Nekromanti tirak(igen)

lyfalitrorjag

Veteran
Joined
24 Feb 2002
Messages
121
Location
lund
ok nu har jag tänkt på vad ni skrev, men ord står mot ord om jag ska modifiera. jag hade tänkt på va ni sa med att uppfostra han med och jag hade från början tänkt mig en marnakh tirak och inget annat. jag hade också tänkt att han ska bli lite som thrall i warcraft3 eller vad han hetter förutom att han inte är någon stor ledare eller överdrivet bra magiker, han ska nog bli nån religös person. sen kommer ju frågan var ska han ha för gud. sen är det verkligen lönt att köpa boken om tiraker är det nån som kan skriva lite vad där står. jag har ingen anning om var han ska bo heller. sen skulle jag gärna se han med två svärd
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: tirak(igen) [edited]

Jag skall svara ärligt och subjektivt:

Innehåll, kortfattat:

Kapitlen heter följande: Tirakerna (6 sidor), historia (8 sidor), Sakhra (språket - 4 sidor), samhälle & kultur (20 sidor), rollpersonen (12 sidor), krigare (8 sidor), pirater (8 sidor) berömda tiraker (6 sidor), hemligheter (4 sidor), ulvar (3 sidor).

Tirakerna handlar om tirakernas fysionomi och mentala egenskaper - alltså gûrderna, tirakerna och trukherna. Mycket finns inte att säga, en sida per tiraksort och lite ursprung. Mycket vital information som inte finns i vare sig Mundana eller någon annat modul.

Historia: Krigen, "fienden", folkvandringarna... med mera. Historia, helt enkelt. Och lite torftig information om modern historia, samt en kronologi på en sida (från 730 till idag). Historiska tiraker och fornlämningar finns också. I mina ögon så är detta kapitel värt guld och gröna skogar, men jag tycker att historien är lite "klen" - men man kan ju inte få plats med allting. Det duger, skulle jag säga.

Språket: Sakhra. Detta kapitel ger dig ett ungefärligt hum om hur saker uttalas och vad ord heter. Samt det tirakiska teckenspråket.

Kultur handlar bland annat om tirakernas samhällen, vilket jag tror att du tycker är mycket viktigt nu när du ska göra en tirakisk rollperson - och verkar bry dig om lite mer än hack'n'slash. Denna information är helig, alltså. Tillsammans med de tre ätterna beskrivs även seder och bruk (bra!), gudinnan (även om du har religioner så finns här lite unik info), tirakiska lekar, konst och musik, och överraskande nog... mat och dryck! Detta kapitel slår hål på den allmänna uppfattningen om "orcher" som plundrar, dödar och våldtar till vardags. Det ger helt enkelt mycket färg till de annars så torftigt (i de andra modulerna alltså, några sidor i Mundana närmare bestämt) beskrivna tirakerna.

Takalorr beskriver ön och Tiban, men inte bara det. Fauna, klimat, äventyrsuppslag och lite mer finns där. Håller neoGames-kvalitet (MVG+ alltså).

Kapitlet rollpersonen innehåller allt du behöver för att göra en tirakisk rollperson och få "liv i honom". Ett måste för tiraken /images/icons/smile.gif.

Kapitlet krigare beskriver lite om tirakernas krigsmakt, samt vapen och rustningar. Inte riktigt något som jag jublar när jag slår upp, men det är ju nödvändigt främst om man ska spela Frakk eller Bazirk, eller en våldsam Marnakh.

Kapitlet om pirater får kapitlets namn beskriva - men jag ska också nämna att det finns med några olika tirakiska fartyg (vänta dig inte för mycket dock, du kommer finna fyra stycken /images/icons/frown.gif).

Berömda tiraker - ja du... det är ett mycket välgjort kapitel med en del väldigt coola äventyrsuppslag och personligheter. /images/icons/smile.gif

Kapitlet om hemligheter skall nog din spelledare läsa igenom, och inte du, och kapitlet om ulvar är praktiskt taget bara intressant om du är ulvryttare eller någon udda schaman.

