Nekromanti Tips?

Naug

Veteran
Joined
22 Dec 2001
Messages
58
Location
Krokek (Norrköping)
Jag ska göra ett rollspel som projektarbete och jag undrar om någon har nått tips om arbetsgången? Vad börjar man med? Vad man bör ta upp? Jag vet inte riktigt vad det ska vara för rollspel men ett av alternativen är rollspel om liftarens guide till galaxen. Får man bara ta en bok till exempel och göra ett rollspel om det eller måste man ha tillstånd för att göra det? Jag hade ju inte direkt tänkt att sälja de så... men man vet aldrig.

Tack på förhand
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
För personligt bruk är det ingen som kan stoppa dig. Till ett projektarbete där du ska redovisa ska det gå alldeles utmärkt med så länge du nämner källan, alltså själva boken, komplett med författare och sådant.

har själv gjort ett litet projektarbete där jag gjorde ett rollspel. Det viktigaste att tänka på tycker jag är att du inte tar dig vatten över huvudet och börjar med ett stort mycket omfattande (regel eller världsmässigt) rollspel. Det kommer helr enkelt att ta för mycket tid och risken är stor att du inte får det helt klart. Nu vet jag förvisso inte hur lång tid du har på dig, men jag råder dig att börja ganska smått, och om du får tid över är det bara att bygga på, för det brukar ju alltid gå :gremsmirk:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Jag ska göra ett rollspel som projektarbete och jag undrar om någon har nått tips om arbetsgången? Vad börjar man med? Vad man bör ta upp?
Att göra ett rollspel tar en massa tid, är du säker på att det inte blir för mycket jobb för ett projektarbete?

Om du nu har bestämt dig för att ändå göra ett rollspel har just "Liftarens guide till galaxen" ett bra tips: Ta det lugnt!
Börja med att fundera, fortsätt med det ett bra tag, tills du har en tydlig uppfattning om vad ditt spel ska handla om, vilken stämning du vill ha och hur dina regler ska fungera. Då antecknar du allt detta, tillför anteckningar efter hand tills du verkligen vet vad du håller på med. Då börjar du att faktiskt skriva själva spelet. Skriv saker och ting i en ordning som känns vettig, börja inte med kapitlet "vad är ett rollspel?" börja med regelsystemet. Spreta inte ut för mycket, skriv ner det väsentliga först och börja beskriva detaljer när huvuddelen av systemet är klart, annars är det risk att du fastnar i detaljer och aldrig får något färdigt system.

Bestäm hur du själv vill göra. Alla som skriver saker har olika arbetsgång. Själv bryter jag mot alla tips jag skrivit ner ovan! Det viktiga är att du arbetar på ett sätt som fungerar för dig och att du har någon form av struktur och plan.

Jag vet inte riktigt vad det ska vara för rollspel men ett av alternativen är rollspel om liftarens guide till galaxen. Får man bara ta en bok till exempel och göra ett rollspel om det eller måste man ha tillstånd för att göra det? Jag hade ju inte direkt tänkt att sälja de så... men man vet aldrig.
Om du bara ska spela det med dina kompisar eller visa det för din lärare, använd vilken miljö du vill. Om du ska visa det för någon annan, inklusive lägga ut det på nätet, bör/måste du ha tillstånd. Hitta på något eget istället.

/tobias, förvirrande tipsare
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Projektarbete? Inom vaddå? Skolarbete?

Länken som ges nedan är ett bra hjälpmedel även om jag inte följt den slaviskt. Hur lång tid har du på dig? Som sagts i tråden. Rollspel tar ENORMT massa tid - självklart beroende på hur avancerat man gör det. Jag skulle också råda dig att kika igenom en del spel - med fördel några av äventyrsspels tidigare så du får den enkla strukturen. krydda sen med nyare system från dagens rollspel. Använd dig av detta forum. Lycka till!!!!

/Niklas; creator of Starchallenge
 

Naug

Veteran
Joined
22 Dec 2001
Messages
58
Location
Krokek (Norrköping)
Jag igen: Tips?

Först vill jag säga tack till alla som har kommit med bra tips men många har undrat hur lång tid jag har på mig.
Jag går just nu i 2:an på gymnasium och det är i 3:an som jag ska göra arbetet och det ska vara inlämnat innan jag slutar 3:an. Så med andra ord 1 år och 2 månader ungefär.

