Nekromanti Tips till diverse SL

G

Guest

Guest
www.random.org skriv ut en lista "random integers" mellan 1 till 6, och du behöver inte slå ett enda tärningsslag själv, ringa bara in det antal tärningar du använder, ringa sedan in de som blir resultat av ob, eab brukar jag ta som sista tärningen i första inringningen, och sedan ringa in en separat ob.

Hoppas jag inte skrivit allt för luddigt och att ni gillar iden.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag vill inte vara negativ, men det finns nog enklare sätt att slå en tärning än att gå till random.org? :gremgrin:

Bortsett från att slå själva tärningen, vilket oftast går snabbast, så kan man använda en miniräknare med randomfunktion, skriva färdiga Ob-program på datorn eller använda något miniräknarprogram på datorn. Men, din id´e är ju bra eftersom man inte behöver programmera eller krångla något på det sättet.

/RipperDoc - som håller sig till tärningar om han kan
 
G

Guest

Guest
Jo, miniräknaren är ett bra sätt, men det är pseudorandom, visst det kanske inte gör så mycket, men om någon spelare börjar klaga på det så har man ett problem, vidare en lista är mycket mer överskådlig, har jag märkt efter mycket om och men (kanske har jag för mycket spelare åt gången). I vilket fall så jag har nog kasta -5 i grund så tärningar funkar inte alls, det kan ta mig upp åt en minut att slå Ob1t6.

Allra bäst vore en bärbar dator med tabbeller, räknare, tärnings slag och kontroll över stämningsmusik.
Men min är en 386sx utan operativsystem...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Pseudorandom [OT]

Vad som är slumpmässigt i världen och hur slumpmässigt det är ju som bekant omdiskuterat. Datorers slumpmässighet beror ju helt på hur slumpmässig källan till talen är (som det står på random.org).

Nåja, det jag ville påpeka var det bisarra i att hävda att en miniräknares slumpfunktion inte duger när man går med att folk slår tärningar lite hur som helst, vilket är långt från "true randomness" iaf. Tycker jag då, vill säga :gremlaugh:

/RD
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Det går att simulera vilken tärning som hellst med ett vanligt mynt också.

6 sidor, metod 1:

krona-krona-krona = 1
krona-krona-klave = 2
krona-klave-krona = 3
krona-klave-klave = 4
klave-krona-krona = 5
klave-krona-klave = 6
resterande = ignorera resultatet.

20 sidor, metod 2:
(funkar bara för tärningar vars antal sidor inte går att faktorisera med 3, såsom de 6- och 12-sidiga tärningarna. däremot funkar den bra till 4, 8, 10, 20, 100. det går däremot att korrigera dethär med metod 1.)

man börjar med alla sina tärningssidor, men efter varje gång man singlat slanten så plockar man bort ett antal möjliga svars-nummer.

krona = tar bort den övre halvan av de återstående nummren.
klave = tar bort den lägre halvan av de återstående nummren.

man lär sig bäst av exempel:

vi vill se vad vår 20-sidiga tärning slår.
vi singlar slanten.
det blir klave. den undre halvan av de återstående nummren försvinner. vi har begränsat svaret till 11-20.
vi singlar slanten igen.
det blir krona. den övre halvan av de återstående nummren försvinner. vi har begränsat svaret till 11-14.
vi singlar slanten igen.
det blir krona. den övre halvan av de återstående nummren försvinner. vi har begränsat svaret till 11-12.
vi singlar slanten igen.
det blir klave. den undre halvan av de återstående nummren försvinner. vi har begränsat svaret till 11. det betyder att enbart ett nummer återstår. vårt svar är lika med 11.

hur bra som hellst om man bara har lite tålamod.
 
G

Guest

Guest
Jo visst, men saknar man tid kan det bli lite krångligt, det var just därför jag gav tippset.
 
Top