Tipsa mig om en bra science fictionbok

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
812
Location
Umeå
Hej!

Eftersom det postas friskt i fantasybok-tråden så lånar jag idén.

Min favoritgenre att läsa är science fiction. Jag är en stor fan av klassiker som Isaac Asimov, Robert A. Heinlein, Jules Verne och Philip K. Dick. Jag har dock svårt att hitta ny science fiction att läsa. Många av de nyutgivna böckerna jag försökt mig på i genren har inte fängslat mig så mycket.

Så är det någon som har tips på äldre sci-fi-böcker som jag borde läsa eller modernare böcker som är värda att kikas närmare på.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Några av de sf-romaner jag gillat bäst de senaste åren:

M John Harrison: Light (fragmentarisk, posthumanistisk, skruvad)
Alastair Reynolds: Revelation Space (storslagen, fascinerande världsbygge, posthumanistisk space opera)
Hannu Rajaniemi: The Quantum Thief (smart, posthumanistiskt)
Nick Harkaway: Gnomon (övervakning, opålitlig berättare)
Tamsyn Muir: Gideon the Ninth (lesbian necromancer nuns in space – men mer seriöst än det låter)
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Föreslår följande:

Flynn Connolly - The Rising of the Moon. En kvinnlig historieprofessor kommer tillbaks till ett irland som lider under kyrkans förtryck.

William Gibson - Neuromancer. Den mest kända cyberpunkboken.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Om du inte redan läst den så är The Three Stigmata of Palmer Eldritch av Philip K. Dick fantastiskt bra på ett nihilistiskt psykadeliskt sätt som fortfarande är klassisk sci-fi.

C.S. Lewis rymdtrilogi som bygger på en medeltida förståelse om hur rymden fungerar (som Lewis inte trodde på när han skrev dem men var expert på) är jättebra och typ ingen har läst dem.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Urusla Le Guin, Left Hand of Darkness och The Dispossed är smart, filosofisk sci-fi där känslor och världar står i centrum. Hennes debutbok Rocannons World är rätt medioker, men värd att läsa om man gillar henne, för man kan se mycket av det som kommer att bli hennes storhet i den. Litteraturhistoriskt intressant.

E.M. Forster (ja, han de gjort en massa kostymfilmer av) har skrivit en jättefin, dystopisk novell (som delvis håller på att slå in som framtidsspaning dessutom), "The Machine Stops". Den är lika briljant som all hans utforskningar av det edvardianska samhällets neuroser och förträngningar.

Med risk för trådkapning, är det någon som har läst Bertil Mårtenssons sci-fi? Jag har bara läst lite av hans fantasy, är nyfiken på hur hans sci-if står sig.
 
Last edited:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Jag tyckte väldigt mycket om Heinleins böcker "Stranger in a strange land" och "The moon is a harsh mistress". Väldigt mycket. Förmodligen på min top 10 skönlitterära böcker öht.

Är du så gammal att du kommer ihåg Tripoderna? Serien baserades på en trilogi böcker av John Christopher. Senare lade han till en prequel "When the Tripods Came", som beskriver händelserna som ledde till böckerna. Det är ungdomsböcker, triogin är bra, men prequelen tyckte jag var fantastiskt bra när jag läste den som vuxen.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Vill du ha Hornblower i rymden?

Nathan Lowell har skrivit en serie "The golden age of the solar clipper", första boken heter Quarter Share och handlar om en ung man som tar tjänst på ett handelsrymdskepp och upplever äventyr.

Den boken går i dur, men i takt med att serien framskrider blir det mörkare.

Till och med bok sex i serien finns online som en podcast, om någon vill höra böcker lästa för sig i stället för att läsa själv.

(Jag blev iaf inspirerad av det hela och mitt projekt Köpman i Röd Zon har ena foten i Lowells världsbygge.)
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
812
Location
Umeå
Många bra tips. Nathan Lowell, Le Guin och Gibson har jag alla uppskattat väldigt mycket.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Mer Hornblower i rymden finner vi i David Webers "Honor Harrington"-serie. Första boken heter "On Basilisk Station".

