Tipstråd: bästa lovevraftska filmen

verlandes.

rollspelskollektivet & teufelsamlingen
Jag såg också om filmen The Void häromdan, som jag tycker är den film som bäst fångar det det lovecraftska. Jag gjorde rentav en referens till den i Kaskelot:

View attachment 32761

Otrolig indiefilm med fantastiska praktiska effekter. 5/5!
Så var det dags igen - gissningsvis har denna fråga varit uppe på tapeten förut, men jag är på jakt efter en bra lovecraftsk film. Den får gärna vara en doldis, jag har såklart sett The Thing, men vad finns det på indiehåll?

Jag sätter ju The Void som guldstandard, tycker den mer än andra filmer jag sett fångar kosmisk skräck OCH hur en spelträff i Kutulu och andra lovecraftska spel känns. Men vilken är din bästa lovecraftska film?

YMMV men jag håller Stuart Gordons Dagon (2001) högt. Visst är det lite ostigt och B, men på ett skönt sätt, och hur storyn fortlöper känns väldigt HPL.

Annars är ju stum-svartvit-kortfilmen The Call of Cthulhu (2005) en höjdare, imo!

YMMV men jag håller Stuart Gordons Dagon (2001) högt. Visst är det lite ostigt och B, men på ett skönt sätt, och hur storyn fortlöper känns väldigt HPL.

Annars är ju stum-svartvit-kortfilmen The Call of Cthulhu (2005) en höjdare, imo!
Det är samma som jag tänkte nämna. Kan även lägga till The Whisperer in the Darkness 2011. Dessa är väl kanske de bästa i mitt tycke.

The Dunwich Horror 1970 har har jag minne av att jag tyckte var en hyfsat trogen tolkning av källmaterialet och hade positivt intryck av. Men det var jättelänge sedan jag såg den.

Jag har inte sett dom än, men det finns Die Farbe 2010 och The Color Out of Space 2019.

Cthulhu 2007 är en tolkning av The Shadow Over Innsmouth. Tyckte den var sådär, men kan vara sevärd som lovecraftiana.

Re-Animator 1985 har jag sett men minns inte så mycket av. Men väldigt typisk B-skräckis från tidsperioden.

Ärligt talat är görs det ju sällan fullt ut lovecraftianska filmer. Hittar man något brukar det vara mindre produktioner inom inom B-film, eller bara någon referens till Lovecraft.

För mig känns The Thing 1982 rätt lovecrafting, utan att egentligen vara baserad på Lovecraft.

Last edited:
Jag håller med dig om The Void men jag kommer inte ihåg någonting om filmen för reglerna i filmklubben gör att jag knappt kan prata om handlingen i mina recensioner.

Från en annan recension, om filmen To Cast a Deadly Spell: "...jag skulle nog säga att det här är den mest välproducerade av alla dessa, vid sidan av Dagon och den svartvita stumfilmen Call of Cthulhu."

En sån här fråga får ju väldigt ofta väldigt många olika svar, eftersom "Lovecraftska" kan betyda så otroligt mycket.

Det kan ju antingen vara någon adaption, Stuart Godons filmer (Reanimator, From Beyond och Dagon) eller HPLHS diton (The Call of Cthulhu och Whisperer in Darkness) tar ju tillvara på och fokuserar på radikalt olika saker från källmaterialet.

The Void gillade jag väldigt mycket, men den är ju extremt "hur gör vi vår favoritfilm The Thing ännu mer uppenbart Lovecraftinspirerad?". Den bär sina inspirationskällor med stolhet, helt klart.

Det jag gillar mest är ju när "Lovecraftianskt" betyder "kosmisk skräck" snarare än "allt som kan relateras till Lovecraft", och filmer som fångar den kosmiska skräcken utan att vara uppenbart baserade på Lovecraft är oftast mina favoriter.

Den film som iaf jag sett under senare år som nog gör detta bäst är The Endless, som jag tyckte var riktigt riktigt bra.

Andra bra moderna filmer som jag absolut skulle rekommendera är Annihiliation

Och Under The Skin

Några bubblare är The Ritual, Apostle, Event Horizon och A Dark Song.

Har sett några här faktiskt! Blandat betyg från mig.

