Nekromanti Tiraker + byråkrati = spoiler mina spelare!

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
I min nuvarande kampanj som utspelar sig i Jargien kommer nästa äventyr att involvera en sista överlevande utpost som är på väg att bli stormad av tiraker. Bakgrunden är att stammar i Krolim-bergen för första gången på länge allierat sig, samtidigt som en mystisk sjukdom med osviklig precision slagit ut den jargiska officerskåren och lett till en masslakt av jargiska soldater. Man har utrymt de nordligaste delarna av området, och de återstående trupperna (med förstärkningar 100-150 man) har under ledning av den högste överlevande officeren befäst sig i passet som ligger mellan tirakerna och sämre befästa södra delarna av regionen. Hit kommer rollpersonerna, med uppgift att finna roten till det som slagit ut alla försök till ett försvar, och vid behov dö på kuppen.

Uppenbarligen behövs det rejäla förstärkningar, om inte annat för att precis söder om passet ligger Den eviga eldens klosterfäste, en av milargoanernas heligaste platser, där profeten själv ska ha förstört ett hednaaltare och på platsen tänt en eld som aldrig slocknar (vilken finns att beskåda där), vilket redan förstörts två gånger under historien, med mycket problem som följd. Men förstärkningar kommer inte.

Vad jag vill göra här är att visa på lite förjävlig jargisk byråkrati, i stil med "vi behöver ett ifyllt formulär 134B-Q och en förteckning på förlorat manskap och materiel innan vi går med på förstärkningar och ny utrustning", som gärna får slå både mot legionärer, flyktingar och alla andra. Ju fler idéer dess bättre, och små störande saker utan mer effekt än flavour är och trevliga! Tråden kan gärna utvecklas till att mer allmänt handla om den jargiska byråkratin, om någon känner för det.

Som inspiration och hjälp:

En pest som i några månader rasat i Jargien just börjat ebba av i samband med vintern, men har ställt till stora problem under tiden, med lynchningar, karantäner, flagellanter, allmänna oroligheter och små lokala uppror bl.a. i närliggande områden.

Den överlevande befälhavaren är en mycket karaktärsstark typ av enkel härkomst som inte uppskattas alltför mycket av de som står över honom i hierarkin eller i byråkratin.

Min jargiska adel är hyfsat mäktig, egoistisk och allmänt kapabel att ställa till med problem och har interna uppgörelser i nivån småkrig.

Hit' på!
 
Top