Tipsa mig om en bra fantasybok

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag är galet förtjust i Amber, så givetvis måste jag tipsa om The Great Book of Amber. Det är en samlingsvolym om tio kortromaner. Fem om Corwin, fem om hans son Merlin. Personligen tycker jag bäst om de första fem, men alla är läsvärt galna.

Tippar att omfånget på hela den samlingsvolymen motsvarar typ första Game of Thrones-boken.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jag är galet förtjust i Amber, så givetvis måste jag tipsa om The Great Book of Amber. Det är en samlingsvolym om tio kortromaner. Fem om Corwin, fem om hans son Merlin. Personligen tycker jag bäst om de första fem, men alla är läsvärt galna.

Tippar att omfånget på hela den samlingsvolymen motsvarar typ första Game of Thrones-boken.
Nja, lite tyngre är den allt. Helt klart. Den motsvarar nog de två första av GRRM:s mastodontverk i alla fall.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag ska ju ta mig an dem snart. Är det värt att försöka testa en svensk översättning tror du? Eller lider den av en svår dos Ohlmarks?
Inte läst på svenska, så kan inte uttala mig. Men de är ju skrivna på engelska, och åtminstone är min villfarelse att originalspråk generellt är bättre!
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
A Malazan Book of the Fallen, av Steven Eriksons.
Börjar med Gardens of the Moon.
Klart bästa fantasy-serien jag plöjt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Jag ska ju ta mig an dem snart. Är det värt att försöka testa en svensk översättning tror du? Eller lider den av en svår dos Ohlmarks?
Amber är ganska lättläst på engelska för att vara den episka mindbending grejen den är. Den är skriven i typ gammal pulpstil vilket flyter på ganska bra. Det är lite som Dune.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Amber är ganska lättläst på engelska för att vara den episka mindbending grejen den är. Den är skriven i typ gammal pulpstil vilket flyter på ganska bra. Det är lite som Dune.
Taget. Har ju läst de fem första för sisådär tjugo-nånting år sedan. Minns mest grejerna som hände, men inte språket eller formuleringar.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Glen Cooks "The Black Company". Handlar om The Black Company, det sista fria legokompaniet från Khatovar. Det är lite i samma stil (väldigt smutsig fantasy) som Jon Abercrombie fast karaktärerna är inte på samma nivå av sociopati.

Det enda som kan vara tveksamt är att The Black Company är första boken i en lååååång bokserie.
Har läst fösta boken och tycker den är toppen! Inte stormförtjust i formatet, att den är skriven som en dagbok i förstapersons-perpektiv. Men kommer helt klart att läsa vidare vid tillfälle.

Sen är det ju nörd-tjänstefel att inte läsa Susanna Clarkes böcker. Alla tre är lysande.
Ja, jag vet. Jag skäms. Hennes böcker står på min att läsa lista helt klart.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
A Malazan Book of the Fallen, av Steven Eriksons.
Börjar med Gardens of the Moon.
Klart bästa fantasy-serien jag plöjt.
Det är en serie som man ofta får tips om, jag har försökt läsa Gardens of the Moon ett par gånger med den funkar inte riktigt för mig. Den är så sjukt maxad; inom de första kapitlen har vi redan återuppväkt döda trollkarlar på något episkt slagfält och rest genom en dimensionsport (eller vad det nu var).
Men det kanske lugnar ner sig?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Har läst fösta boken och tycker den är toppen! Inte stormförtjust i formatet, att den är skriven som en dagbok i förstapersons-perpektiv. Men kommer helt klart att läsa vidare vid tillfälle.
En sak med Cook som jag gillar är att han har lite olika berättargrepp i de olika böckerna. Läs nästa bok, den är annorlunda!

Det är en serie som man ofta får tips om, jag har försökt läsa Gardens of the Moon ett par gånger med den funkar inte riktigt för mig. Den är så sjukt maxad; inom de första kapitlen har vi redan återuppväkt döda trollkarlar på något episkt slagfält och rest genom en dimensionsport (eller vad det nu var).
Men det kanske lugnar ner sig?
Jag gav upp efter första boken. Gardens är den sämsta roman jag läst i hela mitt liv, hands down. Stolpig skriven, dåliga karaktärer, platt språk, ooriginell. Det enda jag kan komma på som ens närmar sig i uselhet är Eddings och Robert Jordan. Robert E Howard och Sven Hassel är litterära genier i jämförelse, de kan skriva levande och spännande i alla fall.

Om du gillar svärd och incest ska du läsa Moorcook!
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Det är en serie som man ofta får tips om, jag har försökt läsa Gardens of the Moon ett par gånger med den funkar inte riktigt för mig. Den är så sjukt maxad; inom de första kapitlen har vi redan återuppväkt döda trollkarlar på något episkt slagfält och rest genom en dimensionsport (eller vad det nu var).
Men det kanske lugnar ner sig?
Njä, jag skulle snarare säga att det överdrivet episka blir ännu värre längre fram i serien, minns dem som ganska olika dock, så det kan ha skiftat.

Andra tips:
The Barrow av Mark Smylie (spinoff från Artesia-serien)
The Last Wish av Andrzej Sapkowski (The Witcher)
The Prince of Nothing av R. Scott Bakker (trilogi)
 
Last edited:

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Kul! Måste kolla såklart!



Intressant! Med två tips på denna ska jag helt klart kolla upp den.
Prydain-böckerna läste jag nyss klart med 10-åriga sonen, mycket trevliga men är ju riktade mot en (något) yngre publik.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Glen Cooks "The Black Company". Handlar om The Black Company, det sista fria legokompaniet från Khatovar. Det är lite i samma stil (väldigt smutsig fantasy) som Jon Abercrombie fast karaktärerna är inte på samma nivå av sociopati.

Det enda som kan vara tveksamt är att The Black Company är första boken i en lååååång bokserie.
Jag läste första boken om The Black Company och gillade den mycket men fastnade i den andra, tyckte stilen och tonen ändrades rejält. Blir det mer som i första senare i serien, borde jag ge den en andra chans?

Kom på att jag läste en samling av något slag så inte helt säker på vilken bok i ordningen som fick mig att tappa intresset.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Lite förvånad att ingen har nämnt Brandon Sanderson. Hans stil och typ av berättelser faller mig inte riktigt på läppen, men som författare tycker jag han hör till samma kategori som Rothfuss, Lynch och Abercrombie, fast i en helt annan division - den högsta. (Rothfuss hade varit i den högsta också om han hade lärt sig att halvera sina böcker). Gillar du de tre @Lemur tror jag du kommer att gilla honom.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Lite förvånad att ingen har nämnt Brandon Sanderson. Hans stil och typ av berättelser faller mig inte riktigt på läppen, men som författare tycker jag han hör till samma kategori som Rothfuss, Lynch och Abercrombie, fast i en helt annan division - den högsta. (Rothfuss hade varit i den högsta också om han hade lärt sig att halvera sina böcker). Gillar du de tre @Lemur tror jag du kommer att gilla honom.
Har läst en del Sanderson. Det är överlag bra men ofta lite för konceptuell-high-fantasy för mig. Håller inte med om att det är i klass med Rothfuss. Rothfuss är en helt annan liga imo. Fast gött ändå (y)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Har läst en del Sanderson. Det är överlag bra men ofta lite för konceptuell-high-fantasy för mig. Håller inte med om att det är i klass med Rothfuss. Rothfuss är en helt annan liga imo. Fast gött ändå (y)
Menar du att Rothfuss har karaktärer och världar med större djup? Eller skriver bättre?
 
Top