Milda Earthsea spoilers:
Problemet med Earthsea böckerna, särskilt de senare, är just grejen folk som inte gillar fantasy älskar med dem. De externaliserar inget och använder inte metaforer. Så den viktiga karaktärsutvecklingen, konflikterna och liknande tar sig inte formen av det fantastiska. Det är istället bara folk som har intern utveckling och mellanmänskliga konflikter medan en drake eller något är i bakgrunden. Just ”Det finns ingen våldsam showdown med ondskan manifesterad” grejen som folk älskar är JÄTTETRÅKIG. Då behöver det här inte fara fantasy.
Och att hon i en senare bok tar bort allas krafter och har en hel jävla bok om relationer i en by gör det ännu värre! Det är max ”Jag har lockat in er med fantasy och nu kommer grejen jag egentligen ville skriva”.
De är också hennes sämst skrivna böcker.
Hennes sci-fi är i alla fall ”Här är ett fucked upp samhälle! Tänker du på liberal kapitalism nu?!”. Det är lite kul och de är bättre språkmässigt.
Jag vet att jag svär i kyrkan nu. Men jag läste alla de här böckerna för att alla prisade dem. Och de är dekonstruktioner av Tolkien som inte tillför något.