Nekromanti Tips till en ny Eon spelare (berätta om Mundana)

teddy

Warrior
Joined
14 Jan 2001
Messages
218
Location
Rimbo, Stockholms Län
Godkväll.
Jag ska nu i mitten av nästa vecka spela Eon för första gången i mitt liv. Jag vet en del om sjävla spelet Eon, men inte så mycket om världen.

Och jag har tänkt mig att spela en upptäcksresande eller något annat yrke som reser runt mycket.
Men av vad jag förstått av Eon så börjar man med hyffsat höga värden i sina färdigheter och det innebär ju att man inte är en nyfödd äventyrare som t.ex. DoD6.

Så med tanke på mitt yrkesval och att man är någalunda duktig i ens yrkesfärdigheter så borde man ju vara runt 20-30 iaf. och då borde jag kanske kunna litet om världen när jag börjar spela.

Så ni som orkar skriv gärna lite matnyttig information om Mundana (som det inte gör något att en ny spelare vet), så jag vet lite iaf. när jag ska gå in i min rollperson.

Jag har en simpel karta över världen där man ser stora städer och namn på olika riken. Så ni bör kunna nämna namnen på länderna.

Så någon som känner för att skriva en lätt genomgång om Mundana, GÖR DET.

Hoppas värkligen på svar (inte så troligt att någon orkar skriva mycket... men om många orkar skriva litet!
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Om du inte vet så mycket om världen så är upptäcksresande kanske (observera att det står kanske) inte det bästa valet av yrke. Ska man spela en sådan på "rätt" sätt bör man nog ha lite erfarenhet av världen så att man berätta saker för sina medspelare, som att dra paralleller mellan olika kulturer, klimat o.s.v. man besöker med sina minnen från områden man besökt "tidigare". Annars blir rollpersonen rätt meningslös (förutsatt att du inte tänkt spela den väldigt innåtvänd och hemlighetsfull) och bara en karaktär i mängden. Det enda som gör honom till en upptäcksresande blir alltså att det står att han är det på rollformuläret och att du använt just den yrkesmallen vid karaktärsskapandet.

Å andra sidan, om du har lust att läsa en hel del (som t.ex. pdf-filen som Phelan länkade till, helst ännu mer som lite i modulerna Mundana och Geografica Mundana) så kan valet av detta yrke vara till stor fördel eftersom det ger dig en grundlig genomgång av världen som definitivt kommer att komma till nytta även vid framtida spelsessioner med andra karaktärer. Har du inte lust med det så föreslår jag att du väljer ett annat yrke som passar en något mindre världsvan och bildad rollperson. Eller nå.
 

teddy

Warrior
Joined
14 Jan 2001
Messages
218
Location
Rimbo, Stockholms Län
Tackar tackar jag ska läsa igenom det.
Och Darkrilla, jo jag vet det... så jag kommer antaligen ändra mig. Det är bara det att jag tänker DoD6 just nu. Dvs att jag kan vara en ung man som precis börjat sin karrier som upptäcksresande och därför inte vet allt för mycket (inte har varit så långt borta från sitt hem).

Men det får vi se... om man slår att man får dålig framgång osv. så kanske det är mer troligt?

Men men... vi får se.... ska iaf. läsa igenom det på länken när jag kommer hem.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Det är bara det att jag tänker DoD6 just nu."

Men du bör tänka Eon. I Eon så innebär valet av yrke vad man tidigare och eventuellt fortfarande sysslar med. Därför är man ingen nybörjare heller, om än man kan vara lite oerfaren. Jag föreslår dock att du, om du ska göra en nybörjare inom upptäcksresande, gör en karaktär med något annat yrke. Annars är han/hon ingen nybörjare.
 

teddy

Warrior
Joined
14 Jan 2001
Messages
218
Location
Rimbo, Stockholms Län
En fråga till; man väljer bara yrke en gång i Eon eller hur? Inte som i NeoTech 2 där man väljer yrkeskarriär 3 gånger.

Hmmm ja, jag får väll antagligen välja något annat yrke och säga att jag sysslat med det tidigare och sedan dra in i min bakgrundshistoria osv. att jag inte kunnat stå emot min upptäckarlust eller nått (kan ju säga att jag alltid velat gå längre och längre hemmifrån byn osv. eller nått).

Tack för svaren, nu får jag väll läsa igenom artikeln iaf :gremsmile:
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"En fråga till; man väljer bara yrke en gång i Eon eller hur?"

Jo. Anledningen att man väljer tre stycken i neotech är för att simulera att man i rollspel som utspelar sig i framtid och nutid ofta har möjlighet att studera och arbeta med flera olika saker, vilket inte är fallet i forntid och fantasy, där man skolas inom ett yrke och sedan glatt arbetar inom det hela sitt liv. Ungefär.

Och angående din karaktär så tycker jag den låter intressantare nu. Jag tycker faktiskt att det är roligare att man i viss mån arbetar sig till vad man nu än tänkt att ens karaktär ska bli hellre än att börja som en fullfjättrad vad-det-nu-än-rör-sig-om. Eller nå.

Jag hoppas bara att du inte känner att jag tvingat dig till att byta yrke, om det nu var mina inlägg som fick dig att ändra dig.
 

teddy

Warrior
Joined
14 Jan 2001
Messages
218
Location
Rimbo, Stockholms Län
Nja, till viss del har du ju ändrat mina planer. Men jag hade antagligen ändrat mig endå när vi väl börjat skapa karaktären. Och personligheten har jag ju fortfarande kvar och det är den som är viktigtast :gremsmile:
 
Top