Nekromanti tips till alla

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Re: Vad man får göra och inte göra

Blev inte riktigt på det klara ändå med vad som gäller...Antar iofs att det inte är enkelt att helt bedömma gränsdragningen av vad som är olaglit och inte men drar ut de två föregående exemplena lite och hoppas på en kommentar.

Alltså får man göra ett ObT6 system med egna skadetabeller?
Och ge ut det t.ex. grattis till alla men även mot betalning? Sålänge som man inte säger att det är till EON alltså...eller har jag helt fel? Inte för att Neogames behöver vara orolig men ändå bara för att förstå vad som gäller så man inte trampar i klaveret...

Om man nu tar DoD:s (ver. 3-4) färdighetssystem med 1T20 och CL och så vidare, och ger ut en egen lista med andra kostnader för färdigheterna, på säg 80% av dem, och lägger till egna färdigheter samt ändrar beskrivningarna på färdigheterna, kanske till och med döper om dem eller liknande. Då måste det väl ändå vara övertramp eller är det inte det?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vad man får göra och inte göra

"Alltså får man göra ett ObT6 system med egna skadetabeller?"

Så länge som du inte skriver av något.

"Då måste det väl ändå vara övertramp eller är det inte det?"

Inte så länge som du skriver allt själv och inte skriver av.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Vad man får göra och inte göra (lite OT)

På tolklang mailinglistan (en lista om tolkiens språk) fördes för ett par år sedan en mycket intressant diskussion om copyright, gällande huruvida det var tillåtet att publicera ordlistor och grammatikor till t.ex. Quenya utan Tolkien estates tillåtelse. Vad som man kom fram till var att så länge man inte t.ex. stjäler förklaringar till ord rakt av, så är det fullt tillåtet att kompilera ordlistor av det material som finns utspritt i de olika böckerna. I alla fall i Norge (i vilket land en av tolkienhemsidorna fanns) var det tillåtet att använda sig av namn på personer och platser från litteraturen utan att fråga om lov. Dessutom fick man stjäla i princip hur mycket material som helst ur en bok, sålänge man inte återger samma ord som författaren i samma ordning. Det är nämligen just detta som i de flesta länder räknas som den konstnärliga skapelsen. Vad man dock bör tänka på är att ett namn mycket väl kan vara registrerat som varumärke... Vill man äga fullständiga rättigheter till ett regelsystem kan man kanske ta patent på det!

Nu kan jag inte de svenska upphovsrättslagarna särskilt bra, men jag skulle kunna tänka mig att ungefär samma regler gäller för rollspel som ges ut i Sverige, som för tolkienordlistor som ges ut i Norge. Det skulle i så fall vara möjligt att stjäla rätt så friskt!

Hur det är numera med rättigheter till t.ex. ortsnamn el. dyl. i Ereb vet jag inte. Har Riotminds även rättigheterna till dessa, eller har rättigheterna gått tillbaka till upphovsmännen?
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: En fråga

>Japp. Egentligen får du inte ens använda det för icke-kommersiella syften, men de flesta brukar se mellan fingrarna på sådant, så länge som det inte missbrukas.

Är det inte bara om de är registrerade varumärken, eller om man stjäl både namnet och det det är namn på? Man kan väl knappast sitta och bläddra igenom all publicerad fantasylitteratur/rollspelsmaterial för att kolla att ingen tidigare har hittat på det namn man själv har hittat på.
Om jag däremot skulle t.ex hitta på ett land som heter Gondor som grundades av ett ett folk i exil och vars huvudstad hette Osgiliath, men senare blev flyttad till Minas Tirith osv. osv. kan man ju förstå att Tolkien Estate kan bli smått förbaskade, eftersom det är rätt uppenbart att man har stulit hela konceptet!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Re: Hur långt?

"<EM>Får man ta ett existerande system och använda hur som helst?</EM>"
Ja, det undrar jag också.. Själv har jag ändrat så pass mkt på DoD91 att bara vissa grundegenskaper och GE:er finns kvar. Yrkerna är demsamma men har har lagt till/dragit ifrån färdigheter och förmågor. Kostnaderna är omkastade (för primära och yrkesfärdigheter).. Det enda som är normalt är kostnaden för högre FV och hjälteförmågorna.
Jag undrar detta för att jag skulle vilja släppa't på nätet. Det mesta är ju faktiskt mina husregler men jag skulle vilja lägga till de andra reglerna så man kan spela spelet.

"<EM>Om jag skriver en "Orchslaktarens Handbok" till Drakar (-91), och vill ge ut den... får jag det?</EM>"
Så länge du inte kallar det "Drakar och Demoner" så kan man det??

/[color:green]Han</font color=green> som skulle vilja kunna lagboken
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Ytterligare frågor...

Det var någon som skrev om tolkiens språk och attdet var lagligt i norge. Är lagarna baserade på landet man publicerar det i eller där copyrighten gäller?

