Nekromanti Tips...

goRby

Veteran
Joined
8 Nov 2000
Messages
29
Location
Tranås
För de som inte är så insatta i serie-världen, så kan jag rekommendera en konstnär som heter Dave McKean... han kan ge en del inspiration till äventyr genom hans konstverk.. Han har tidigare tecknat omslag till Hellblazer och Sandman.. leta runt lite på altavista, finns en del inspirerande saker han gjort..
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Och missa inte de "graphic novels" han gjort tillsammans med Neil Gaiman - Mr Punch är fullständigt genialisk.

/JPS - OT är mitt normala tillstånd, så jag säger till när jag inte är det, OK?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Tips... (OT)

Är det bara jag som tycker att "graphic novels" är ett löjligt uttryck för folk som skäms för att de läser serier?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Tips... (OT)

Jo, det har jag reagerat på ända sen jag såg uttrycket första gången.

(Speciellt i Neil Gaimans fall är det lite lustigt - han anser uppenbarligen att serier är en fullständigt respektabel form av litteratur, har åkt runt på uppläsningsturneer för att dra uppmärksamhet till hur seriemakare behandlas orättvist osv, men hans förlag envisas med att kalla Sandman-albumen för "graphic novels"...)

/JPS - skäms för att jag läser serier, och det är ingenting jag skäms för.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Gräffick Nåvväls (Fortfarande fett OT)

Nu har vi iofs ett helt annat serieklimat i Sverige. Frågan är om inte Joakim Pirinen är en mer inflytelserik kulturpersonlighet för svenska konstnärer än... tja, alla andra förutom Bergman och Strindberg. På DN's kultursidor är det helt naturligt att man berättar om Kerold Klang, Hillersberg och Stenmark som man gör med poeter, tavelmålare och skulptörer. I USA är det nog fortfarande så att man behandlar denna berättarform för sig, som om man verkligen måste tillägga att en bra serie är "bra för att vara serie" eller att serier minsann är "mer än bara zoom, biff & pang!" -Detta trots att många av världens intressantaste serier just nu (och ända sedan Crumb började skissa ihop gubbar) görs av amerikaner. Det är förstås så att majoriteten av alla serieläsare där fortfarande läser lökiga mökserier om tramsande fåntrattar i trikåer. Äh, jag är säker på att Scott McCloud beskriver det här bättre än jag. Köp hans böcker istället. Jag tror jag blandar ihop några begrepp.

Blä

/Rising
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Gräffick Nåvväls (Fortfarande fett OT)

Jo, där ser man ännu en fördel med att höra till en marginaliserad kulturkrets - vi kan läsa både amerikanska och svenska serier; medan de stackars amerikanerna får hålla till godo med en kultur får vi två. Eller nåt sånt.

/JPS - känner på sig att den här diskussionen borde börja handla om skräck eller byta forum, men känner inte för att göra någondera.
 

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG
Re: Tips... (OT)

Kan det ha att göra med att man vill göra en distinktion mellan det som nu ofta kallas "graphic novels" och "comics", som i alla fall jag associerar med serier i strip-format (tänk: Kalle & Hobbe, Hagbard etc).
*shrug* Jag vet egentligen inte, min terminologi sviker mig en aning... ivf så ser i alla fall jag en poäng med att göra en sådan distinktion - det är ju helt olika typer av media.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Tips... (OT)

Nja, det beror väl på. Då borde man väl snarare tala om olika seriegenrer, vilket man iofs gör, snarare än att kalla en viss typ av serier för något annat än vad det är?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Tips... (OT)

Nja, det beror väl på. Då borde man väl snarare tala om olika seriegenrer, vilket man iofs gör, snarare än att kalla en viss typ av serier för något annat än vad det är?

Måhända, men jag tror att just det faktum att serier heter "comics" (roligheter?) på engelska är en rätt stark faktor bakom att termen 'graphic novels' myntades.

"Vad läser du för nåt?"
"En skojig-bok om en aidssjuk typ som går runt och är deprimerad."

Låter lite fel, liksom... En del har ju velat lansera "sequential art" som generell term för serier, men den är nog lite för teknisk för att kunna få nåt brett genomslag.

--
Åke
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Två mycket bra websidor.

Håller med om att han är bra; mycket surrealism och idékonst.

Två specifika bra sidor är:
The Art of Dave McKean - Snygg sida.
och
DREAMLINE - Snygg(are) sida. Mer innehåll. *älska 'The Vertigo Tarot'*

[color:red]- §era.</font color=red> Gillar John Constantine. Gillar Preacher. Gillar Dream, Death och Destiny. Gillar Timothy Hunter också, även om han är mesigare! /images/icons/wink.gif
 
Top