Tipsa familjen Jonasson om ett brädspel

Svärmors favoritspel!

Jag och 13-åringen gillar 6nimmt för övrigt, men det har inte klickat för 8-åringen än. (Vi tre är lättast att få till spelbordet.)
Testa Cabanga! Tyckte det var roligare än 6Nimmt, och mindre fippel.
Schadenfreude, Courtisans, Fisching, Pixies och Sea, Salt & Paper är andra bra kortspel.
Finca, Big Shot, Harmonies, Rumble Nation, Bonsai och Wandering Towers är enklare men kluriga spel (några max 4 dock) och gillar ni enklare racingspel så kolla in Silver Mine från Playte.

King of Tokyo
Rolig variant av Yatzy. Tyvärr är förmåge-korten för monstren ni spelar på engelska.

Magic Maze
Det klassiska spelet som är lite som Drakborgen.

Sushi Go Party!
Sött drafting-spel.

Space Bean
Röjigt drafting-spel.

Fia med knuff
Fast man kör med två tärningar (flytta två gubbar eller en gubbe full distans) och där dubbelslag ger ett extraslag. Tyvärr bara för fyra spelare.

Mice and Mystics (coop)
Dungeonröj, fast med förtrollade möss. Ubergulligt där man slår tärningar. Tyvärr är utrustningskorten på engelska men dom är enkla att förstå på grund av symbolerna. Max fyra spelare, men du kan ta rollen som spelledare och regelstöd istället. Finns story-texter på svenska på Gameboardgeek.

Last edited:
Utan att vara någon brädspelskonnässör så har jag tyckt om dessa spel, just eftersom de är snabba, lättlärda och brukar skapa rolig stämning runt bordet:
  • Escape the Dark Castle, co-op grottkräl med sköna old school-illustrationer. USP:en är att om en av spelarna dör förlorar alla spelare, så det gälller att vara taktiska, försiktiga och att samarbeta.
  • Railroad Ink, portabel tågrrälsbyggare där alla spelar självständigt och sen jämför vem som byggde det mest effektiva tågnätet. Klurigt och behagligt.
  • Bang!, maffialiknande cowboyspel. Kul att sätta käppar i hjulen för varandra - extra kul när man inte riktigt vet vem som är motståndare och vem som är lagkamrat.

Många spännande tips.

Och att ha mycket text på engelska är ett minus eftersom inte hela familjen fixar att läsa det precis som Rickard är inne på.

Fia med knuff
Fast man kör med två tärningar (flytta två gubbar eller en gubbe full distans) och där dubbelslag ger ett extraslag. Tyvärr bara för fyra spelare.
Som rollspelare hade man även kunnat låta varje färg ha en egen tärning.

I grund börjar man med 1T6 för förflyttning men gul färg lägger till 1T6, blå färg T8, grön färg T10 och röd färg T12.

Samma regler (1 eller 6 för att komma ut ur boet), däribland regeln för att få slå ett extraslag om man slår lika.

Last edited:
Det gillade jag! Rätt snabbt, co-op utan att någon kan spela åt de andra. Och en tydlig jag-vill-spela-igen-för-att-klara-det-kännsla kanske lite hårt för en åttaåring

Jag tror att en åttaåring klarar det för sure! Sen är det inte superlätt, men det går ju att anpassa :)

Flip 7, Skyjo, Sushi Go! är några enkla spel som borde funka för hela familjen.

Back