Tipsa mig om en bra fantasybok

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Menar du att Rothfuss har karaktärer och världar med större djup? Eller skriver bättre?
Det är såklart en smaksak, men jag tycker att the name of the wind och wise mans fear är kanske de bästa fantasyböcker som skrivits.
Jag har läst 5 (tror jag) böcker av Sanderson. Världarna är väldigt genomtänkta och unika, men ibland konceptuella till en nivå att de känns som att hela världsbygget är en enda idé. Har läst de två första böckerna i Sormlight Archive och de skulle verkligen kunna varit kortare :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
En sak med Cook som jag gillar är att han har lite olika berättargrepp i de olika böckerna. Läs nästa bok, den är annorlunda!
Jag läste första boken om The Black Company och gillade den mycket men fastnade i den andra, tyckte stilen och tonen ändrades rejält. Blir det mer som i första senare i serien, borde jag ge den en andra chans?
Intressant att hör att stilen skiftar. Köpte den första efter rekommendation här men tyckte den var lite svår. Dels stilen men också något med engelskan. Då kanske jag ska ge mig på #2 ändå.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag tror du kan gilla trilogin A land fit for heroes av Richard Morgan (samma författare som Altered Carbon). Börjar med The Steel Remains, som jag tycker är en höjdarbok, tyvärr också seriens egentliga höjdpunkt). Det är hårdkokt fantasyvåld med lite steampunk, dimensionsvandring och homosex.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Intressant att hör att stilen skiftar. Köpte den första efter rekommendation här men tyckte den var lite svår. Dels stilen men också något med engelskan. Då kanske jag ska ge mig på #2 ändå.
Gört! Bästa som skrivits om folk med svärd. Typ. Själv hade jag svårt för den första kapitlet, att ramla ner i någon som till hälften är dagböcker skrivna av Croaker och till hälften glider över i att vara vanligt berättande var lite märkligt, men sen föll jag pladask och det skapade en koppling till samtliga karaktärer som jag älskade. Sträckläste första trilogin, Book of the North. Har sen dess inte vågat mig på att läsa de två som hör till Book of the South förens nu, och samma igen första kapitlet, lite jobbigt, sen, damn! Hemma!! Och alla mina gamla, nästan för rätt många har ju faktiskt dött också, polare är här! Wiii!!!
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Några pärlor:
* Jonathan Strange & Mr Norrell av Susanna Clarke. Två viljestarka och excentriska män försöker återuppliva de magiska konsterna i Storbritannien under 1800-talets början. Fantastiskt världsbygge med fascinerande pusselbitar om den gamla magin och älvariket. Novellsamlingen The Ladies of Grace Adieu broderar ut världen ytterligare.
* The Revolutions av Felix Gilman. Viktorianska magiker astralprojicerar ut i solsystemet. Det visar sig finnas äldre och hungrigare makter där ute.
* Under the Pendulum Sun av Jeannette Ng. Catherine Helstone beger sig ut för att finna brodern Laon som försvunnit i Arcadia efter att ha rest till älvornas rike som kristen missionär.
* Summerland av Hannu Rajaniemi. Efter att det vetenskapliga utforskandet av andevärlden och efterlivet etablerats under 1800-talet blir spiritistiska teknologier militärt och storpolitiskt viktiga i efterkrigstidens geopolitiska spel. Stormakterna tävlar om att bygga upp egna dödsriken och använder agenter på andra sidan för spionuppdrag. Bra spionthriller och oerhört fascinerande världsbygge.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jonathan Strange & Mr Norrell av Susanna Clarke. Två viljestarka och excentriska män försöker återuppliva de magiska konsterna i Storbritannien under 1800-talets början.
Mitt inne i den just nu faktiskt. Mycket bra!
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
Man kan ju även finna mycket bra "fantasy" utanför "fantasy"-genren! Michael Chrichtons Eaters of the Dead (bokförlagan till filmen The 13th Warrior) skulle jag klassa som fantasy. Och eftersom en del av förslagen här inte är klassisk medeltidsfantasy vill jag slå ett slag för Joyce Carol Oates s.k. Gothic Saga (bestående av de helt fristående Bellefleur, A Bloodsmoor Romance, My Heart Laid Bare och The Accursed). Litteraturvetare vill nog särskilja fantasy och magisk realism, men de innehåller gott om monsterliknande figurer, sagolik inramning, magi, övernaturligheter och ockulta inslag i amerikansk 1800-talsmiljö eller sekelskiftesmiljö, vilket hade kallats fantasy om det inte hade varit en Nobelpris-tippad "svår" författare som skrivit dem.

Ska man gå på dina referenser om Lynch och Abercrombie skulle jag dock instämma i att rekommendera Warhammer-världen, det finns några riktigt bra där! Tidiga Gotrek & Felix, första Witch Hunter, Fell Cargo...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Tim Powers. Kanske inte klockren fantasy men riktigt bra. Har läst Anubis Gates och On stranger Tides (som är exakt 10000ggr bättre än filmatiseringen).

Men det finns trollkarlar, tidsresor, zombies och egyptiska gudar!
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Gillar också Lynch och Abercrombie. Jag gillade Robin Hobb's "The liveship traders" och Jay Kristoff's "The nevernight chronicles". Tycker för övrigt att det hade varit trevligt att hålla sig till ämnet och ge rekommendationer istället för att klanka ner på andras litteratursmak.
 
Top