Nekromanti Tipsa mig om design program och tutorials på tuben.

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
Hejsan.

Jag har länge skrivit en massa äventyr och husregler till massvis med spel och kampanjvärldar.
Det hade varit kul att kunna trixa till dem lite så de såg snygga ut med bilder och annan design.
Därför undrar jag om någon av alla de eminenta författare, rollspelsmakare och allmänt kreativa människor kunde tipsa om något bra program att designa sina texter i.
Jag använde Pagemaker en gång i forntiden men det skulle vara superskönt om det fanns något gratis alternativ.

Sedan skulle programen/programet helst vara enkelt och med möjligheten att se på några videos hur man använder det.

Tack på förhand.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Flera nyare ordbehandlingsprogram stöder grundläggande layoutfunktioner, som att infoga bilder, tabeller och textrutor (och skuggning och andra små effekter), radbrytningar till dessa, flera spalter, sidhuvud och sidfötter m.m. Och förstås att peta med radavstånd, textindrag och sånt.
På en mac tror jag att du skulle komma rätt långt med Pages om du är hobbyist, och vanliga Word i windowsmiljön bjuder väl på en del sånt här smått och gott. Inte gratis, men ofta installerat på datorn i alla fall. LibreOffice är en opensource-tillverkad klon av microsofts officepaket – det är gratis och finns till flera plattformar, men inte snyggt eller lättanvänt.
Inget av dessa är väl tillnärmelsevis lika kraftfullt som Pagemaker eller någon av dess efterföljare, men om jag tolkade dig rätt behöver du kanske inte branschens ledande program?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
yokowermland;n214705 said:
Därför undrar jag om någon av alla de eminenta författare, rollspelsmakare och allmänt kreativa människor kunde tipsa om något bra program att designa sina texter i.
Jag använde Pagemaker en gång i forntiden men det skulle vara superskönt om det fanns något gratis alternativ.

Sedan skulle programen/programet helst vara enkelt och med möjligheten att se på några videos hur man använder det.
Jag känner tyvärr inte till några program som är gratis, bra och enkla. Så jag kan nämna de jag känner till istället...

När det gäller gratis är det var jag vet bara Scribus som aspirerar mot några högre höjder. Scribus är... okej, antar jag, framför allt givet prislappen. Det är rätt dåligt på tabeller tyvärr, och eftersom jag ofta använder en hel del tabeller när jag bygger rollformulär så har Scribus aldrig varit något alternativ för mig.

Det ska också gå att få tag på en helt duglig version av InDesign CS2 gratis och hyfsat legalt, men jag hittar tyvärr inga länkar till det just nu.

När det gäller icke-gratis kan jag varmt rekommendera Adobe InDesign överlag. Adobes produkter är "branschstandard" av en anledning; de är helt enkelt såpass mycket bättre än allt annat. med "educational license" kommer man undan med 260 spänn i månaden ungefär för tillgång till typ alla deras program; annars är de betydligt dyrare. Det har en viss inlärningskurva givetvis, men man kan komma igång ganska snabbt med enklare grejer och läser man sedan p¨å lite om typografi och layout så kan man nå hur långt som helst.

(Jag kombinerar InDesign med det utmärkta tillägget DocsFlow, som låter mig synka texter mellan Google Docs och InDesign. Det kostar nån tusenlapp, lite drygt, men besparar mig massvis med jobb...)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag tycker helt vanliga OpenOffice Writer fungerar bra för både ordbehandling och layout så länge man inte verkligen ska göra något knepigt som snedställa hela texten på en sida och liknande. När man är klar är det bara att spara det i det slutliga format man vill ha, som för många innebär pdf.
För bildbehandling använder jag Gimp och de här två programmen tillsammans fungerar utmärkt.
Nackdelen är att de inte är till för att egentligen designa sidor och att man därför får jobba lite extra om man ska göra något utöver det vanliga.
Till Gimp och Open Office finns massvis av tutorials, det lättaste är att gå till Youtube och söka på programmet och just det man vill göra för tillfället.
 
Top