Nekromanti tips till Call of Cthulhu som spelare.

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"hur man spel på ett bra set så att man inte död med in gång typ "

Slåss inte. Jepp, du hörde mig rätt: Slåss inte. De dig inte in i slagsmål eller fighter till höger och vänster, för då dör du innan din spelledare hinner säga "Shub-Niggurath". CoC är livsfarligt. Och för guds skull gå aldrig till myndigheterna med historier om kulter, grodliknande varelser som bor i havet eller mysko djur. Aldrig. Då hamnar man bara i en vadderad cell snabbare...

"Passa er för det är Dvärgen som tallar här "

Jag måste bara påpeka att i söderortsslang (eller i alla fall Hökarängsslang) så betyder "tallar" att man... eh... leker med sig själv, om du förstår vad jag menar :gremblush:
Inte för att det har någon betydelse, men det fick mig att hajja till.


Storuggla, lätt förlägen
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,112
Location
Tindalos
Kan vara svårt ibland då äventyrsförfattaren uttryckligen har skrivit att "det är bra för äventyrets känsla och handling om en eller två rollpersoner dör under mötet med den onde..."
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,659
Location
Uppsala
Inte dö?

Att inte dö eller åtminstone bli galen i Call of Cthulhu det är ju som att bryta mot fysikens lagar! Jag menar, det är sedan länge fastställt att en boll som släpps från hög höjd kommer att falla till marken. Lika obevekligt är Call of Cthulhu: RP dör eller blir galna inom loppet av X sessioner.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
*Skrattar mycket och hjärtligt!*

Hahaha, nu vill jag OCKSÅ ha den signaturen! :gremlaugh:


Passa er för det är Dvärgen som tallar här
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
För att inte vara OT..

Kan man inte göra ett skräckscenario med den tallande dvärgen? En sorts mentalt handikappad dvärg utan hämningar som bara tallar och slåss. Och äter folk. Jag tycker det låter skrämmande.

Man skulle kunna ha en nervpirrande scen där karaktärerna försöker att fly igenom mörka korridorer. Det är alldeles becksvart, och plötsligt hör någon: "fap.. fap.. fap.."
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: För att inte vara OT..

Det är en bra idé, men jag tycker att det är lite pretto med sån där psykologisk skräck. :gremtongue:

/Jonas, som har för sig att talla innebär att man tar inte bara sig själv utan även andra på platser som är olämpliga på allmän plats
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
OT

"har för sig att talla innebär att man tar inte bara sig själv utan även andra på platser som är olämpliga på allmän plats"

Såvitt jag har har uppfattat betyder det helt enkelt "tafsa".
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,422
Re: OT

Alltså, nu förstår jag inte riktigt... Talla borde ju vara något som jultallen gör... :gremgrin:
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Förutbestämd död? Inte när jag spelar...

”Kan vara svårt ibland då äventyrsförfattaren uttryckligen har skrivit att "det är bra för äventyrets känsla och handling om en eller två rollpersoner dör under mötet med den onde..."”

Ändå inte hälften så svårt som SL kommer ha att sitta kvar på tronen när spelarna inser att han redan innan spelet startat bestämt sig för att en eller två rollpersoner ska dö. Jag håller inte alls med äventyrsförfattare som anser det vara bra för stämningen om ”en eller två rollpersoner dör”. Känsla får man av inlevelse och en viktig del när man ska känna inlevelse är att man styr sin rollpersons handlingar och att de får konsekvenser. Är konsekvenserna bestämda i förväg märks det och som spelare tappar man då känslan. Inte blir det skoj som SL heller. Jag tycker det är jäkligt spännande att ha byggt ihop miljöer, SLP m m och inte alls veta hur utvecklingen kommer att bli när rollpersonerna interagerar med dem. Skulle jag ha bestämt innan att en rollperson ska dö skulle jag (förutom att det skulle kännas väldigt taskigt) tycka det var ungefär lika spännande som att läsa en deckare där jag tjuvläst sista kapitlet innan jag läser boken i övrigt.

Arcana
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: *Skrattar mycket och hjärtligt!*

tja, dvärgarna i Bilbo 'runkar på skäggen' hos Beorn i Britt G Hallqvists översättning (den enda?) så det är antagligen något dvärgar gillar att göra helt enkelt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,707
Location
Värnhem, Malmö
Re: *Skrattar mycket och hjärtligt!*

Jag tror de gör det tidigare också, i Bilbos håla. Antagligen kan det förklaras med att Tolkien någon gång nämner att dvärgakvinnor är mycket sällsynta, men jag kan ändå inte föreställa mig att Torin sprang genom hela boken med ett kladdigt skägg...
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: *Skrattar mycket och hjärtligt!*

faktiskt inte - inte vad jag kan finna iallafall.

för de som har den turkosa boken med guldbokstäver (rätt stor bok med stort lättläst typsnitt) finns runkandet strax under mitten av sidan 133. tydligen är dvärgarna homosexuella också, för runkandet nämns i samma andetag som Mörkmården och det faktum att de måste gå dit - och alla vet att dvärgar tänder på Legolas. eller nåt. :gremsmile:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,524
Location
En mälarö
>Jag måste bara påpeka att i söderortsslang (eller i alla fall Hökarängsslang) så betyder "tallar" att man... eh... leker med sig själv, om du förstår vad jag menar
Inte för att det har någon betydelse, men det fick mig att hajja till.

Det fick även huddingegrabben Anders att reagera, så du är inte ensam.

/A.
 
Top