Nekromanti Tipsa mig om BRP spel

tupelo

Veteran
Joined
30 Nov 2012
Messages
62
Ny här o har inte spelat rollspel på en evighet (ont om tid). Gillar dock fortfarande min gamla hobby o läser en hel del rollspel.

Jag gillar BRP systemet (kanske av nostalgiska skäl o pga av att jag kan det) men då jag varit från hobbyn nu i ca 15 år undrar jag vilka BRP spel och spel med liknanade system borde jag kolla upp o varför gillar ni det?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
The Laundry Files är ett spel som blandar agentlir, en nypa humor och Cthulhu-skräck. Kul och lätt att spelleda.

Magic World är klassisk fantasy, varken mer eller mindre. Inte det snyggaste spel jag sett, men bra. Vill man bara köra fantasy utan krusiduller är det ett bra val.

Sedan finns ju klassikern RuneQuest, i ny, välgjord, version. Och, naturligtvis, CoC.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Eftersom det ändå nämns på den där svenska wikipediasidan och eftersom du nämnde liknande system:

Saga är ett spel som i praktiken liknar ett nedslimmat Drakar och Demoner 1991 en del, även om det egentligen är helt andra spel det plockar DNA ifrån. Det är medeltidsfantasy med alver och dvärgar men extra mycket medeltid, och en värld som i stort består av sånt som fanns i vår värld 1100-1200 nån gång. Jag gillar det för då får jag stoppa in alla historiska godsaker jag trillar på.

För den som vill ha smärtpoäng á la Krigarens handbok och många små regeltillägg så är nog reglerna i enklaste laget. För den som inte förstår varför det ska behöva vara 175 poäng man jonglerar med för att bli lite halvdålig på att klättra och okej på att slåss med kortsvärd så kanske det är precis lagom.

Det går att tanka hem grundreglerna från SagaGames hemsida om du vill ta en titt, och på min blogg tillägnad spelet hittar du förslag på hur du kan spela anka eller andra fantasyvarelser som inte förekommer i Sagas spelvärld.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Krille;n63463 said:
Man frågar sig VARFÖR dvs vad är det som är så bra i BRP att det fortfarande står sig som spelsystem? Är det nostalgifaktorn eller är spelsystemet så bra att inget nyare spelsystem tillför något extra till ett nytt spel som använder BRP?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Man frågar sig VARFÖR dvs vad är det som är så bra i BRP att det fortfarande står sig som spelsystem? Är det nostalgifaktorn eller är spelsystemet så bra att inget nyare spelsystem tillför något extra till ett nytt spel som använder BRP?
Chaosium säger:

Basic Roleplaying was designed to be intuitive and easy to play. The system is remarkably friendly to newcomers. It is easy to describe the basics of the game system, and the percentile mechanics, to non-gamers.
Och jag håller med. Det är logiskt och lätt att förklara för (nästan) alla.

Då och då funderar jag på att göra ett nytt spel med BRP. Till exempel om muterade militanta harar i en mörk framtid.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mutanten;n63480 said:
Man frågar sig VARFÖR dvs vad är det som är så bra i BRP att det fortfarande står sig som spelsystem? Är det nostalgifaktorn eller är spelsystemet så bra att inget nyare spelsystem tillför något extra till ett nytt spel som använder BRP?
Det löser sin uppgift, är hyfsat intuitivt, är relativt snabbt, kräver nästan bara jämförelse-operationer, kommer inte i vägen, och är lätt att modda. För det mesta räcker det med dessa egenskaper, i synnerhet om man bara vill ha ett regelsystem som inte kommer i vägen eller om man vill ha ett system som kan modifieras att passa ens värld och dess särskilda egenskaper.

Som tur är så går det att modda in saker som ger det personlighet, men då riskerar man å andra sidan att modda sönder systemet om man inte har rätt tunga i rätt mun.

Som exempel, om man moddar in ett försvarsslag som trumfar ett anfallsslag så får man väldigt lätt tennismatchens baslinjeduell, i synnerhet om båda kämparna är hyfsat bra. Det händer liksom inget, för den andre jäveln parerar hela tiden – och det är en modd som alldeles för ofta används, så till den grad att många tror att det är en del av BRP (och därmed uppfattar BRP som tråkiga tennismatchstrider som tar hela dagen).

---

I mitt specifika fall var det faktum att det inte kommer i vägen en oönskad feature. Jag vill till exempel ha spel där systemet spelar roll och har personlighet, inte ett som är lika trist som Göran Persson i en Volvo 760 (vilket system som inte kommer i vägen är för mig – de är mer osynliga än en wallflower på en fest).