Jag menar : Om jag ger ut det på en liten ö i indonesien där de inte har samma lagar som här, är det då de lagarna som gäller, eller?
Vet att det är så med saker på nätet, att man kan kringå saker genom att lägga dem på utländska servrar dör regeringen inte tycker att det här med publicerings rättigheter är så viktigt, eller har jag fel?

// Jan - igen
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Brott som inte är brott

"Är lagarna baserade på landet man publicerar det i eller där copyrighten gäller?"

Nu är vi på luddig mark.

Vad jag vet så beror upphovsrätt- och patentkonventioner på internationella regler, som varje land själv måste godkänna och omsätta i praktiken. Om ett land inte skriver på dessa konventioner och därmed inte omsätter dessa regler så blir det oerhört svårt att angripa en person som kommer därifrån och utför "brottet" där, i och med att det inte är ett brott.

Problemet uppstår dock om personen inte befinner sig i den brottsfria zonen. Det är fullt möjligt att gripa en person i Sverige för ett upphovsrätts-"brott" som begåtts på lämplig holme i Stilla Havet, om käranden lämnar in en anmälan till svensk polis om att svaranden har begått ett brott enligt svensk lag. Även om man befinner sig på juridiskt luddig mark så går det någ att döma honom för stämpling till brottet, även om själva brottet begicks på främmande mark. Det uppmärksammade målet där en kurdisk flicka mördades i Iran men fälldes i svensk domstol är ett ypperligt prejudikat.

Lösningen på det är givetvis att man skapar ett aktiebolag på holmen som får utföra "brottet". I och med att aktiebolaget är en juridisk person så måste bolagets styrelse och VD ställas inför rätta på holmen och där svara för brottet. Finessen dyker ju upp när brottet faktiskt inte är ett brott på holmen.

Det finns några intressanta prejudikat på detta. Till exempel har vi upphovsmannen bakom kryptosystemet PGP, som äger ett företag på Bahamas som äger patentet bakom PGP. På så sätt kan Zimmerman komma förbi problemet med att så starka kryptosystem räknas som vapenexport i USA. I och med att det är företaget på Bahamas som äger patentet så kan man exportera PGP bäst man vill utan att hamna i trångmål med USA angående brott mot vapenexportlagar. Iofs så försökte FBI göra just detta, och upphovsmännen bakom RSA (som används för att koda kryptonycklar i PGP) försökte också stämma Zimmerman för upphovsrättsintrång eftersom han använde RSA utan deras tillstånd. Men just soppan med företaget på Bahamas, plus lite andra juridiska hopp som Zimmerman använde sig av, gjorde att han frikändes. Zimmerman (eller snarare, hans företag) fick senare licens att använda RSA för kryptonycklarna.

I höstas ville en engelsman starta en egen Napster-server på en av Scilly-öarna som ligger på internationellt vatten, för att på det sättet kringgå upphovsrättsstriden som rasade kring Napster. Ett par danskar funderade i våras på att sätta upp en Napster-server i Danmark, då danska Stortinget röstat igenom ett lagförslag som gjorde "kompiskopiering" à la Napster fullt laglig i Danmark, och att servern då skulle vara juridiskt oåtkomlig för skivindustrin. Hur det gick med dessa planer vet jag faktiskt inte.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Dessutom...

...finns det så många rollspel med så många system så om man gör ett system, så finns det nog med största möjlighet ett annat rollspel med liknande system.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Vad gäller för tiskrifter och Fanzines?

Det slog mig om Codex skall publicera material till DoD och Eon som måste alltså fråga om lov först. Det som gäller för Codex bör väl oxå gälla för Fanzines eller? dvs om Codex måste ha tillåtelse så är det många fanzines som bryter mot lagarna.

Tänker oxå på tryckfrihetsförordning, den måste ju ändå ge tidskrifter och dylika publikationer rätt skriva om t.ex DoD och Eon, inte "för" alltså.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vad gäller för tiskrifter och Fanzines?

"Det slog mig om Codex skall publicera material till DoD och Eon som måste alltså fråga om lov först. Det som gäller för Codex bör väl oxå gälla för Fanzines eller? dvs om Codex måste ha tillåtelse så är det många fanzines som bryter mot lagarna."

Egentligen, jo.

"Tänker oxå på tryckfrihetsförordning, den måste ju ändå ge tidskrifter och dylika publikationer rätt skriva om t.ex DoD och Eon, inte "för" alltså. "

Det är en sak att skriva om något i granskande journalistiskt syfte (dvs recensioner, jämförelser etc) och att skriva för något i spelutbyggande syfte. Det förra har du automatiskt rätt till i form av tryckfrihetsförordningen; det andra kan tolkas som varumärkesintrång.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Vad gäller för tiskrifter och Fanzines?

"Det är en sak att skriva om något i granskande journalistiskt syfte (dvs recensioner, jämförelser etc) och att skriva för något i spelutbyggande syfte. Det förra har du automatiskt rätt till i form av tryckfrihetsförordningen; det andra kan tolkas som varumärkesintrång."

