Nekromanti Tips till äventyr (kanske spoiler)

Renegade

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
70
Location
Kristianstad
Jag blev starkt inspirerad av ett ganska bra äventyr som heter "crouching illithyd, hidden chimera" som utspelar sig i planescape (kolla upp det äventyret om ni inte gjort, jag tycker att det verkar spelbart, för er som lirar planskapet), där Rp hyrs för att finna ett flygande magiskt skepp.

I Forgotten Realms, som det skall köras i, så tänkte jag mig så, att Rp på egen bevåg ger sig ut efter då ett flygande magiskt skepp, självklart för att finna rikedomar. Skeppet är en kvarlämna från det gamla Netheresiska emperiet (de hade ju flygande städer(!), varför inte ett skepp?), och framstår då som någonting som någonting otroligt. Den har då ej synts till förrän nu, eftersom det återvänt till det materiella planet. Det drivs runt av den vanliga väven, men är nedlusad med skuggväv som gör att den bl a inte kan upptäckas med hjälp av någon magi. Emperiets fall gav dess förbannelse, men en förstörelse undveks genom att fly från det materiella planet (hoppas jag nu gett lite inspiration och idéer).

Vad jag tänkte undra lite över är hur stort skeppet möjligtvis kan vara? Tänkte mig en hel del för spelarna att utforska, men inte göra det för löjligt stort om det hade avsikt att transportera manskap.

Lite fiender är ju inte helt fel på skeppet heller. Lite manskap och kaptenen är förvandlade till shades, resten av manskapet är odöda, då mest skuggor och wraiths (förresten wraiths, är det gastar eller vålnader eller något annat på svenska?) Vad mer kan tänkas finnas? På grund av dess magiska natur och problem så kan man tänka sig demoner och otyg från de mindre trevligare planen hamnat där av slump. Men jag skulle vilja höra om något/några monster som verkligen skrämmer skiten ur rollpersoner, om man jämför med dess utseende, uppträdande och attributer. Jag tänkte mig något som Manavore, som äter trollkarlars magi. Den verkar hemsk men tyvärr så är ingen arcane spellcaster, så jag tänkte höra vad ni andra tycker det är för varelser som skrämt er mycket, och av vilken anledning?

Tack på förhand
 
Top