Dessutom saknar det en massa moderna features utöver grundläggande handlingsresolution (banka gobbos och dyrka dörrar), och det har inte mycket till taktiska val.

Men som sagt var, BRP är hyfsat lätt att modda, om man håller rätt tunga i rätt mun.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Mer om varför BRP: Min uppfattning är att väldigt många spelare där utanför rollspel.nu:s väggar mest är intresserade av ett system som hjälper dem att berätta en historia utan att styra för mycket; inget metaspelande. Inga regler för vad rollpersonerna känner eller tycker. Bara vanlig handlingsresolution. Då är vanilj-BRP perfekt.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,206
Stora gula BRP boken från Chaosium finns ju. Har allt från fantasy, superhjältar, sci-fi till modern skräck. Till det finns det en hel uppsjö av supplement och settings. Classic Fantasy, Rome, postapokalyptiska Chronicles of Future Earth och massa annat. Finns också väldigt mycket support i form av konverterade kampanjvärldar borta på http://basicroleplaying.org/

Annars så finns Mongoose spel Legend. Som är egentligen är Mongoose Runequest 2 utan loggan. Som exempelvis stödjer den senaste versionen av Elric/Stormbringer. Eller Deus Vult som jag inte har mycket koll på men handlar om hemliga organisationer inom kyrkan under korstågen.

Runequest 6 kom ut för inte så länge sedan.

Kan även slå ett slag för Open Quest 2. Som är en nedslimmad variant av Mongoose Runequest 2/Legend.

Call of Cthulhu kom just ut i sin 7:de version. Som enligt recensioner faktiskt verkar innehålla en del större förändringar än vad tidigare versioner gjort så en del grognards blivit arga. Så det låter intressant.

Delta Green ska komma ut som ett eget spel (när det nu blir av) och det har utlovats att det ska hållas kompatibelt med gamla Gelta Green då det lär bli någon variant av BRP.

Så BRP lever och frodas fortfarande.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Also: i och med att de allra flesta kan avläsa en procentchans direkt från papper (i motsats till att lista ut exakt hur bra +5, 14 eller trepluttar är) så är det väldigt lämpat i sammanhang där det är önskvönskvärt med lite humor. Halflingstats på 20 sekunder: Vara tjuv 20 %, Smyga omkring 65 %, Äta paj 75 %.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Also: i och med att de allra flesta kan avläsa en procentchans direkt från papper (i motsats till att lista ut exakt hur bra +5, 14 eller trepluttar är) så är det väldigt lämpat i sammanhang där det är önskvönskvärt med lite humor. Halflingstats på 20 sekunder: Vara tjuv 20 %, Smyga omkring 65 %, Äta paj 75 %.
Stämmer. Inte så sexigt kanske, lite som en årsredovisning eller en lärobok. Men nästan alla fattar.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Mutant Undergångens Arvtagare, en välbyggd värld, en kul kampanj om du inte har tid att skriva egna äventyr...

Finns dock inte att köpa nytt..
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,933
Location
Ereb Altor
Mutanten;n63480 said:
Man frågar sig VARFÖR dvs vad är det som är så bra i BRP att det fortfarande står sig som spelsystem? Är det nostalgifaktorn eller är spelsystemet så bra att inget nyare spelsystem tillför något extra till ett nytt spel som använder BRP?
BRP har blivit lite av ett defaultsystem i Sverige, så för många är det själv normen för hur ett spelsystem ska se ut. Det är nog dess främsta egenskap, att de flesta redan kan det. Idag skulle jag vågå påstå att BRP har ganska låg status och anses vara otympligt och onödigt krångligt (för att vara så enkelt som det ser ut att vara). Och egentligen är det inte så jäkla intuitivt som folk säger. Jag har 13 i Styrka och 77% i Svärd. vad innebär det? Varför har jag inte ett procentvärde på mina grundegenskaper med? Och varför har jag 18 i KP, och vad innebär att ett svärd gör 1T8 i skada? Måste jag få ca 5 svärdshugg på mig för att dö? Shit, tur att inte aztekerna använde BRP i sina offerriter! Och vad är ABS, och varför kan inte en kniv bryta igenom en ringbrynja? Och varför kan jag överleva ett slag i huvudet som ger mig 7 i skada, när jag dör av ett litet stick som ger mig 1 i skada?

Personligen tycker jag att BRP är en härva av olika skalor och värden och specialregler, och inte alls något strömlinjeformat enkelt system. Det finns spel som mer eller mindre klarar allt ovan utan en massa specialregler och dessutom med samma skala och färre tärningsslag. Inte sällan kan de dessutom läsa av mer cool info med.

Men det är klart att BRP går att göra bra. Jag har bara inte sett det än (men så har jag inte läst Järn än heller).
 
Top