Mycket kortfattad översikt:

Jag tycker att detta är en mycket bra bok! Och för att betygsätta den på ett bekant sätt, så får den ett starkt MVG som inte går av för hackor. Det mesta, nästan allt, finns mycket utförligt beskrivet, du kommer inte bli besviken. Bibeln... hrm... modulen ligger på 96 sidor, och om du är funtad ungefär som mig kommer du förälska dig totalt i de håriga bestarna! Det finns inte mycket mer att säga utan att citera direkt från boken. Den är välskriven, genomtänkt och logisk! Köp den! En ny värld kommer öppna sig!


Får jag fråga förresten, vad hade du tänkt ha som yrke med tiraken som du planerar?

När du nämnde två svärd och religiös, så slog det mig som en blixt: Vilken mindre nogräknad religion hade inte velat ha en tirakisk krigarpräst? De är fysiska, vana vid hårt arbete, hängivna, kan passa in någorlunda i ett samhälle... det enda som saknas är respekt bland folk. Men men. Bara nyfiken /images/icons/smile.gif.

[edited]

Här finns också en bättre recenssion.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Marnakh... Helt rätt, Marnakh ska man spela....
Två svärd... Enkelt, en stridskont med 'Två Vapen' ska han vara någon sorts krigare kan du få stridskonster....
Bo... Asharina troligast, det ligger centralt och accepterar Tiraker i stort sett överallt.... Jargien är uteslutet, Cirefaliska Samväldet går väl bra, men då blir man mer diskriminerad, Södra Consaber (väldigt södra) är också OK, men diskriminering, Norra Consaber är uteslutet då alla hatar tiraker där uppe, Thalamur vet jag inte, men det kan nog gå....
Tirakboken ska du köpa, den är väldigt bra, speciallet om man tittar lite på fornhistorien (min bild av Tiraker är väldigt annorlunda från bilden av Orcher)

Jag kan göra ett exempel av min nuvarande karaktär, han är en Marnakh-trukh från Camard, han arbetar deltid som prisjägare/gladiator, använder två storsvärd (för honom är de i stil med slagsvärd, carwelansvärd). En intressant karaktär imho, må så vara att han är rejält bra på att slåss, men det är rätt viktigt när man är tirak pga alla fördommar, barslagsmålen man hamnar i, mötet med riddarna vars familjer mördats av Frakk osv.....
Som Grakka sa 'alla hatar Tiraker'. Och köp Svärdspel i Hadarlon, bra bok med flertalet tiraker i. Grakka är en intressant tirak. Och Mokkaza är ett måste när man ska spela något.... Speciellt mot den kaxiga Kraggbarbaren.....

Sen på religioner.... Kanske han annars ansluter sig till gurgismen istället? Det är en filosofi som det står lite om i Tirakboken. En riktig krigarfilosofi. Om man sedan kombinerar den med Martari-dyrkan får man en stolt krigare som inte backar ner i första taget....
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Re: tirak(igen) [edited]

Håller med dig Plutte! Tiraker är ett av Neogames bästa verk. Det enda som jag inte tycker får högsta betyg är bilderna, vilka är enligt mig lite ojämna.. vissa bilder är jätte-snygga, medans andra är ganska slarviga.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Har du funderat på att kanske tillbe Makhtah? Tiraker tillber den mörka modern och hon ger allasina barn qadosh, från början! Jag förstår inte varför du måste tro på en annan religion eftersom att du kan få problem med ditt folkslag då. Ja, även marnakh.

Ett tips till vapen: Tirakkrok och tiraksabel. Med dom svepande huggen så ser du till att fienden inte kommer innanför öppningsavstånd. Sedan är det bara att göra snabba anfall med fint. Om du sedan har två vapen som stridteknik så har du ob4t6, ob4t6 och han ob5t6, ob6t6 (förutsatt att han parrerar).
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
"Jag förstår inte varför du måste tro på en annan religion eftersom att du kan få problem med ditt folkslag då. Ja, även marnakh."