Tack än en gång för alla svar
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Jag igen: Tips? (lite OT)

Va??

Jag undrar vara i vilket ämne man har rätt att göra en sådan sak? På vilken linje? Tänk om jag hade haft den chansen. ag hade ju älskat plugget. Men vad lär man sig konkret? Att göra rollspel ger väl ingen ökad chans att komma på in på eftergymnasial utbildning eller bereder större plats på arbetsmarknaden. Möjligen kan det ge en insikt i projektarbete men då ska man ju vara några stycken. men det är klart att det är askul att ha som skolarbete. man skulle gått i plugget nu. Det verkar så mycket bättre än förr.
 

Naug

Veteran
Joined
22 Dec 2001
Messages
58
Location
Krokek (Norrköping)
Re: Jag igen: Tips? (lite OT)

Jag går på De Geer i norrköping men det kanske inte säger dig så mycket...
De Geer är i alla fall ett estet gymnasium med en massa konstigt folk men jag är inte nån av dom, jag går naturvetenskap/matte & data. Jag har lyckats övertala min sv lärare att det är väldigt bildande att skriva ett rollspel och att det tar upp många ämnen så här sitter jag nu väldigt glad och försöker göra ett rollspel. Men min programerings lärare är inte lika glad för han ville att jag skulle programera ett rollspel men det känns som om mina programerings kunskaper inte är tillräckliga för nått sånt. Men jag skulle vara väldigt tacksam om nån kunde komma på nått som jag skulle kunna göra som projekarbete som har med min linje att göra, i reserv alltså.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Inte alla..

Inte alla skulle ju komma på tanken att göra "projekt" på sin fritid ändå - Här på proud home burgården så säger våran handledare att huvudsaken är vad vi lärt oss, och det är nog av mer allmän planeringskaraktär..
..visst, poängen kvarstår, rollspelsmakarerfarenheter kan man inte alltid praktisera i yrkeslivet, men huvudsaken är nog att man gör något, och vissa ungdomar är mer främmande för det än vad har varit. :gremsmile:


/Arvid, ska skissa på nästa utvärdering och nästa nummer av sitt projektarbete, skoltidningen, idag.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Skulle det här vara ett specialarbete, sa du? Får man fråga i vilket ämne? Och är det okej? Jag undrar vilken lärare som skulle kunna värdera ett sådant projekt...

När det gäller tidsaspekten håller jag inte med om att det skulle ta så lång tid. Visst de riktiga rollspelen har förstås tagit jättelång tid att göra, men tolv sidor rollspelsspecialarbete tar nog betydligt kortare tid att göra än tolv sidor specialarbete om kriminalvård eller om Egyptens historia.

Det är ju ändå i den änden man måste börja resonera.

Nå, om du ska skriva ett specialarbete om ett rollspel så måste du också skriva en del om hur du gått till väga när du gjort ditt rollspel och hur du har resonerat kring dess olika beståndsdelar, så räkna inte med att få till något feting-rollspel. Om du sätter ribban lågt och ställer in dig på ett rollspel på få sidor så kan det däremot säkert bli ett riktigt roligt uppdrag, såväl som ett roligt rollspel när allt är färdigt.

Oroa dig inte för varumärkesintrång om du bara gör spelet för eget bruk.

/Rising
vars specialarbete var att rita ett eget teckensnitt och berätta lite om hur sådana fungerar. Specialarbetet hette "Teckensnitt, typ" :^(
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Projektarbete

Det här kanske inte fanns när du gick i skolan (när nu det var), men projektarbete är en kurs på 150 poäng där eleven ska göra någonting totalt valfritt bara det är någolunda programinriktat. rollspel är helt ok att tillverka så länge det är t.ex. samhälls kultur eller samhälls samhälls man går.
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Rör inte datorn! rör inte datorn!

Detta är det viktigaste för mej iaf. Skaffa ett anteckningsblock och fyll det med ideér om världen och allt i allmänhet. Brainstorma helt och hållet fritt, och skit i allt vad ramar och begränsningar heter.

När du tror dej ha tillräckligt mycket för att kunna baka rollspel av hälften så får du helt enkelt kategorisera och gå igenom alltihop.

Sen måste du ha en idé för generell stämning i spelet, rollpersonernas roll etc. En fördel är väl om så mycket som möjligt, speciellt av detta är originellt.