IMO är det ganska avtagande kvalitet på böckerna ju längre man kommer i serien, men den första boken är riktigt trevlig. Och jag har för mig att den går att hitta som en gratis aptit-retare på serien.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Försöker hålla mig borta från "golden age", och skulle vilja föreslå följande:

A Deepness in the Sky, av Vernor Vinge. Kan vara min favoritbok alla kategorier. Egentligen del två i en serie, där första delen (A Fire Upon the Deep) också är grymt bra. Denna går dock att läsa fristående. Helt fantastiskt bra interstellär hård scifi som jag läser om med ojämna mellanrum och som inspirerat mig till massor med olika saker. Den som inte tycker den är bra har objektivt fel. Sådetså.

The Long Way to a Small Angry Planet, av Becky Chambers, är rent scifiguld. Mer positivt och mer rymdopera än hårt, men grymt bra. Uppföljarna är också väldigt bra och utspelar sig i samma universum.

Ancillary Justice, av Ann Leckie, är helt fantastiskt bra. Fastnade inte för resten av serien, för det blev mer "standard" rymdopera efter första boken, men den första boken borde nästan vara obligatorisk läsning för den som gillar SF!

The Windup Girl, av Paolo Bacigalupi. Clifi/biopunk med en riktigt intressant premiss och en framtid som känns som en läskig extrapolering av vår nutid.

Hardwired, av Walter Jon Williams. Rollspelet Cyberpunk är stenhårt influerat av den här boken. Lite spretig, men skoj 80-talsskildring av hur en högteknologisk framtid kan se ut. Settingen är svincool.

Böckerna Singularity Sky och Iron Sunrise, av Charles Stross. Två halvt fristående berättelser från ett intressant rymduniversum.

Tycker att Expanse-böckerna, skrivna under författarnamnet James S. A. Corey, är riktigt bra, men har bara läst tre av dem så kan inte uttala mig om hela bokserien än.

Gillade Blue Remembered Earth och resten av den trilogin, av Alastair Reynolds. En mer optimistisk framtid med intressanta takes på många saker.

Ghost Fleet, av P.W. Singer och August Cole, utspelar sig i en nära framtid och kallas snarare 'techno-thriller' än science fiction. Men författarna har sedan släppet fått agera konsulter åt Pentagon för att försöka utröna framtida hot. Säger en del om bokens trovärdighet!

Skyward, med uppföljare, av Brandon Sanderson, är väl mer YA än hård SF, vilket gör den till en udda bit av läsning för min del, men den var suveränt underhållande och kan starkt rekommenderas!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Tycker du om cyberpunk? I så fall vill jag rekommendera Random acts of sensless voilence skriven av Jack Womack. Det är en av de bättre böckerna jag läst de senaste åren! Jag var rätt skeptisk innan jag började läsa, dels för att jag tyckte att titeln var effektsökande och dels för att boken är skriven i dagboksform av huvudkaraktären som är en tolvårig flicka. Men det var riktigt bra läsning, en sån där klassisk "jag kan inte lägga ifrån mig boken nu, måste läsa bara lite till"-bok!
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Många bra förslag hittills med Reynolds, Rajaniemi och Stross. Jag måste inspektera bokhyllorna när jag kommer hem, men rent spontant kommer jag att tänka på:

Startide Rising av David Brin. Fantastisk space opera med storslagna perspektiv. Fascinerande utomjordingar och delfiner. Egentligen del två i uplift-trilogin men kan läsas fristående (del 1 är påtagligt sämre och kan sparas till dess man läst resten och verkligen vill ha mer). Finns på svenska som Vid stjärnhavets strand.

Arrival / Stories of your life av Ted Chiang (på svenska som Berättelser om ditt liv). Novellsamling, titelnovellen blev filmen Arrival. Varje novell öppnar dörren till ett nytt fantasieggande universum eller världsomvälvande koncept. Sense of wonder-karameller som exploderar i hjärnan.

Science fiction är en sinnesförändrande drog.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
The Stars My Destination (Tigermannen på svenska) av Alfred Bester.

