Nekromanti tips till alla

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
Jag föreslår att när man gör ett nytt rollspel kan man ta insperation från flera andra rollspel och utifrån deras system göra sitt eget.

Detta betyder inte att erat blir lika dant som t.ex gemini utan bara att det finns vissa likheter. Man kan t.ex ta OB-systemet från EON eller nåt..

När man har spelat rollspel ett tag var man ju också vad man tycker är dåligt och vad man tycker är bra.

Let's face it,
Gemini rocks..
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Tips?

Är det ett tips, trodde att folk redan gjorde så! Det har i alla fall jag gjort i många år och vid ett flertal tillfällen.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ärligt talat..

Det GÅR inte att göra något helt nytt längre.. Allt är redan använt någon gång!



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Re: Ärligt talat..

"Dom små konstnärerna lånar, dom stora stjäl."

Om en ostoppbar kraft möter en orubblig kraft, vad händer?
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Ärligt talat..

Jag har för mig att det var på 1800-talet ...
En ämbetsman på amerikanska patentverket ville lägga ner hela rasket. Allt var ju ändå uppfunnet ändå ... Och mycket riktigt, inget har egentligen uppfunnits sedan dess .../images/icons/smile.gif

/ Daniel
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Ärligt talat..

Alla uppfinningar består av flera kombinerade gamla idéer, och kanske kanske finns det någon ny idé med i smeten!

Finns det verkligen något rollspel där alla spelar rosa homo-marsvin i en värld som består av en enda stor köttfärslimpa?
Nej, tänkte väl det. Allt är inte uppfunnet!
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Får man ta ett existerande system och använda hur som helst?
Antog att sådant var skyddat.
Ett exempel:
Om tar EONs skade system och modifierade detta med nya tabeller, drog ner skadorna (gjorde det mindre dödligt).
Så är detta lagligt????
Ett exempel till:
Man tog DoD -91:ans system för färdigheter och ändrade kostnaderna för färdigheter och magi, så är detta lagligt???
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
I de flesta rollspel står det faktiskt att man får ta bort och ändra delar av rollspelet...om man då förändrar systemet drastiskt och bygger det på en egen värld kan jag inte tänka mig att det är mot lagen, det vill säga om man inte vill publicera rollspelet och hoppas få in pengar.

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Re: Ärligt talat..

=) Jag betvivlar starkt att spelarbasen för ett sådant spel skulle vara så stor, men uppfunnet är det nog inte...

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Du fattar vad jag menar ändå va?

Jag får erkänna att jag uttryckte mig lite oklart..



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

archor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
35
Det behöver inte vara så svårt att göra ett rollspel utan att ta från existerande, som jag ser det så finns det väl ingen nytta i att göra om ett rollspel som inte finns, fast det är sant att så gott som alla rollspel lånar åtminstonde nåt från andra rollspel och jag kan itne säga att mitt är helt fritt från det heller även om det inte är så lång tifrån, vad jag menar är att man kan göra ett rollspel utan att låna från andra även om det underlättar, sen kan man ju fråga sig vad som klassas som att låna, att inkludera grundegenskaper och färdigheter borde väl inte klassas som att låna (då tänker jag inte på hur de är uppbyggda för det är en annan fråga). Jag tror att det är bäst om man inte lånar från andra rollspel för om man inte gör det så kan det leda till att man kommer på nya och bättre idéer som nån helt enkelt inte tänkt på tidigare, men som sagt, detta är ju bara min åsikt...

"En eldkastare som används av en halvcyborg i svart stålrustning och du kallar chronopia dåligt?"
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Ärligt talat..

ska vi göra ett sådant rollspel eller ? vi skulle kunna köa det på konvent ? ;P

/Dr_Morbid

Troll är snyggare än människor
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Ärligt talat..

Nej troligen inte, men sitter man och tänker i mer än tre och en halv sekund (vilket jag gjorde för att uppfinna exemplet), kommer man säkert på något bättre!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Jag tror...

...att de allra flesta som skapar sina egna rollspelssystem gör så i större eller mindre utsträckning. Det är faktiskt svårare att *låta bli* att inspireras.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Hur långt?

Tycker inte det borde vara olagligt.
Jag menar NeoGames kan ju inte direkt ha copyright på ObT6 systemet. Det är ju mängder av spel som använder T20 (och då skulle det vara ett herrans liv om man inte fick ta det från varandra)
Därimot ska man inte ta allt från EON exempelvis, då det blir en kopia och inte ett eget spel. Om du därimot kombinerar EON / Drakar / Khelaatar så tror jag inte det är några problem...
Det blir ju mer eller mindre plagiering hur du än gör, eller hur?
Så vida man inte tar regelverket "rakt av" så tror jag inte det är någon som kan göra något åt det.

En annan sak jag undrat är också om man får ge ut moduler själv till rollspel? Om jag skriver en "Orchslaktarens Handbok" till Drakar (-91), och vill ge ut den... får jag det? Antar att man måste ha ett medgivande från Riot Minds som har rättigheterna numer, eller hur är det?
För att ta steget vidare. Om jag gör ett äventyr, hur likasinnade får egenskaper mm vara för att det ska falla under ex. drakar? Om jag skriver att det är ett generellt äventyr (o regel baserat) och förklarar hur reglerna är tänkta att använda (nästan drakar) kan jag då ge ut det utan deras medgivande?
Kan man dessutom få in att världen heter "Ereba" eller liknande och landet "trakoria", vad händer då?
Jag kommer få en jädrans massa skäll och massa buande, men rent juridiskt? Hur långt får man gå!

// Jan Arenö
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vad man får göra och inte göra

Än så länge har vi i Sverige inga patenträttigheter på algoritmer, bara implementationer av dem. De begränsningar vi har idag har främst att göra med den konstnärliga framställningen eller tekniken bakom.

Detta innebär att:

* Man får bygga ett eget system med ObT6-grunden så länge du inte skriver av texten.
* Man får skriva generella äventyr och moduler som liknar Drakar&Demoner, så länge som du inte nämner Drakar&Demoner vid namn.
* Man inte får sno saker som har med den konstnärliga presentationen att göra (till exempel namn, varumärken etc).
* Har du lust att bryta mot reglerna ovan så bör du be om tillåtelse.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
En fråga

"Man inte får sno saker som har med den konstnärliga presentationen att göra (till exempel namn, varumärken etc)."

Det är alltså så att man inte får sno exempelvis Eon-namn som Jarla, Asharien, Consaber, etc för att använda för egna kommersiella syften. Eller?

- Targon, skrivare
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: En fråga

"Det är alltså så att man inte får sno exempelvis Eon-namn som Jarla, Asharien, Consaber, etc för att använda för egna kommersiella syften. Eller?"

Japp. Egentligen får du inte ens använda det för icke-kommersiella syften, men de flesta brukar se mellan fingrarna på sådant, så länge som det inte missbrukas.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top