The Dunwich Horror 1970 har har jag minne av att jag tyckte var en hyfsat trogen tolkning av källmaterialet och hade positivt intryck av. Men det var jättelänge sedan jag såg den.
Jag kommer knappt ihåg den, men jag har gett den 1/5 på Filmtipset, ser jag. Minns den som seg och typ sådär .. oj vilken specialeffekt, vi har en lampa med färgat ljus, oooo!
Jag har inte sett dom än, men det finns Die Farbe 2010 och The Color Out of Space 2019.
Color Out of Space (2019) föll mig inte alls i smaken, detta trots att jag brukar vara svag för Nick Cages tokerier och HPL-filmatiseringar. Nåt klickade inte för mig. 1/5.
Re-Animator 1985 har jag sett men minns inte så mycket av. Men väldigt typisk B-skräckis från tidsperioden.
Underbart lökig Stuart Gordon-film, jag är väldigt svag för Jeffrey Combs rollfigur i denna! Däremot är det inte sådär tung HPL-känsla på den, mer rakt av en 80-tals-skräckis med sköna effekter. 3/5.

(Mina betyg är satta med subjektivitet som honnörsord, som ett mått på hur mkt jag uppskattade att se filmen, det ska sägas. De har inga modereringar av "rimligt för genren" eller nåt sånt.)

Och Under The Skin
Underbar rulle! Inte en där jag omedelbart tänkte på HPL, även om mycket i filmen hade kunnat komma från ett sådant universum. Bra stämning, storyn funkar som HPL. Samtidigt har, säg, Dagon en mer utpräglad HPL-känsla i storyn o rullen.

En sån här fråga får ju väldigt ofta väldigt många olika svar, eftersom "Lovecraftska" kan betyda så otroligt mycket.

Det kan ju antingen vara någon adaption, Stuart Godons filmer (Reanimator, From Beyond och Dagon) eller HPLHS diton (The Call of Cthulhu och Whisperer in Darkness) tar ju tillvara på och fokuserar på radikalt olika saker från källmaterialet.

The Void gillade jag väldigt mycket, men den är ju extremt "hur gör vi vår favoritfilm The Thing ännu mer uppenbart Lovecraftinspirerad?". Den bär sina inspirationskällor med stolhet, helt klart.

Det jag gillar mest är ju när "Lovecraftianskt" betyder "kosmisk skräck" snarare än "allt som kan relateras till Lovecraft", och filmer som fångar den kosmiska skräcken utan att vara uppenbart baserade på Lovecraft är oftast mina favoriter.

Den film som iaf jag sett under senare år som nog gör detta bäst är The Endless, som jag tyckte var riktigt riktigt bra.

Andra bra moderna filmer som jag absolut skulle rekommendera är Annihiliation

Och Under The Skin

Några bubblare är The Ritual, Apostle, Event Horizon och A Dark Song.
Bra tips där! Har bara sett de två sistnämnda. Jag vet inte om jag tycker att de är särskilt Lovecraftiska men bra är de verkligen.

Jag tänker att In the Mouth of Madness nog hade varit mitt första förslag, men någon har redan sagt den. Men jag är därför här för att tipsa om Kill List!

Jag tänker bara beskriva en scen. Två brittiska ex-militärer har börjat jobba som lönnmördare. De har hyrts in för att döda en till synes helt vardaglig man. De följer efter honom för att kartlägga hans liv och göra mordet på ett sätt så att de inte kan åka fast. De är kalla, metodiska och professionella om det hela, de har dödat förr, det här är inte känslosamt för dem. De upptäcker att han varje dag stannar till vid ett förråd en liten stund. Så de bryter sig in i förrådet när han inte är där och upptäcker en dator full med videofiler. De gör misstaget att se på en av filmerna för att lista ur vad som pågår. De börjar båda bryter ner fullständigt när de ser vad som finns på filmen.

Nästa scen är att de rusar upp till mannens hus utan förberedelse och försöker mörda honom omedelbart mitt på blanka dagen.

She Dies Tomorrow är också extremt bra! Känslan av att något fruktansvärt kommer hända dras ut som tortyr genom hela filmen. Även om:

det inte händer något alls till slut

Det är dock en sådan film där kritikerna älskar den och vanliga publiken hatar den. Så är du inte här för en långsam konstfilm är det fel rulle för dig.

Back