Nekromanti Tips

Jimpa

Veteran
Joined
1 Nov 2002
Messages
41
Location
Sigtuna
JAg skulle uppskatta lite tips om vad som kan hända på en längre resa i skogen... Helst då inte det vanliga ett rövarband anfaller eller dylikt... Vi kan säga en tre dagars resa.. För annars blir det lätt att resorna blir lite statiska.. någonting man bara vill komma förbi..
 
Vakten hör något underligt ljud, som nosar runt lägret. Han väcker anturligtvis sina vänner, bara för att upptäcka att en liten hund har ätit hälften av deras proviant.
 
Re: Asharisk jätte sköldpadda!!!

Eller varför inte en Aharisk jätte sköldpadda som springer iväg med deras proviant. :gremgrin:

Kanske en djävulshare som söker föda? :gremtongue:

// John "Darki" Mattsson (mannen som har skapat en hel del egna varelser med full beskrivning)
 
Socialt umgänge!

Låt dom träffa någon person! T ex baronen till bariniet där rollpersonerna bor. Detta funkar visserligen bara om rollpersonerna inte är adliga, men det är bra ändå. Typ så kan adelsmannens vagn ha pajat, och RP kan fixa den, när dom gör det så får dom sjuss av aledsmannen. Nu är det dags att fjäska för honom, så att man kanske får något viktigt ämbete i närmaste stad. Hoppas du fick inspiration!

Mvh Victor Palm

I'll be back
 
hmmm

tjaaa, man kan ju alltid ha tid till att plåstra om varandra, sköta om urustningen, stanna till vid en by & proviantera & sådana vanliga saker...
Elelr så kan man ju kansek spåra in på nån litet sidoäventyr
 
Varför inte en ny deltagare i gruppen.... typ en skadad krigare som ligger avsides vid vägen och bönar och ber att ni ska ta med honom... och det ska ju vara väldigt svårt att undvika att slp'n följer med och det blir extra skoj om han är lite påträngande med detsamma... Typ käkar mycket utav ert käk o sånt.... :gremgrin:
 
Re: hmmm

Eller varför inte:

Ni tar era sista steg mot det som skall komma att bli eran övernattningsplats. En förövrigt ganska trevlig dunge med flera buskar och träd. Ett par svampar finns även till hands om någon verkligen skulle bli sugen (lägg till något här, såsom giftiga svampar, vanliga ätbara svampar eller helande svampar). Marken är plan och allt verkar vara som det ska tills någon av spelarna gör sina kvällsbehov då stanken slår till. Något luktar som ruttet kött.
Spelaren/spelarna är ofta nyfikna på vad det kan vara och beger sig därför dit stanken för dem.
Doften verkar komma bakom en stor sten och ett par förvånandsvärt tjocka buskar. Stanken är olidlig och vad som väntas är inte mer än, en avkluven häst där ett par soldiska slättgamar sitter och festar på tilltugget. Hästen ser ut att ha dött av något, men vad verkar för er ovanligt. Till synes är hästen (förutom någon färg) helt uttorkad. Och det verkar inte som att den legat där speciellt länge. Vatten verkar strila i en bäck inte långt ifrån så vattenbrist bör det inte vara, d v s om inte vattnet är giftigt.
Efter att spelarna har funderat ett tag eller gjort något/sökt runt i området hör de hur någon viskar något till dem....

// John "Darki" Mattsson (mannen som inte orkar skriva mera än nödvändigt)
 
Varför inte..

Det funkar ju aldeles utmärkt åxå !!
Allt för att förnöja spelarna !!
 
Själv gillar jag idéen att de möter en handelsresande som har en mycket detaljerad skattkarta. Kartan säljs för det inte rimliga priset 1000 silver, men spelarna kommer nog ändå att samla ihop sina sista slantar och köpa kartan. Sen att kartan och dess "skatt" är en ren bluff, är något som de kommer på senare, och då är de också 1000 silver fattigare.
 
Eller en gûrd, som bara väntar på att få stryk[NT]

NT = No Text (Ingen text)
 
Rollpersonerna kan väll möta på några rövare eller inte? okej..men de kanske falla ner i någon stor fälla eller grotta som leder ut till skit stort vattenfall där vid vattenfallet bor det en gammal enstöring som INTE vill blir störd av NÅGON och som blir extremt aggresiv om NÅGON skulle störa honom.

