Tipsa om bra scenariogeneratorer här!

Basenanji

Varulvsguld 2027
Läste @mrund s post om Coriolis och fastnade för det här:

Upptäcker scenariogeneratorn i häftet Horisontens hemligheter.

Hur fungerar den generatorn? Den enda jag känner till är generatorn till CY_Borg som man kan kolla in här om man vill: Mission generator Jag gillar den som stöd för att skriva ett scenario, men vill nog helst jobba vidare på materialet man får.

Mina frågor till er är:

Finns det andra scenariogeneratorer? Hur fungerar de? Är de bra?

Häftet Horisontens hemligheter (2016) är 64 sidor långt och inte identiskt med den inbundna boken Horisonten som ingår i lådan för Coriolis 2016.

I slutet av häftet finns 18 tabeller för att slumpa fram ett solsystem att äventyra i. Därefter 26 tabeller för att slumpa fram ett scenario. Några exempel:
  • 21: Typ av uppdrag
  • 31: Komplikationer för grupper som är legosoldater
  • 40: Komplikationer för grupper som är pilgrimer
  • 46: Belöning
I grundregelboken till Nordiska Väsen (2023) finns 14 liknande tabeller, t.ex.:
  • Invit
  • Väsens sinnesstämning
  • Möten
  • Intressanta platser
Det blir aldrig något bra scenario om man blint kör på slumpresultaten utan att tänka igenom hur de hänger ihop. Men för mig är det ett jättebra sätt att puffa igång kreativiteten.

Så vi har en generator för Cyberpunk, en för Rymd-SciFi, en för Skräck och en för Post-Apokalyps? Finns det en bra för fantasy, tror ni? Och pratar vi om generatorer för one-shots eller kampanjer?

Drakar och Demoner har en i slutet av grundreglerna, men den verkar lite lättviktig, va? Har någon faktiskt använt den och hur gick det, i så fall?

Och pratar vi om generatorer för one-shots eller kampanjer?
De två generatorer som jag nämnde ger dig ett äventyr som tar 1-2 sittningar. Hur du integrerar det i en kampanj beror på vad ni har för kampanjbakgrund. Som du ser i fallet Coriolis kan man till exempel spela legosoldater och pilgrimer. Min egen grupp är ett gäng halvhemliga agenter för ett politiskt parti vars täckmantel är att de reser runt i en handelsfarkost, köper och säljer.

Svärdets sång har äventyrsplatser istället för scenarier. Därför har den en platsgenerator som jag tycker fungerar bra. Det är ett gäng tabeller man rullar på för att få fram beskrivningen av en plats. Som med alla dylika generatorer så tycker jag att det kanske snarare ger en stomme att utgå ifrån än ett helt färdigt resultat. Rullar jag i förväg så bygger jag ut den genererade platsen ofta genom att göra den påverkad av omgivningen så att det inte bara blir en plats i vakuum. (Det kanske finns en handelsman från grannbyn som slagit sig ner. En lada brändes ner för en månad sedan av pyromanen som RP jagade tidigare.) Jag gillar när resultatet blir lite konstigt eller motsägelsefullt, det är inspirerande att försöka "förklara" konstigheter.

Det är inga problem att använda generatorn under spelmötet också, men kanske bäst att göra det under en paus för det är lite rullande att göra. Men man får vara beredd att improvisera lite kring resultatet också. Bäst tyckte jag var att generera typ sex platser i förväg och sedan slumpa mellan dem när/om det behövs.

Jag tyckte att platsgeneratorn i Svärdets sång var lättare att använda praktiskt än t ex äventyrsgeneratorn i Cy_borg. Men det hade gärna fått vara större tabeller.

Mina frågor till er är:

Neotech Edge har en cool. Den tycks funka bra. Jag rullade bara fram några på kul när jag läste igenom och det kändes som att man fick väldigt färgstarka scenariouppslag. I princip slår man fram ett uppdrag och en plats men det är mycket färg och konflikter och jag fick genast en stark impuls att köra en serie uppdrag.

Upplägget är alltså att RP är frilansande säkerhetsstyrkor och får jobb. Känns som att grunden är lite polisiär men det är ju en dysfunktionell postkapitalistisk värld så det vrids ju några varv.

Jag tycker att de visserligen pekar ut ett antal relevanta byggstenar, men samtidigt är lösningen väldigt vag. Det är i mina ögon en vanlig brist i scenariogeneratorer. Antar att jag ofta inte tycker att förslagen i tabellerna är tillräckligt användbara eller kul.

Naturligtvis blir mer specifika och detaljerade förslag svårare (?) att få ihop till en fungerande helhet. Men det kanske går?

Den generator till CY_Borg som @Basenanji länkade till ovan tycker jag har mer inspirerande och konkreta förslag (jag har det tryckta spelet men har inte sett webbversionen förut).

@verlandes., Derelict-generatorn till Mothership är verkligen en kreativ och originell idé, men tycker du att den ger tillräckligt bra uppslag? Skulle den gå att göra ännu bättre?

En aspekt jag funderar på när det gäller scenario-generatorer är både SLP:er (vad de vill och hur det påverkar scenariot) och platser (hur de ser ut rumsligt och vad den spelmässiga poängen är med det). Sådant går det förstås också att göra tabeller för, men jag tror inte att jag har sett någon få ihop en riktigt smidig och bra helhet med alla eller åtminstone de riktigt bärande komponenterna.

Jag antar att jag är ute efter resultat som är mer än ”bara” kul uppslag. Är det att gapa efter för mycket? Kanske.

Last edited:
Alien har väll en rätt så bred äventyrsgenerator med olika tabeller för olika typer av gruppsammansättningar.

Men är inte den alldeles för vag och generisk? Jag tycker att det man får ut är mest dataspelsaktiga uppdrag (åk dit, övervinn hindret, leta upp den eller det). Hade gärna velat ha mer av de fördjupade och komplexa företagshemligheter som settingen inbjuder till. Naturligtvis kan man hitta på sådant själv, men då undrar jag vad man ska ha tabellerna till.

CY_Borg som det länkades till ovan har i mina ögon mycket mer kreativa och användbara tabeller.

Last edited:
OSR spelet Mazes & Minotaurs, som bygger på grekiska mytologi o svärd & sandal-filmer, äventyrar man inte i grottor utan man upptäcker öar där man går runt och jagar monster/besegrar ondingar/löser problem.

I deras SL bok så finns en ö-generator, som då I praktiken är en äventyrsgenerator

Dune har (i GM Toolkit) ett flertal tabeller. Jag minns att jag gillade att det var upplagt ungefär som "första händelse" -> "fiende", men fortsätter med "vad som egentligen pågår" etc, vilket kan skapa mer intrig-liknande äventyr.

Back