Skriver man bara en "granskande artikel på rätt sätt så är det ok alltså? vem äger tolkningsrätten för om det är en granskande artikel eller varumärkesintrång?

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vad gäller för tiskrifter och Fanzines?

"Skriver man bara en "granskande artikel på rätt sätt så är det ok alltså?"

Jopp. Den ska alltså granska, inte användas för marknadsföring.

"vem äger tolkningsrätten för om det är en granskande artikel eller varumärkesintrång?"

Svensk domstol.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Vad gäller för tiskrifter och Fanzines?

"Svensk domstol."

Jo det är klart att de som tolkar lagarna, dumt frågat av mig, det jag undrade var om det finns några fall där saken har tvistats och om, hur har domstolen i sådana fall dömt och vem har de tagit mest hänsyn till eller lyssnat på om man så nu vill.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vad gäller för tiskrifter och Fanzines?

"det jag undrade var om det finns några fall där saken har tvistats och om, hur har domstolen i sådana fall dömt och vem har de tagit mest hänsyn till eller lyssnat på om man så nu vill."

Har faktiskt ingen aning. Jag vet att ett antal tidningar har fällts upprepade gånger för felaktig information eller bristande journalistisk sed, men inget just sådant här fall.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Vad gäller för tiskrifter och Fanzines?

"Har faktiskt ingen aning. Jag vet att ett antal tidningar har fällts upprepade gånger för felaktig information eller bristande journalistisk sed, men inget just sådant här fall."

Jag kan väl iofs tänka mig att det inte heller förekommit något sådan fall. Jag skulle tro att de flesta tidningar inte är speciellt intresserad av att sköta andra företags marknadsföring, den säljer dom säkert hellre som reklamplats i tidningen.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Vad gäller för tiskrifter och Fanzines?

Jag tror inte att det har i första hand att göra med om materialet är spelutbyggande eller granskande, det intrycket får i alla fall inte jag när jag läser lagen... Ett problem blir det först om Codex t.ex. hade använt sig av namnet Drakar och Demoner i syfte att sälja tidningen, eller om de hade publicerat material som var direkt plagiat av någon annans tidigare publicerade material, eller om materialet på något vis skulle upplevas som kränkande av någon upphovsman.

När det gäller varumärken, är det ju namnet DoD som är ett varumärke, inte hela rollspelet. Det är dessutom bara _framställningen_ av reglerna som är skyddad av lagen, inte reglerna i sig själva... En så abstrakt företeelse som regler går nämligen inte att copyrightskydda. (Alltså är det fullt möjligt att skriva ett rollspel vars regler är i princip plagierade från ett annat spel, men som framställs på ett eget sätt. Även om risken att åka dit för plagiat är rätt stor)

Att publicera ett helt egenkonstruerat äventyr till t.ex. DoD kan inte vara i strid med upphovsrättslagen. Codex behöver alltså troligen inte fråga om lov om de har med ett äventyr till fritt valt spel i sin tidning. Nu står det iofs inte något i lagen om rollspel, men jag skulle tippa på att de räknas som litterära verk.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Vad gäller för tiskrifter och Fanzines?

"Att publicera ett helt egenkonstruerat äventyr till t.ex. DoD kan inte vara i strid med upphovsrättslagen. Codex behöver alltså troligen inte fråga om lov om de har med ett äventyr till fritt valt spel i sin tidning. Nu står det iofs inte något i lagen om rollspel, men jag skulle tippa på att de räknas som litterära verk."

Men att skriva ett äventyr för DoD är ju faktiskt om jag för stått saken rätt ett intrång i varumäket. Sedan är väl det så att när dessa lagarna skrev så fanns väl inte fenomenet rollspel och Codex situation är väl lite speciell jämfört med andra tidningar, jag menar en motortidning kan så att säga inte producera något för olika bilmärken, lite svårt för tidningen att skicka deras eget tillverkade störtsköna förarsäte till Volvo. Vittsen med just rollspelsmaterial i en tidning som Codex är ju just att det är för ett visst rollspel.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-07-18 23:47.</EM></FONT></P>
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Vad gäller för tiskrifter och Fanzines?

Problemet är att rollspel rimligtvis borde räknas som litterära verk. Att publicera ett äventyr, dvs. ett litterärt verk som är helt självständigt från framställningen av reglerna i grundboken som sådan, är inte ett direkt lagbrott. Lagbrott blir det först om man kopierar delar av andras texter för att ha med i sitt äventyr. Man får dock citera...

Copyrightlagarna är till för att skydda upphovsmannen, och det han har skrivit, inte att inskränka din rätt att skriva egna verk. Det du har skrivit skyddas ju också av lagen, och skriver du ett äventyr är det ju du som äger rättigheterna.

Lagen finns att läsa här för den som är intresserad:
http://www.riksdagen.se/debatt/sfst/index.asp En liten kul bok om copyright:
http://www.df.lth.se/~triad/book/
 
Top