Nekromanti Tips!

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Just det. Jag tänkte tipsa om en författare som skriver _någorlunda_ bra böcker, kanske inte världsbäst, men tillräckligt bra för "den breda massan".

William Gibson
Räcker det med namnet??

Robban-läser Neuromancer...
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
En av cyberpunkens skapare.
Mycket bra böcker har denna man skrivit, bland andra Count Zero, Virtual Light, Johnny Mnemonic (cirka 20 sidor), Mona Lisa Overdrive och så Neuromancer.

Just nu kom jag och tänka på att i slutet av Neotech 1 står det en massa referenser till serier, filmer, böcker, andra rollspel etc...
Vad har hänt med detta i n2?

/Seinet - Hoppas att det är någon som besöker min hemsida (det finns mycket godis där).

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet/index.html" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet/index.html</A> seinet@ironmaiden.com
 

Jim Profit

Veteran
Joined
24 Jun 2000
Messages
117
Location
Stockholm
*host, host!*

Vakta din tunga kättare! Du talar om Mästaren och vår höge Fader. Men jag befarar att du på detta forum predikar för de redan frälsta. Här har alla läst Herrens heliga skrifter.

(Och om ni nu inte har det, vilket ni har, var inte så djävla dumma att ni idiotförklarar er genom att tala om det.)

//KJB
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Inte jag [NT]

No Text



[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - "Ancilla, face mea laganum!"/images/icons/tongue.gif
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Njäe...

Gibson? ... Neuromancer kanske var bra... riktigt bra faktiskt... Sen är det lite noveller som håller...
När jag läste Mona Lisa så höll den ungefär de första 50 sidorna... sen var jag uttråkad och lockades mer av att läsa Liftarens för fjärde gången...
När jag läste Count Zero hände ungefär samma sak...

Gibsons bäcker kanske är bra... Men inte världsbäst... eller?

chrull
 

[LoBoToMy]

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
5
hmm.. måste måste fråga - är virtual light bra..? köpte den för ett tag sen, men har inte hunnit läsa den.. neuromancer är bra, men jag har inte tid att läsa..
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Inte jag heller..

Varför måste alla avguda en författare bara för att denne var en av de första i genren???

WHaLe
 

HoBBiT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
94
Location
Anderslöv, Skåne, Sverige
är redan idiot....

Så jag löper ingen risk att bli förklarad som en. Kan man få en lista över villka böcker som är bra, så att man kan sticka och köpa dem. Lovar inte att jag läser nått... :)

//HoBBiT - "Cogito ergo doleo..."
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Inte jag heller..

Tja... Han anses vara kreativ och orginell och kanske lite unik...

Fast jag vet itne varför just Gibson har fått den rollen...

chrull
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Inte jag heller..

Tolkien skriver bra, texten låter bra, Samma med Le Guin. Till skillnad från Jordan och Eddings som inte skriver lika bra, vilka både fick ett mycket bättre språk efter de första böckerna men aldrig i klass med Tolkien.

Gibson skriver också mycket bra. Ibland kan jag bara slå upp ett stycke och frusta av lycka över texten.

Tad william har ett helt annat språk än Gibson men är ändå helt ok.

Författarinnan till Coma är nog det sämsta jag läst någonsin. Ungefär i samma klass som rederiet. Hela miljön verkar snodd från rollspel. Tillochmed jag skulle kunna skriva bättre än så.

/images/icons/smile.gif

Snow
Dead, but still walking around
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Helt rätt. I neuromancertrilogin var megacorpar och cyberspace det centrala. I den nya serien (virtual light och idorun) är det inte lika mycket företag (corpwar) och cyberspace är mera likt webben. Centrala delar är att den stora jordbävningen i tokyo har inträffat och att nanotech är fräckt och mycket använt. Idorun gillade jag inte så mycket, virtual light är mycket bättre.

Snow
Dead, but still walking around
 

radrat

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
105
Location
Stockholm
Re: är redan idiot....

Läs åtminståne Neuromancer, den är i det närmaste ett måste. Den är del i en mycket löst sammanhållen trilogi med Count Zero och Monalisa overdrive, så man behöver inte läsa dessa för att få ett bra slut på Neuromancer, men efter sagda bok så är nog chansen stor att man vill fortsätta för Gibson's böcker är så j¤#la bra.
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Inte jag heller..

Det viktigaste är att historien är bra. Sen krävs det att det inte finns förmycket brister i gramatiken och ordförrådet.
Tycker själv att Jordan slår Tolkien med hästlängder, detta är enkombination av att jag tycker att själva handlingen i Jordans böcker är mer intressanta och jag bara blir irriterad när Tolkiens texter låter som dikter...

WHaLe
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
CoMa

...skrevs av Annika Lidne. Hon har lite konstiga idéer om saker och ting... bland annat framtiden...

Att CoMa är skriven av en nybörjare kanske märks... men jag tycker historien är bra och intressant. Den är helt klart läsvärd... Den läste jag dessutom ut hela på första försöket... det orkade jag aldrig med gibsons böcker (bortsett från neuromancer... ).

chrull
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: CoMa

<I>Den läste jag dessutom ut hela på första försöket... det orkade jag aldrig med gibsons böcker (bortsett från neuromancer... ).</I>

det är ganska lätt att titta på såpor också... :)

Jag skulle kunna komma med ganska konstruktiv kritik om det inte var så länge sedan jag läste den (och jag tänker inte göra om det).

<GALLA>Jag tycker att språket, stilen och karaktärerna är minst lika viktiga som historien. Och på alla dessa punkter kammar Coma noll poäng.

Det märktes att Jordans första bok inte var ett verk av en erfaren författare. Men om den varit så dåligt som Coma så hade jag aldrig fortsatt med serien.</GALLA>


Snow
Dead, but still walking around
 
Top