Nekromanti Tipsa mig om rollspel med "uppväxtsystem"

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Jag har någon gång varit med om att bygga en karaktär i ett spel som haft ett "uppväxtsystem", dvs man bygger rollpersonen bit för bit och baserat på vilka val man gör får rollpersonen vissa egenskaper.

Har ett vagt minne av att spelsystemet var "X-files", dock osäker.

Hur som helst, jag hoppas ni kan tipsa mig om några olika spel som har såna här system, och gärna berätta lite om hur systemen är uppbyggda. Det var för mig ett av de roligaste sätten att skapa en karaktär på, så jag skulle gärna vilja skapa ett eget sådant system men behöver lite tips och inspiration.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
hade du ställt frågan om ett ord så hade jag kunnat säga Leviathan, för det är så jag planerat det. Men jag kan beskriva hur jag tänkt mig.

Jag använder mig av Lego-principen där, vilket verkar vara vad du är ute efter. Där får man välja vilket koncept karaktärerna ska ha: det innebär att karaktären får en grund av egenskaper, färdigheter och kunnande.

Därefter går man igenom karaktärens olika faser.

Härkomst: Ger en modifikation på egenskaper, grundläggande språk och en insikt i kulturen.
Klass: Ger karaktärerna en ekonomisk situation i avvägning mot andra bonusar.
Åldersklass: Visar hur gammal karaktären är och vilka stora händelser hon upplevt. Det här kan påverka egenskaper, färdigheter och särskilda specialiseringar.
Karaktärsdrag: Genom val av karaktärsdrag får du en grund att utforma din karaktärs personlighet, vilket också modifierar vad du är bra på.

I sista fasen får man sedan göra en sista modifiering. Tanken är att gå igenom olika delar av karaktären och bygga dem (likt Lego). Du får en grund att stå på då och en känsla för karaktären innan du sätter igång spelet. Eller... Det är i alla fall tanken. Vet inte om det hjälper dig?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,066
Location
Ereb Altor
Burning Wheel.

Du väljer ett antal lifepaths, som egentligen är en massa småyrken/sysselsättningar/arketyper/etc, och varje lifepath ger dig ett antal färdigheter grundegenskapspoäng, resurser etc. Du kan inte välja fritt vilka lifepaths du väljer utan varje lifepath har ett antal möjliga utgångar, eller snarare så har lifepaths olika krav som måste uppfyllas. Jag har skapat massor av karaktärer till BW och det är lika kul varje gång. Ok, det tar tid och du pillar och bläddrar och funderar, men det är ju själva poängen med den här typen av val. Iaf i BW där principen kan sägas vara "du kan inte få allt".

Rekommenderas!
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Klart intressanta tankar, det är ju helt logiskt att man automatiskt får vissa bakgrundsfärdigheter beroende på var man vuxit upp, samhällsklass osv. En helt annan detaljnivå, och logisk rollperson, än man normalt är van vid.

Jag får klura vidare på det där, men hoppas kunna hitta några spel som har dessa idéer så jag kan se hur andra speltillverkare har gjort.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Det slog mig nu efteråt att Operation: Fallen Reichs Livsbräde är utformat som ett brädspel där man skapar karaktärerna. Det kanske kan vara någonting att kolla på också?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Mutant chonicles har det hær lite grann. Och i explansionsboken Imperial tas det till vagt absurda nivåer.

Vissa saker væljer man, men tærningsresultat beslutar också vissa saker och lægger begrænsningar på sina val. Skolgång, klantillhørighet, værnplikt med mera ær grejer som ingår och ger lika tærningar att slå fram sina grundegenskaper med samt pluttar att førbættre sina færdigheter med.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Låter vettigt. Känns snarlikt det system som finns i Warhammer FRPG, där man har careers och sedan kan gå vidare till vissa specifika careers beroende på de val man gör.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Ah, det kommer jag ihåg att någon nämnt för mig. Gäller bara att få tag på boken, kan tänkas att min lokala rollspelshåla har ett ex.

Vissa spelare gillar såna här saker, andra inte, men jag tror inte någon spelare invänder mot att SL frågar "okej, du kan nu välja att göra värnplikt eller inte. Om du gör värnplikt får du diverse stridsfärdigheter, i annat fall har du tid över för att lära dig andra sorters färdigheter, vad väljer du?".
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Skuggvarg said:
Ah, det kommer jag ihåg att någon nämnt för mig. Gäller bara att få tag på boken, kan tänkas att min lokala rollspelshåla har ett ex.