Ett par hundra år in i framtiden. Jorden har koloniserat solsystemet och det är krig mellan jorden och och de yttre rymdkolonierna.
Förutom rymdresor har man även lärt sig "granta" (jaunting på engelska). Det är i grunden teleportering och den första som lyckades göra detta hette Grant i efternamn.
Grantning är dock begränsat: man kan bara teleportera sig till en plats som man varit på och man och man kan bara teleportera sig en kortare sträcka (några hundra kilometer). Kort sagt går det bara att använda på planeter och inte i rymden.
Det betyder att om man varit på ett museum kan man senare teleportera sig in dit, sno saker och teleporera sig därifrån på ett par sekunder.
Därför har alla rika stora "labyrintslussar" till dörrar för att ingen ska veta hur man kommer in. Och fängelser är stora grottkomplex i totalt mörker för att fångarna inte ska veta var de är och kunna teleportera sig därifrån.

Huvudpersonen, Gully Foyle, är en ganska dum rymdmekaniker som är den ende överlevande i vraket av ett jord-rymdskepp, attackerat av de yttre kolonierna.
För att ensam överleva i ett vrak i yttre rymden måste han bli smartare - vilket han blir.
Till slut gör han något, utan att veta hur, som ingen annan gjort: han rymd-grantar och överlever.
Han blir solsystemets mest jagade man för en förmåga som han själv inte vet hur han aktiverade.

Alfred Bester är en av mina favoritförfattare
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Mycket bra har redan nämnts.

Jag tyckte mycket om Richard K Morgans Takeshi Kovacs-böcker:
Altered Carbon, Broken Angels och Woken Furies.
Hårdkokt sci-fi med posthumanistiska drag och blinkningar åt både noir, äventyrs och krigslitteratur. TV-serien gjorde dem inte rättvisa.

Även hans senare böcker i en mer nära framtid har varit bra:
Black Man (även känd som Thirteen) och Thin Air.
Huvudpersonerna är genetiskt modiferade ex-soldater som dras in i olika konspirationer.

Har någon tips böcker liknande stil så är jag alltid intresserad.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
812
Location
Umeå
Även hans senare böcker i en mer nära framtid har varit bra:
Black Man (även känd som Thirteen) och Thin Air.
Huvudpersonerna är genetiskt modiferade ex-soldater som dras in i olika konspirationer.
Har fått rekommendationen att läsa hans böcker tidigare, eftersom jag gillar en bra dystopisk bok. Jag började på att läsa Black Man, men fastnade aldrig i handlingen.

Började istället läsa KOP-serien av Warren Hammond som samma person rekommenderade. Inga mästerverk men ändå bra böcker som jag hade lättare att fastna för.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
För mer bara "äventyr i rymden" rekommenderar jag Eisenhorn-böckerna av Dan Abnett. De följer Inkvisitorn Gregor Eisenhorn när han drar runt i 40K universumet och gör 40K:iga saker, slåss med demoer och annat skoj.
Det starkaste möjligaste medhållet! De här böckerna fick in mig i 40k. Du behöver inte veta någontinting alls när du börjar läsa dem.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Jag pushar också för Ted Chiangs första novellsamling, Stories of Your Life and Others. Bland det bästa jag har läst inom sci-fi på senare år.

Karin Tidbeck kopplar man kanske inte ihop med sci-fi, men hennes Amatka från 2017 tycker jag hamnar där. Även om den har inslag av weird. En fantastisk liten roman. Tidningen Skriva intervjuade Karin nyligen (om hennes senaste bok):

https://tidningenskriva.se/portratt/manga-ar-radda-for-det-frammande/

Om man vill gräva i lite sci-fi-historia är annars britten Olaf Stapeldon en rolig figur. Enligt Wikipedia: ”Stapledon's writings directly influenced Arthur C. Clarke, Brian Aldiss, Stanisław Lem, Bertrand Russell, John Gloag, Naomi Mitchison, C. S. Lewis, Vernor Vinge, John Maynard Smith...” Inte så pjåkigt.

N K Jemisins The Fifth Season (Hugo-vinnare 2016) är annars väldigt, väldigt bra, men den ligger väl i gränsen mellan sci-fi, fantasy och post-apoc. Eller i en helt egen genre? Början av första boken var kanske lite trög, men det tar den snabbt igen. Och den knyter ihop alla trådar på ett briljant sätt i slutet. Del två och tre har jag inte hunnit läsa än, men de ska också vara bra.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Grym tråd!

Är väl ingen som nämnt Octavia Butlers Lilith's Brood? Nog det bästa jag läst inom SF.
Sen är ju Atwood's Oryx och Crake grym, men den har väl alla läst. Samma sak med The City & the City av China Miéville.
 
Top