där det inte är omöjligt att se det som att din RP blir "efter" de andra. De har ju uppenbart fått en fördel när du har ett slag mindre.

Jag hoppas att detta kan bidra till en lösning av problemet och att du kanske får din vilja fram.(om inte annat ett nytt slag på huvud tabellen) :gremooo:

"Xèrion är trött och ska och lägga sig".
De finns en viss riska tt en del stavfel har smugit sig in hoppas att alla kan ha överseende med det.
 
Top