Vissa spelare gillar såna här saker, andra inte, men jag tror inte någon spelare invänder mot att SL frågar "okej, du kan nu välja att göra värnplikt eller inte. Om du gör värnplikt får du diverse stridsfärdigheter, i annat fall har du tid över för att lära dig andra sorters färdigheter, vad väljer du?".
Jag ælskar sånt dær. De roligaste rollpersonerna att gøra ær nær det tar en hel kvæll att gøra den och det ær lika delar slump och val. Desto emr detaljerat desto bættre.

Problemet med imperial-systemet i mutant chronicles att ens rollperson generellt blev mycket sæmre æn om man anvænda något av spelets andra system :gremsmile: Mend et kan absolut vara vært att kolla på som inspiration.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Ah. Då du säger Mutant Chronicles så slår det mig att jag borde nämna En Garde! III då jag fick samma positiva känsla av att skapa en karaktär där som i Mutant Chronicles.

Skillnaden är att det i En Garde! III inte är något som slumpas fram, men genom val av fördelar, nackdelar, yrkesbanor och karriärval så får man ett rätt bra hum om hur karaktärens liv varit.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,066
Location
Ereb Altor
Cyberpunk och 2300 AD är också tänkbara kandidater, för de har det med. Kan inte säga så mycket om dem dock.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,066
Location
Ereb Altor
Ja, om du tänker dig ett mer detaljerat WFRP där du väljer ca 5 careers under karaktärsskapandet så är du inte helt ute och cyklar. BW är betydligt roligare dock. WFRP blir ganska snabbt gammalt, och du hittar dina favvocareers som du försöker komma till så du kan få +1A eller Strike Mighty Blow eller vad det nu kan vara. Den biten slipper du i BW, men det har kanske mer med det övriga regelsystemet att göra.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Hade förmånen att nyligen testa Adventure, vars system jag är obekant med, men där spelledaren hade förberett rollpersoner åt oss och varit extra flitig med att beskriva rollpersonens levnadshistoria. Det var extremt intressant att läsa vad ens rollperson varit med om.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Artesia: Adventures in the Known Worlds har ett sådant, och ett synnerligt detaljerat sådant därtill. Det påminner om det som finns i Mekton Z och Cyberpunk, fast mer detaljerat. Det är rätt så roligt faktiskt. En vacker dag kanske man skulle testa det i verkligheten och se om det är lika roligt då som när man läser det.
Fading Suns 2 erbjuder dig möjligheten att välja olika bakgrunder och foga dem samman till en bakgrundshistoria och antal färdigheter och fördelar, men ingen slump.


Storuggla, obalansen är uppenbar
 

mcwolfe

Veteran
Joined
11 Dec 2001
Messages
172
Location
Vänersborg
Smallville!!

Oavsett om man gillar serien eller ej så är spelet helt ok. Processen att skapa karaktärerna och deras relationer är riktigt kul

Som alternativ finns ju t.ex Starblazers/Legends of Anglerre/Dresden Files.

Mvh
McWolfe
 

Patrick Bateman

Warrior
Joined
25 Oct 2000
Messages
224
Location
Stockholm
Operation: Fallen Reich

Skapandet av rollperson är ett eget litet brädspel i sig, kallat "lifeboard". Det köpes separat från övriga grundregler.

Jag har inte provat det själv, men karaktärsskapandet ska vara roligt. Du flyttar runt på spelplanen och rutorna motsvarar (tror jag) olika yrken och erfarenheter. Om du gör det som gruppövning får du på köpet band mellan karaktärerna om de stått på samma ruta samtidigt.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Huruvida det är slump eller inte spelar inte jättestor roll, fast slump är ju lite roligare annars blir allt så beräknande. Beror förstås på hur man ser det, en väl avvägd blandning av slump och egna val är nog det bästa.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Huruvida det är slump eller inte spelar inte jättestor roll, fast slump är ju lite roligare annars blir allt så beräknande. Beror förstås på hur man ser det, en väl avvägd blandning av slump och egna val är nog det bästa."

Jag kollade nu och det står faktiskt att man ska slå eller välja. Så man får mixa hur man vill.


Storuggla, iaf där
 
Top