Mvh coZcin
 
En grej som jag fann mycket lyckad var följande:

Mitt i mörka natten när RP:na slagit läger och knapp kan skilja mellan mark o himmel trampar en av spelarna ner i ett hål. Det är inte svårt att ta sig ur och någon skada är inte nödvändig. Grejen är den att han/hon har trampat genom taket på en tomteboning. Vredgade utläser tomten sin tomteförbannelse över denne fridstörare. Och vips har den aggresive och vildsinte tempelriddaren 3 i aggresivitet.

Spelaren det hände i min spelgrupp vart minst sagt vredgad, medans vi andra skrattade hysteriskt. Men han klarade av förändringen... Nu har han rykte 10 specifierat mot " den harmoniske tempelriddaren". Men vad händer då tomten upplöser förbannelsen? Mohahahahaha!!!

Lycka till.
 
Dag 1 - Efter 8 timglas färd möter dom en flock vargar som står samlade runt något … eller någon … När Rpna kommer närmare så fly vargarna … Vargarna har stått och tuggat på en kvinna(hon är av Pyar släktet)… hon blöder kraftigt på många ställen som t.ex. magen och armarna … hon går ej att rädda … hon kommer att dö men Rpna kan försöka att hela henne eller nåt … Rpna blir i alla fall tvungna att slå läger.

Dag 2 – När Rpna vaknar är kvinnan död … det är den enda händelsen på hela dagen förutom när det börjar mörkna kan dom höra hur någon eller något ylar en bra bit in i skogen. Rpna kommer antagligen att hålla vakt, om inte så anfaller vargarna och river sönder deras tält. Men om Rpna vaktar kommer vargarna inte att anfalla eller visa sej.

Dag 3 – Rpna kommer fram till en flod(ganska bred ungefär 4 meter bred och 3 meter djup). Dom kan se att floden svänger långt bort, det finns även en gammal häng bro där (Ob3t6 mot tur för att Rpna inte ska falla i).


Eller nåt...
 
Om man skulle få updatera den idén lite...

Krigaren bestämmer sig för att försöka döda rollpersonerna då han finner dem mycket rikare än han själv... Efter ett tag kanske han lyckas få ihjäl någon utav rollpersonerna (eller kanske bara får denne att svimma) och sedan så när/om rollpersonen vaknar kan det bli en fin strid då de andra börjar förstå att det inte var av naturliga orsaker som såren på deras kamrat uppkom genom...
 
Eller om ni nu hittar en riddare sittande på sin häst och för svara sig mot en 4 - 5 svar kläda män med svärd. Rp:na hör hur dom svarta männen skriker att dom ska döda honom om dom inte får hans pengar och spiran. Var av när Rp:na kommer för att hjälpa riddaren så smiter dom ut i skogen och där i från hörs ett ljud från ett horn. Och sen blir en av Rp:na fångad av yttligrae 3 svarta män som kommer ridandes på sina hästar från stigen. Och sen vill ju Rp:na rädda sin vän och då behöver dom riddaren som inte vill hjälpa dom utan bara följfölja sitt uppdrag att lämna spiran. Så får du ha lite fantasi skälv vad som händer sen.
 
Okej...

Dag ett: Det spöregnar. Vägen är lerig och jävlig, och vid någon punkt kommer en rollperson att halka.Kläderna blir ärkeskitiga. Alternativt snöar det.

Dag två: Bron rollpersonerna måste ta sig över har rasat på grund av gårdagens hällrgen. En omväg genom halvt väglös skog till en bro längre bort bjuder på ett möte med en thism-jägare, som börjar gnälla på rollpersonerna om att de klmpar runt på hans jaktmarker. Kan lösas med diplomati eller "good old ultra-violence".

Dag tre: En bättre dag. Rollpersonernas omväg tar dem förbi en trevlig by, dock för liten för att hysa något värdshus eller liknande. Dock får rollpersonerna en längre väg att färdas, och de kommer förmodligen fram för sent.
 
Back
Top