Nekromanti Tips till kanpanj

Dark_Maven

Veteran
Joined
7 Apr 2003
Messages
42
Location
Stockholm, Sollentuna
Har länge funderat på att skriva en kanpanj och nu har jag börjat lite grann men har kört helt fast. Någon som har några bra tips på hur man skriver en kanpanj
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Finns kampanjskrivningskurser i både Sverox och Codex, kan tyvärr inte ge några nummerhänvisningar men om du är desperat är det bara att börja leta. :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag antar att det rör sig om en avslutad kampanj med hyfsat väl definierad början och slut.

Det första är att bestämma vilket tema du vill ha på din kampanj. Ett tema är i det här fallet ett ovanligt löst begrepp, och kan innefatta vad som helst mellan saker som "kärlek" eller "undergång" till "jag vill förändra mina spelares syn på sig själva" till "fan va coolt det vore med en trollkarl på en flygande ö". En kampanj kommer innehålla fler teman, men det du väljer nu är det övergripande temat som kommer vara en del av alla scenarion under kampanjens gång.

Sedan börjar du skissa på något av en övergripande historia. Låt den vara ganska öppen, du kommer göra en hel del förändringar i den både innan och medan ni spelar. Däremot kan det finnas en poäng med att skissa upp och i viss mån spika slutet, det sista scenariet, redan nu. Det räcker med att kunna beskriva det med ett par rader. Börja sedan jobba dig bakåt tills du kommer till hur sjutton rollpersonerna dras in i härvan. Och då har du redan fått en himla massa uppslag till scenarier som du kan utveckla sedan när det börjar bli dags att spela dem.



Eller du kanske var ute efter mer konkreta tips? Till just en Drakar och Demoner-kampanj? Berätta vilken spelvärld det rör sig om i så fall, och vilken nivå det är på rollpersonerna.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Det här postade jag på RM´s forum och är tänkt för Trudvang. En konvertering till valfri spelvärld är inte svårt och det står dig fritt att använda dig av det du vill.

Jag har suttit idag och funderat lite på ett kampanjuppslag. Ploten är som följer: Nidendomskyrkan skall försöka omvända ett område befolkat av barbarer. Tidigare missioner har misslyckats, men nu slår man på stora trumman. Man sänder präster och munkar, både bedjande och krigande, för att upprätta ett kloster. Några inkvistörer, från både prästerskapet och Rortvakten. Anledningen till detta är att kloster som upprättas i avlägsna områden ibland konverterar till allehanda konstiga trosförställningar. Lite religöst nit är alltså närvarande för att hålla bröderna fromma. Dessutom medföljer bönder och hantverkare för att kunna urbanisera området kring klostret. Handelsmän följer med för att upprätta kontakter med byar och idka handel. Några lärda män/kvinnor för att samla in material och bedriva studier. Vildmarksmän för att spåra och finna mat under resan. Kriminella på flykt undan rättvisan eller för att göra bot. Kort sagt så försöker jag täcka in så många yrken det går.

Fördelen med detta upplägg är att spelarna från början har ett mål. Först gäller det att få följet på plats, sedan att få samhället och klostret att blomstra. Man vill bl.a. sprida Gaves ord genom att upprätta en marknadsplats.

När man väl är på plats är uppslagen många. Troll kan angripa gruppen eller så man måste ta kontakt med omkringliggande byar. En namnlös ondska nässlar sig in i gruppen. En galen nekromantiker i det sedvanliga tronet. Någon kanske har helt andra planer för samhället. Alverna blir sura när man hugger ner de heliga träden för kunna elda i spisen. Personer försvinner, främlingar kommer till byn.

Oavsett vad man väljer för roll så kommer det att finnas plats för den i alla lägen. Alla yrkesgrupper kommer under uppbyggnaden att bilda ett råd som försöker att lösa problem som kan uppkomma. Motivationen är givetvis för spelarna att man med tiden bygger upp samhället. För spelarna infinner sig också en viss frihet. Det bästa är om SL redan från början kan presentera ett antal problem och sedan får spelarna ta i tu med dessa. Man behöver då inte heller hooka dem utan de vet vad som bör göras. Spelarna får också frihet att själva välja hur de skall agera. Skall de slå ihjäl en grupp vildmarksmän som är hamingjesanhängare eller accepterar man deras tro och försöker dra nytta av deras lokalkännedom. Kan man även tänka sig att handla med trollen under de kalla vintermånaderna när maten tryter. Järn finnes massor men inget fläsk eller bröd på bordet.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Förutom de tipps som nämnts så kansek du kan ta & kolla på hur andra kampajner är uppbyggda. Sånt kan ju alltuid ge ett & annat tipps..
 

Dark_Maven

Veteran
Joined
7 Apr 2003
Messages
42
Location
Stockholm, Sollentuna
Problemet är väl att man inte vill läsa igenom andra kampanjer eftersom då kanske man förstör för sig själv om man ska spela någon gång och man redan har läst igenom allt. Men annars var det ju en god ide.
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
På Sveroks scenariobank finns två av mina artiklar från Codex, Kampanjkurs och Äventyrskurs. Du hittar dem alltså på www.sverok.se -> Verksamhet -> scenariobanken -> kategorier -> ScenarioSkolan -> skriva.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Problemet är väl att man inte vill läsa igenom andra kampanjer eftersom då kanske man förstör för sig själv om man ska spela någon gång och man redan har läst igenom allt.
Det är ju tyvärr nackdelen med det hela ja...
MenMen, man får nog ta det goda med det onda...

/ Johan K, som inimellanåt gjärna skulle vilja vara spelare istället för sl i DoD6... :gremcrazy:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Lära av fienden

Problemet är väl att man inte vill läsa igenom andra kampanjer eftersom då kanske man förstör för sig själv om man ska spela någon gång och man redan har läst igenom allt.
Men försök i så fall få fatt på en kampanj i något system eller någon värld som du inte gillar. En hel del av både elementa och överkurs i kampanjbygge är synnerligen gränsöverskridande. Om det handlar om något du ogillar kan du dessutom koncentrera dig på hur författarna har gjort utan risk för att fastna fascinerad på varje sida. :gremsmile:
 

Lord Fluffo

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
36
Location
Göteborg
Re: Lära av fienden

jag tycker det är bra om en kampanj innehåller många(nåja, några) smådelar. Att den är uppdelat i två, tre eller fyra delar med olika delmål. Det var mitt tips till dig ;-)
 
Top