Tipsa mig om rollspel om nybyggare i rymden?

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Hej!

Jag har en kampanjidé där karaktärerna är överlevare/nybyggare i rymden och det är stort fokus på att överleva på en främmande planet. Tänker mig lite som boken "Tunnel in the Sky" av Heinlein möter nybyggarlivet i vilda västern. Lite Flugornas Herre på en främmande planet där de befunnit sig i några år.

Har dock svårt att hitta ett rollspel som passar bra. Första tanken var något generiskt system (GURPS, BRP, Savage Worlds) eller Traveller, men det har tyvärr ratats av mina kräsna tänkta spelare. Så jag letar efter något annat system att placera min kampanj i.

Jag tänker att överlevnad på en främmande planet inte är en ovanligt trop inom TV-serier eller film (Lost in Space, The 100, The Martian, etc.) så jag tänker det måste finnas ett spel som fokuserar på/lämpar sig för detta tema? Det närmaste jag själv har i bokhyllan är GURPS Alpha Centauri och de har redan ratat GURPS.

Någon som har ett bra tips på ett rollspel som fokuserar på överlevnad i främmande miljöer/planeter?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Jag kommer genuint inte på något vettigt förslag som är spot on.

Men ska de bara vara på planeten och inte i rymden? Super crunchiga Twiligt 2000 kanske kan fungera?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Helt klart 2300AD, och planeten Aurore!

“Only slightly smaller than Earth, Aurore is largely a vast and unexplored wilderness; the regions which have been thoroughly explored and developed around each of Aurore's three human colonies are relatively small, and much of the rest of the surface has been only superficially surveyed and mapped. The fact that Aurore is actually a large [tidally-locked] satellite of a superjovian gas giant [brown dwarf] has created extremes of climate and surface conditions which present players with unique and interesting problems.”
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Blandade förslag:
  • Stars Without Number. Finns gratis som pdf här. Likt @Lemur har jag inte spelat det, men det verkar bra. Innehåller oerhört många fina slumptabeller, bland annat för att skapa planeter.
  • SciFi! Old School Gaming. Trevlig och stabil regelmotor med tärningspölar. Skrivet för att spela science fiction i huvudsak på planeter och inte så mycket i rymden. Regelboken innehåller två olika kampanjmiljöer. En tredje kampanjmiljö samt regler för psykiska krafter finns i Fenix.
  • Svärd och Svartkonst. Inte ett science fiction-spel i sig men funkar utmärkt för planetutforskning vilket Månens Krigsherrar visar. Svärd och Svartkonst är dessutom i största allmänhet en bra verktygslåda för OSR:igt rollspelande.
  • Mutant År Noll. Med sitt fokus på resurshantering borde År Noll lätt gå att bygga om till att passa nybyggarliv på en främmande planet.
I övrigt påminde den här tråden mig om att jag började skriva på ett avskalat, procentbaserat regelsystem för lite mer sansad science fiction. Borde leta fram det och försöka få det i skick för speltest.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Mutant: Ad Astra är tyvärr fördröjt, men kommer nog att täcka temat! Vore märkligt om inte reglerna innehåller någon form av möjligheter för upptäcktsresande/generationskepp/"terraforming" inkl gruvdrift via baser på asteroider etc.
 
Last edited:

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Jag har inte spelat det själv men är VÄLDIGT sugen på Legacy 2-versionen Worldfall som i princip är en cover på Sid Meier’s Alpha Centauri. Gillar man generationsspel, bygga upp saker och står ut med PbtA kan det mycket väl vara nåt.

 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Vad är det som gjort att de ratat GURPS mfl spelsystem? Jag tänker mig att en väg till att hitta ett lämpligt system är att komma fram till vad spelarna tycker saknas i de system du föreslagit.
Jag tror att det tycker att GURPS är lite för chrunchy om det kommer till strid och 1st ed traveller är lite för slumpmässigt, de vill ha poängbaserat karaktärskapande och inget OSR.

Det finns många bra förslag här i tråden och jag håller på att utvärdera mycket av det som nämnts. Sen gäller det bara att sälja in det till spelarna :)
 
Top