Tipstråd: bästa lovevraftska filmen

Det är ”Do you even lift, bro?” +
Ah, var inte igår jag såg den, som sagt. Aja, jag får låta det vara osagt, det var för länge sen jag såg den. Kanske hade jag hittat en go HPL-stämning i den idag.

En film som jag skulle säga är rätt Lovecraftig utan att alls vara Lovecraft är Aguirre: Guds vrede. Det finns ju inga övernatuligheter eller kosmiska vidinder här, men tematiken om att människan hamnar i en värld som inte alls bryr sig om henne tycker jag känns Lovecraft. Och det växande vansinnet finns också. Det kommer inte från Cthulhu, men Aguirre och hans mannar upplever världen runt omkring dem som allt mer instabil ju längre bort de färdas från världen så som de begriper den. Och slutet när Aguirre står och proklamerar sitt vansinne för en värld som inte lyssnar och inte bryr sig känns väldigt kosmisk skräck.

Bra tips där! Har bara sett de två sistnämnda. Jag vet inte om jag tycker att de är särskilt Lovecraftiska men bra är de verkligen.

Menar du Event Horizon och A Dark Song?

Som jag skrev i inlägget har det ju mest med att göra vad man menar med "Lovecraftsk", eftersom vi nog inte skall anta att vi utgår från någon gemensam och överenskommen definition av det i tråden. Men ja skulle nog vilja hävda att Event Horizon är oerhört Lovecraftsk, mycket mer än exempelvis The Thing.

Den som vill ge sig på ett mer nischat lovecraftianskt filmprojekt kan ju också titta på Lovecrafts favoritfilmer:
  • All Quiet on the Western Front (Lewis Milestone, 1930)
  • The Barretts of Wimpole Street (Sidney Franklin, 1934)
  • Berkeley Square (Frank Lloyd, 1933)
  • Cavalcade (Frank Lloyd, 1933)
  • David Garrick (Frank Lloyd, 1916
  • Don Quixote (Georg Wilhelm Pabst, 1933)
  • A Midsummer Night’s Dream (William Dieterle, Max Reinhardt, 1935)
  • Strange Interlude (Robert Z. Leonard, 1932)
  • Winterset (Alfred Santell, 1936)

Henrik Möllers film Lokalvårdaren / Feed the Light har ju vunnit bästa film på NecronomiCon, så den måste jag nämna.

Color out of Space tyckte jag funkade riktigt bra.

Promethius är kanske inte jättebra - men den är At the Moutains of Madness.

Jag tänker att In the Mouth of Madness nog hade varit mitt första förslag, men någon har redan sagt den. Men jag är därför här för att tipsa om Kill List!

Jag tänker bara beskriva en scen. Två brittiska ex-militärer har börjat jobba som lönnmördare. De har hyrts in för att döda en till synes helt vardaglig man. De följer efter honom för att kartlägga hans liv och göra mordet på ett sätt så att de inte kan åka fast. De är kalla, metodiska och professionella om det hela, de har dödat förr, det här är inte känslosamt för dem. De upptäcker att han varje dag stannar till vid ett förråd en liten stund. Så de bryter sig in i förrådet när han inte är där och upptäcker en dator full med videofiler. De gör misstaget att se på en av filmerna för att lista ur vad som pågår. De börjar båda bryter ner fullständigt när de ser vad som finns på filmen.

Nästa scen är att de rusar upp till mannens hus utan förberedelse och försöker mörda honom omedelbart mitt på blanka dagen.
Mycket bra tips!👏👏👏

Dagon är i första inlägget. Se ovan. In the Mouth of Madness .. alltså man tycker olika. Ger den 2/5, Sam Neill gör vad han kan, men.. Det är liksom mest vanlig skräckis som inte blir speciellt HPL? Det var inte igår jag såg den, ska sägas.
Du kommer ihåg den alldeles för vagt min vän. Dags att se om den och eventuellt omvärdera din uppfattning.:giggle:

Menar du Event Horizon och A Dark Song?

Som jag skrev i inlägget har det ju mest med att göra vad man menar med "Lovecraftsk", eftersom vi nog inte skall anta att vi utgår från någon gemensam och överenskommen definition av det i tråden. Men ja skulle nog vilja hävda att Event Horizon är oerhört Lovecraftsk, mycket mer än exempelvis The Thing.
Nope, antaganden är svårt här på forumet. 😅
Jag såg Event Horizon för ett tag sedan (fortfarande lika bra) och funderade över just om den ligger i Lovecraft-facket eller inte, och om inte, vart passar den då in? Jag hamnade på att jag tror att den är mer Hellraiser än Lovecraft.:unsure:

YMMV men jag håller Stuart Gordons Dagon (2001) högt. Visst är det lite ostigt och B, men på ett skönt sätt, och hur storyn fortlöper känns väldigt HPL.

Annars är ju stum-svartvit-kortfilmen The Call of Cthulhu (2005) en höjdare, imo!
Håller med om bägge.

Nope, antaganden är svårt här på forumet. 😅
Jag såg Event Horizon för ett tag sedan (fortfarande lika bra) och funderade över just om den ligger i Lovecraft-facket eller inte, och om inte, vart passar den då in? Jag hamnade på att jag tror att den är mer Hellraiser än Lovecraft.:unsure:
Framför allt är Event Horizon Warhammer 40k. Ja, eller en prolog till 30/40k, snarare.

mer Hellraiser än Lovecraft.

Event Horizon är ju helt uppenbart väldigt inspirerad av Hellraiser, men jag vågar nog sticka ut hakan och säga att Clive Barker var skapligt influerad av Lovecraft.

Framför allt är Event Horizon Warhammer 40k. Ja, eller en prolog till 30/40k, snarare.

Ja, Warhammer fansen har väl i princip gjort detta till etablerad lore att Event Horizon är en 40K-film.

Mandy (2018) är värd en titt. Den är mer våldsam än vad Lovecraft skrev, så lite mer åt Howards håll. Lustigt nog har den Nicolas Cage i huvudrollen, vilket är en bonus om man uppskattade honom i The Color out of Space.

PS: På tal om 40k, känner man för att titta på skräck med Warhammer-tema så kan man se följande filmer med rätt demongud i åtanke:

Hellraiser = Slaanesh
Mandy = Khorne vs Slaanesh
The Void = Nurgle
The Color out of Space = Tzeentch

Last edited:
Back