När du skriver regler
Själv brukar jag baka regler samtidigt som ideérna kommer, ändra och ändra igen. Men det viktiga är att du anpassar reglerna för vad du vill att rollspelet ska inrikta sig på; ett skräckrollspel förstörs ju ganska mycket av just en miljon tärningsslag etc (om man inte har någon slags tärningsfobi, för då kan det bli riktigt skrämmande). :gremgrin:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jaha, guh... Retreat, retreat!

"Det här kanske inte fanns när du gick i skolan (när nu det var), men projektarbete är en kurs på 150 poäng där eleven ska göra någonting totalt valfritt bara det är någolunda programinriktat."

Nä, det fanns inte på min bonneghetto-skola iaf. Eller så gjorde det det utan att jag begrep det. Jag var rätt frånvarande de sista åren.

Nå, okej, då fattar jag. Hokus Pokus, Sim sallabin ladin! jag försvinner i ett moln av rök och har aldrig sagt något korkat!!!

*poff*

/Rising
 

stormumriken

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
73
Location
Jönköping
Visserligen finns det ju sådana där tråkiga saker som copyright, trademarks och så vidare (bilder och layouter brukar oxå vara skyddade), men ska du bara göra det för eget bruk så behöver du nog inte vara så noga med det. Du får dock inte sprida det på något sätt (ens ge ut det gratis till kompisar) om du skulle få för dej det. Mitt tips är faktiskt att göra spelet utifrån ett helt eget koncept och egna idéer. På det viset kan du sprida det bäst du vill om spelet i slutänden skulle bli helt fantastiskt bra... vilket jag är HELT säker på att det blir. :gremlaugh:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Anekdot för Rising

Jag ahr försökt (och misslyckats) att hitta bilder av gamla slädar till två killar på ett praktiskt program. De skulle bygga en dylik.

Tillbaka under järnåldern när jag var knott hade man 'specialarbete' i gymnasiet, och redan då gjorde en kompis till mig ett dataprogram som slog fram rollpersoner till Khelataar som specialarbete inom ämnet datakunskap.

Erik, ännu äldre än Rising
 

Naug

Veteran
Joined
22 Dec 2001
Messages
58
Location
Krokek (Norrköping)
Stort tack!!!

Jag skulle vilja ge alla som har svarat på mina frågor, och kritiserat dom, ett STORT tack för ni har varit till mer hjälp än vad ni tror...

Tack igen :gremcool:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,896
Location
Barcelona
Re: Jaha, guh... Retreat, retreat!

Eller så gjorde det det utan att jag begrep det

Det gjorde det nog inte. 100p specialarbete är nytt för i år. Själv är jag jävligt inne på att göra ett ConLang.
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Re: Jag igen: Tips? (lite OT)

Det är alltid bra att ha en historisk anknytning. Låt rollspelet kanske utspela sig under en kort period (kanske 2 månader) i sveriges marsch mot ryssland, eller under tiden för daldansen 8(helst utspelande i stockholm, med inhyrda ryska soldater som bor inackorderade hemma hos gemene man).

Sedan är det bara att väva in ditt rollspel i de källor du finner...

Om du orkar alltså...
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Re: Inte alla..

Idén är nog snarare att lära eleverna att arbeta själva och ta eget ansvar för sitt skolgång. Dessutom borde det vara billigare för staten att låta eleverna arbeta själva i hundra timmar än att ha en lärare, och detta kan fortfarande kallas studietid.

Om jag inte minns fel så var tanken med studietimmarna att 1 poäng var en timmas skolgång och en timmas studerande på egen hand. så 100 poäng borde då bli 200 timmars arbete. I analogi med att alla studerar hemma lika mcyket som de sitter i skolbänken.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Dagens ungdom har det lätt...

Om jag inte minns fel så var tanken med studietimmarna att 1 poäng var en timmas skolgång och en timmas studerande på egen hand. så 100 poäng borde då bli 200 timmars arbete. I analogi med att alla studerar hemma lika mcyket som de sitter i skolbänken.
På min tid fick man minsann studera en vecka per poäng.

Dessutom blev vi jagade av ylande vargar genom snöstorm tio mil i shorts till skolan varje dag, och skollunchen var en lite bit barkbröd som vi åt medan vi agades av lärarna.
 
Top