Nekromanti Tirak/Människa

Nordix

Veteran
Joined
26 Feb 2002
Messages
46
Location
Linköping
Om en Trukh skaffar barn med en människokvinna, gäller då det som står i tirakboken om att barnet blir av samma ras som modern och ärver vissa drag av fadern????
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Det impliceras i Tirakboken på sid 10. (sista stycket om Fertilitet) att korsbefruktning mellan Tiraksläktet och andra raser aldrig ger någon avkomma.

/Naug
 

Frank_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
97
Location
Kallhäll, Järfälla
Vad jag då vet är att tiraker och troll (då grottroll) kan korsbefruktas. Är det då möjligt för t.ex ett bergstroll att befrukta en gurd eller mer möjligt en trukh? Vättar anses väl ha samma blod (de talar ju samma språk) så kan dessa korsas med tiraker eller troll?

- Frank /images/icons/frank.gif
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Även Krille kan fela.

Krille har faktiskt fel här, det händer inte ofta men även Hög Level människor som Krille kan slå ett fummlat slag då och då. /images/icons/wink.gif

Tiraker: Mörkrets Döttrar; Sid 10; Tirakernas Egenskaper; Fertilitet; Sista stycket.
"Illasinnade rykten, främst främst bland människorna, gör gällande att gûrder och och troll ständigt kopulerar med varandra och därigenom ger upphov till nya tiraker. Detta kanske var sanning i tidernas begynnelse men år 2957 e.D. förekommer inga korsningar mellan tiraker och andra raser. /.../"

Här står det faktiskt svart på vitt att människor och tiraker inte kan korsbefruktas.

Resten av stycket förklarar att visst händer det att exempelvis, söta gûrdflickor och människor har samlag, eller Tirakkvinnor blir våldtagna av troll, men det blir aldrig någon avkomma. Däremot så sker korsbefruktning inom tiraksläktet, och då ärver barnet moderns art/ras (vad man nu ska kalla det).

/Naug
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Vad jag då vet är att tiraker och troll (då grottroll) kan korsbefruktas.

Du har tyvärr fel. Se Tirak boken sid 10, avsnittet om Fertilitet.
Se även mitt inlägg "Även Krille kan fela." i denna tråd.

Är det då möjligt för t.ex ett bergstroll att befrukta en gurd eller mer möjligt en trukh?

Nej, se samma stycke.


Vättar anses väl ha samma blod (de talar ju samma språk) så kan dessa korsas med tiraker eller troll?

Nej, dom kan inte korsas med någon del av tiraksläktet. Se ovan nämnda stycke.
Däremot säger inte Tirakboken någonting om att vättar kan eller inte kan korsbefruktas med Troll, och eftersom jag bara vet vad jag har läst så kan jag faktiskt inte besvara på den frågan. /images/icons/grin.gif

Däremot, om jag tvungen att besvara frågan mitt under ett spelmöte så skulle jag nog säga att det inte var möjligt.

/Naug
 

Vengardo

Veteran
Joined
4 Oct 2002
Messages
5
Location
Täby
Re: Även Krille kan fela.

"Tiraker: Mörkrets Döttrar; Sid 10; Tirakernas Egenskaper; Fertilitet; Sista stycket.
"Illasinnade rykten, främst främst bland människorna, gör gällande att gûrder och och troll ständigt kopulerar med varandra och därigenom ger upphov till nya tiraker. Detta kanske var sanning i tidernas begynnelse men år 2957 e.D. förekommer inga korsningar mellan tiraker och andra raser. /.../"

Här står det faktiskt svart på vitt att människor och tiraker inte kan korsbefruktas."


Jag tror du kan ha fel, du drar en slutsats som det inte finns stöd för i den text du citerar. Där står att det inte förekommer korsningar, ingenting om det huruvida det är möjligt eller inte.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Även Krille kan felya.

(Tiraker, sidan 10, nästan längst ned)

"Visst händer det att en gûrderflicka delar säng med en man av människosläktet eller att en vilsen tirakkvinna överfalls och 'älskas' av grottrollen, men det hela resulterar aldrig i någon avkomma."
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Även Krille kan fela.

Detta kanske var sanning i tidernas begynnelse men år 2957 [sic] e.D. förekommer inga korsningar mellan tiraker och andra raser.

Är inte detta svart på vitt ?

/Naug, rättar sina egna stavfel
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Näe, Krille kan inte felya

Krille bara konstruerade språket. Hur som helst så bryr jag mig inte så mycket om tiraker heller.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Även Krille kan fela.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Är inte detta svart på vitt ?

<hr></blockquote>


[dum]Njä, ser mer ut som svart på grått tycker jag. Men du kanske använder nåt annat skin?[/citat]
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"att korsbefruktning mellan Tiraksläktet och andra raser aldrig ger någon avkomma"

Vilket är standardsvaret vad gäller korsbefrukting i Eon...
Anser dock inte att det är alltigenom dåligt, då det faktiskt gör att de olika raserna är av olika art, biologiskt sett.
 
Top