Tipsa mig om bra Android-telefoner

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Min sambo köpte en begagnad telefon på Swappie. Den tog knappt laddning och blev urladdad på bara en halvtimme. Vi tog den till en lokal mobilreparatör som konstaterade att batteriet var helt slutkört. Eftersom hon behövde en telefon akut, fick den lokala reparatören byta batteri åt henne. En liten nätt och oväntad utgift. När vi kontaktade Swappie om detta och beklagade oss, vägrade de att ta på sig kostnaden och, som lök på laxen, meddelade de att vår garanti nu var förverkad eftersom en extern part reparerat telefonen.

Om det inte framgår, så rekommenderar jag absolut inte Swappie. Undvik dem till varje pris.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Min sambo köpte en begagnad telefon på Swappie. Den tog knappt laddning och blev urladdad på bara en halvtimme. Vi tog den till en lokal mobilreparatör som konstaterade att batteriet var helt slutkört. Eftersom hon behövde en telefon akut, fick den lokala reparatören byta batteri åt henne. En liten nätt och oväntad utgift. När vi kontaktade Swappie om detta och beklagade oss, vägrade de att ta på sig kostnaden och, som lök på laxen, meddelade de att vår garanti nu var förverkad eftersom en extern part reparerat telefonen.

Om det inte framgår, så rekommenderar jag absolut inte Swappie. Undvik dem till varje pris.
Är inte swappie endast för iPhone ?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,464
Location
Helsingborg
Oneplus brukar vinna jämförelser mellan telefoner. Prisvärt och bra.

Samsung har sin jäkla bloatware och allt med Samsung brukar ha kass UI. Som utvecklare får jag ibland sitta och göra speciallösningar till Samsung-telefoner för att dem är så förbannat idiotiska. Bästa skärmarna.

Själv kör jag en Google Pixel med allt vad det innebär. Fan, bara att kunna köra Google Lens gör det värt att ha telefonen. "Vad är det där för träd? *klick* Jaha, det var en ask." - "Här är min inköpslista på whiteboard *klick* Jaha, jag kan markera och kopiera texten". Vet dock inte om telefonen finns i landet ännu. Pixel 5 är senaste.

Det finns telefoner som https://shop.fairphone.com/ som har varken afrikanska barn- eller kinesiskt slavarbete (batterier) bakom sig.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
Jag tar gärna emot tips på seriösa företag som säljer begagnat.
Min nuvarande telefon har jag köpt via bluecity.se. Jag har inte behövt kontakta dem om garantiärende, men tyckte jag fick det jag skulle.

Har inte köpt någon telefon via Inrego, men ett par datorer, och de tycker jag har varit bra. Brukar väl mest ha iPhones, men såg några android-telefoner där nu också.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Samsung har börjat göra samma fulhet som Apple, d.v.s. medvetet stoppa in saker i telefonen som gör den långsammare med tiden så man vill byta.

Så jag övergav Samsung och köpte en OnePlus 7 för ett par år sedan och är supernöjd.
Men jag hörde att efter 7:an byttes ett par personer ut i OnePlus ledning och de har börjat stoppa in skit i senare versioner.
Oavsett vad är även senare modeller av OnePlus fortfarande en av de mest bästa telefonerna på marknaden.

Av de kinesiska telefonerna (Huawei och OnePlus är kinesiska) räknas Xiaomi som mest prisvärda, d.v.s. du får mest prestanda för pengarna om du ska köpa billigare telefon.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Min nuvarande telefon har jag köpt via bluecity.se. Jag har inte behövt kontakta dem om garantiärende, men tyckte jag fick det jag skulle.

Har inte köpt någon telefon via Inrego, men ett par datorer, och de tycker jag har varit bra. Brukar väl mest ha iPhones, men såg några android-telefoner där nu också.
Jag har handlat begagnad telefon av inrego (till jobbet) som var bra.
De har dock inte så många telefoner på lager och hög omsättning.
Det kan vara värt att kolla ofta vad de har inne och köpa direkt innan det tar slut.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,464
Location
Helsingborg
Ja, begagnat är en god idé. Jag tar gärna emot tips på seriösa företag som säljer begagnat. Att köpa en begagnad telefon av en slumpmässig privatperson är inte aktuellt.
En sak att tänka på är att bara köpa telefoner som är nyligen släppta. När jag köpte fruns iPhone 7 så gjorde jag det två månader efter den släppts på Tradera. Fick den för några tusenlappar billigare. Det finns alltid folk som ska köpa det senaste och sedan inser att det inte är för dem.

Tradera är riktigt bra nu för tiden, då man kan lägga upp bevakningar. Givet dock, det är rätt mycket enklare att söka på iOS-produkter än android. :p
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Facebook köp och säljgrupper och Facebook marketplace är ju en källa till att köpa begagnat men man skall dock ha i tankarna att det finns en hel del scammers på Facebook så köp inget utan att göra en meetup så du kan kontrollera att det du köper stämmer överens med det säljaren säljer.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Min nuvarande telefon har jag köpt via bluecity.se. Jag har inte behövt kontakta dem om garantiärende, men tyckte jag fick det jag skulle.

Har inte köpt någon telefon via Inrego, men ett par datorer, och de tycker jag har varit bra. Brukar väl mest ha iPhones, men såg några android-telefoner där nu också.
Jag har också handlat via bluecity. Det har alltid fungerat bra - två gånger har mobilen fungerat som förväntat, och den tredje gången fick vi retur utan krångel (högtalaren skorrade lite).
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,316
Har en OnePlus Nord 2 och är väldigt nöjd. Extremt prisvärd. Som @krank skrev får man bara svälja att man blir ägd av kinesiska staten.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Ja, det har jag inga problem med. Men flip alltså, känns det verkligen stabilt?
Ja, det har inte varit några problem alls. Trodde det skulle märkas av på skärmen, men det syns knappt när en kollar på den. Och det har aldrig känts som att det finns någon direkt risk för skador eller slitage, snarare tvärtom eftersom skärmen alltid är skyddad ifall du tappar den.
 

revault

Veteran
Joined
25 Feb 2014
Messages
41
Location
Skellefteå
Mina två senaste telefoner har varit olika versioner av Motorola Moto G. De kostar inte skjortan och jag har varit nöjd. Speciellt med den jag har nu (den första hade för lite minne).
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Jag kikade lite på den. Att köpa utan abonnemang, som jag gjorde, kändes inte aktuellt. Låg på ca 20 000 för en jävla telefon
What? Jag betalade inte ens hälften av det?
 
Top