Nekromanti Tips till spel! (Allt uppskattas)

Kherzam-Roghan

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
130
Location
Zinkgruvan
Jag håller på med ett äventyr i Alarinn där jag har gjort som så att alla rollpersoner är barn från början och de kommer att växa upp antingen tillsammans eller skilda vägar, men det får vi se...

Geografi byn de utspelar sig i heter "Blommande fält" och det ligger just vid en flod och ett vattenfall, en stenbro som korsar floden och på andra sidan ligger en annan by med en helt annan klan. (Klanerna är lite som rivaler, men inga direkta "fiendskap".) Det brukar hållas fest en gång om året med den andra klanen och det bjuds in ett par tokonfamiljer som bor inte så långt bort. När festen är äts det och är lite lekar så som svärdslekar, klaner emellan. Gänget (RP:erna) har naturligtvis ett par rivaler i den andra klanen som de brukar bråka varandra med. (Vilket jag tror kommer att fiender med i mitten av kampanjen, gammaldags?/images/icons/wink.gif)

Detta har hänt alla tio-åriga alarinn-alverna, de började med en skörde festen och RP:erna hittar på massa bussaker så som att ta alkohol och smutta på det och bråka med de andra rivalerna. Men sen urartar det sig i svärdslekarna mellan klanerna och det blir klanfejd, p g a att rivaliserande klan hånade RP:ernas klan för att de inte kan klara av lite svärdslekar. Där är jag nu!

Jag har 4 rollpersoner till mitt förfogande som är tio år. Jag hade tänkte mig lite av ett samuraj äventyr men med inslag av gamla skottland.

Tips tack!
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Ursäkta mig...

Men vad vill du egentligen ha hjälp med? Jag tycker inte det framgår så särskilt bra av din text. Ska du ha hjälp med idéer på vad som kan hända, hur folk borde uppfostra barnen, platser?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Tips

Hej

Jag har erfarenhet av att spelleda en kampanj där RPna började som små, för att sedan växa upp.

Vad jag gjorde när kampanjen började var att jag successivt trappade upp intensivitetsnivån.
T.ex. så är det inte bra att låta dom gå in i det stora mörka slottet och boffra helmgastar för att sedan slåss mot den onde själv i hans superdimensionella tomrum belagt i ovan nämnda ondes garderob.
Det är inte bra, sånt gör man i slutet på kampanjen enligt mig.

Nej, jag började på nästan extrem gräsrotsnivå.
I min Neotech kampanj så var dom femton år gamla i Los Angeles.
Där hände följande.
Dom började i High School.
Dom fick träffa sin nya Biologilärarinna (som visade sig vara mer än bara lärare)
Dom gjorde en fiende i sin klass, som var ledare över ett litet gäng.
Dom gick på disco, och RPna tävlade inbördes om vem som kunde förföra den snygga bruden.
Dom tävlade på heder och ära med ovan nämnda fiende, om att ta sig in på en klub som var över deras åldersgräns.
Dom hamnade mitt i ett gatulopp i L.A.
Dom fick fly från ett elakt gatugäng
Deras mamma dog.

Basic stuff, ingenting som har med den stora kampanjen att göra (förutom möjligen moderns död). Utan äventyret är till för 1 och endast 1 anledning.
Äventyret var till för att spelarna skulle lära känna sina och sina medspelare rollpersoner.
Och det funkade faktiskt utmärkt bra.
Krokar för plotten lades ut, men påbörjades ej. Det gjorde jag inte förrän äventyret efter det, (då var dom 21).
Jag tänkte ha ett äventyr när dom var 17 också, men det blev av någon konstig anledning inte av, fast det skulle vart bra ifall jag hade ett, så dom kunde fått en mer dynamiskt utveckling.

Jaja.
Det är mina tankar i alla fall.

/Naug - som är kär i sin Neotech kampanj
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Re: Ursäkta mig...

I så fall så borde de brottas med vad de ska bli då de blir stora. Bli som far eller bli annorlunda?
Kanske ge sig ut i vilda världen? Vad finns bortom kröken där borta? Varför låter mor oss inte gå ner i de uråldriga ruinerna i skogsungen där?

Kanske de ska få en världsbild som skyddar dem från yttervärlden men de ger sig ändå ut i världen av vissa omständighter och får sin bild krossad. Både på gott och ont.
Kanske de ska ge sig ut i skogen och jaga ett djur som manlighetsprov. Jag "Snark" som det heter i HoMM III. Ett konstigt och icke-existerande djur.
Pojken stannar ute hela dagen och hela natten utan lycka och blir sen tvungen att bege sig hemåt för att värma sig. Han tror sig misslyckats men i själva verket visa sig fullt duglig till att bli lurad.
Se även till att det präntas in lite vett i skallen på den unga RPna nu då de är unga. Så dina spelare inte kan ha några större våldsverkarfasoner för sig senare.
Detta var vad jag kunde brainstorma fram. Hoppas det innehåller något matnyttigt iaf.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Ursäkta mig...

Ja, låt det inte bli som när vi spelade oseriöst med liknande koncept. Två föräldraralösa ungar som mördade, stal, bedrog... Ja, jag hade faktiskt ihjäl dom sen....
 

Tearlach

Warrior
Joined
16 Jun 2000
Messages
231
Location
Västerhaninnge (stockholm)
tips

tja
en grupp får inser att gräset är grönare på andra sidan staketet och rymmer.
en av alverna som jagar får lämnade sin säckpipa en bit bort och ber rp:na att hämta den
är det någon som vill provspela?

en bunnt 10 åringar mad en säckpipa RYS!!

om någon försöker spela så som ägaren har hörts spela förut
så det han inte vet är att den där truddelutten han mins är signalen som används i krig för att varna om bakhåll.

lyckas han spela den så lär varken tvätterskorna vid floden eller dom som spårar fåren bli glada.

för övrigt så vad händer om rp:na får en kompis ifron den andra klanen.


Tearlach.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
*Suckar tungt* Om jag endå fick köra ett sådant uppdrag med de i min rollspels grupp.. åtskilliga gånger har jag försökt men misslyckats då en snubbe inte gillar sin RP då den "inte var tillräckligt bra"....
Mitt tips är i alla fall att inte dryga ut det hela och lira en dag i taget.. det tröttnar också spelarna på i längden (om dom är som min spelgrupp så)....
I alla fall om du lyckas med den måste jag bara få veta hur... undrar om jag ska göra ett "Slakta-allihopa-fast-RPna-är-15-år-äventyr"... ingenting som jag själv gillar men.. man gör allt för sin spelgrupp........
OBS! ---> Det sista var en lögn <---
 

Skäggmisslan

Veteran
Joined
22 Jan 2002
Messages
67
Location
Billinge
Re: Ursäkta mig...

Varför inte köra som i Röde Orm. Låt rollpersonerna få ett riktigt tråkigt jobb som till exempel att vakta kor eller nåt sånt. När de sen är nere vid kusten eller så och jagar efter en bortsprungen kviga kan de bli bortförda av t.ex cirefalier på hemväg efter en upptäcktsfärd. cirefalierna tar de små pojkarna till Katharsis söder om Ashariska halvön för att säljas som slavar och där kan det börja hända coola saker. Vad är däremot upp till dig.

Skäggmisslan-Nobody tosses a dwarf!
 
Top