Jag kan ha missat någon viktig errata till tirakboken, eller så har du bara hittat på det där själv ([ironi]ovanligt![/ironi]).

Nu slår jag upp boken med titeln "Tiraker - Mörkrets Döttrar" på sidan 35. Jag citerar under rubriken "utbredning":

"Man räknar med att mer än 99% av alla Frakk tillber Mahktah och att motsvarande siffra hos Bazirk endast är marginellt lägre. [color:red]<big>Ungefär hälften av individerna i Marnakhätten beräknas tillbe den mörka gudinnan.</big></font color=red>"

Man får inte qadosh om man är ateist eller agnostiker, eller tillber "fel" religion. En Marnakh kan tro på exakt vad som helst (så länge han blir accepterad av den nya religionen), och det kan även ungefär en halv procent av alla Frakk (5'000 individer, om man räknar på en hel procent så blir det 10'000).

Jag berömmer för övrigt din vilda fantasi /images/icons/wink.gif.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Japp, som pluto sa, hälften av alla Marnakh är Makthdyrkare. I övrigt stor frihet, men jag skulle tro det lutar mer åt agnostiker, ateist hållet.... För att citera religioner 'Även vissa civiliserade Tiraker dyrkar martari'... I Asharien & Soldarna 'Då hon (Togug Xoro) i grunden är Gurgit, vilket är en filosofi och int en religion, så har Samorimännen inget emot detta' det senare syftar på att Frijarl Togug Xoro är troende i Samoriska läran
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Jag tror nog att de tiraker som tror på Makhtah (väldigt många tiraker har högt i karaktärsdraget tro) är VÄLDIGT troende och har säkert problem med tiraker som har övergett sitt arv. Därför kan han få problem.

Han kan alltså riskera att få en rejäl omgång av en av de "riktiga" tirakerna. Eller en yxa i skrevet av en fanatiker (många sådana finns).

Jag berömmer för övrigt din vilda fantasi

Och jag berömmer dig för ditt misslyckade försök till att leka överlägsen./images/icons/wink.gif
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Nja.... Det är ju inte så att det syns att en tirak övergett Maktah. Ja, nästan alla Maktah-troende har Qadosh, men man ser inte på någon annan att han har det.....

PS. Skulle någon försöka köra upp en yxa i skrevet på min ateist-trukh skulle han hitta två storsvärd i sina ögonhålor.....
Och sen ett par kortsvärd där solen aldrig skiner
 

Tsigalah

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
94
Location
Uppsala
...Thalamur vet jag inte, men det kan nog gå...

Tiraker i Thalamur? Jag skulle nog inte rekommendera det... /images/icons/grin.gif

Min bild av Neromenzer är att dom är ett av de mest främlingsfientilga folken öster om Mûhad, kombinera det med ett totalitärt styre med religionsförbud och hela Medborgare/Folket uppdelningen så får du nog ett av de minst gästvänliga ställena för en Tirak, oavsett släkte, på västmundana.

/Marcus; som håller med om att Tiraker är en riktigt bra modul.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Må så vara, fast jag är inte så säker på främligsfientligheten, det finns en Sanari-alv och fanns en Drezin i Magikraternas råd.... Och en Pyar alv (tror jag, om inte hon valdes efter Pereine slog sig fritt)
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
..."är VÄLDIGT troende och har säkert problem med tiraker som har övergett sitt arv."

Beror inte det på karaktärsdragen tro, heder och aggression? Jag har för mig att alla de tre är normala för marnakh-tiraker.

"Eller en yxa i skrevet av en fanatiker (många sådana finns)."

Den fanatikern kommer inte få det roligt med stadsvakterna /images/icons/wink.gif. Nu gissar jag ju bara, men förolämpningar och nedsättande kommenterar är nog vanligare än direkt fysiskt våld med välvässad yxa. För Marnakh alltså. Frakkerna dampar nog ihop brutalt däremot.

"Och jag berömmer dig för ditt misslyckade försök till att leka överlägsen."

Älskar dig med /images/icons/wink.gif.
 
Top