Nekromanti Tips på spel

Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Jag funderar på att köpa mig några nya rollspel. jag har inte riktigt koll på alla nya spel så tänkte höra om folk har några bra tips.

Min favorit genre år fantasy. Men jag gillar andra typer med. Jag gillar det mesta med två undantag. Vampye spel eftersom jag är så otroligt less på allt som har med vampyrer att göra efter all vampyr hysteri. Och rymd spel.

Rotsystem har jag tänkt införskaffa och testa eftersom världen och historien där fångat mitt intresse. så detta spel behöver ni inte rekommendera :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,745
Location
Stockholm
Polaris är ett helt fantastiskt spel om du kan tänka dig att samberätta och fokusera på drama och tragedi på allvar. Och jag vet att du kan tänka dig att samberätta!
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Ärligt talat finns det så mycket fina rollspel därute att det är svårt att ge några vettiga tips om du inte är tydligare i vad du vill ha ut av spelet. Är det traditionellt rollspel med SL och spelare, eller är du öppen för att prova samberättarspel utan ensam SL? Vill du spela spel med fokus på social interaktion eller vill du att det ska handla om att utforska mörka grottor och leta skatter eller något helt annat? Gällande fantasy - vill du spela episka kampanjer med storslagna strider och politiskt intrigerande, eller småskalig grisodlarfantasy? Det finns massor av bra spel som alla är bra på olika saker och fyller olika syften inom alla genrer. (Så många bra spel, och så lite tid!) Nedan följer några mer eller mindre slumpmässiga tips som jag kom att tänka på nu.

Kanske kan vara värt att testa Symbaroum? Järnringen, gänget bakom Mutant: Undergångens Arvtagare (som är ett annat spel värt att titta på) har i dagarna släppt ett fantasyspel som är centrerat kring en stor, djup skog med mörka hemligheter. Verkar tufft, och på det jag läst här på forumet och annorstädes verkar det tagits emot väl.

Mutant: År Noll är ett annat nytt spel som släpptes i våras av Fria Ligan. Det är postapokalyps precis som Rotsystem men handlar inte cyperpunk, istället handlar det om mutanter och att bygga upp ett nytt samhälle efter apokalypsen samt utforska den farliga zonen, full av monster och andra faror men också skatter från forntiden. Ett väldigt bra spel som jag har spelat ett par gånger och tänker mig sätta igång att spela mer regelbundet efter sommaren.

Vill du testa på något från OSR-vågen* finns det en hel del gratis på nätet. Min favorit är Lamentations of the Flame Princess (jag vet, jättekonstigt namn), ett spel som kommit att utspela sig mest i någon sorts pseudo-Europa under 1600-talet med häxkonster, Lovecraftianska monster och mörka kulter i fokus. Och så får man skjuta flintlåspistol också, och det är ju alltid roligt. Reglerna finns gratis utan bilder här. En annan populär variant är Labyrinth Lord, finns också gratis utan bilder här. De flesta OSR-spel är kompatibla med varandra, så det finns en enorm mängd äventyr på nätet att använda sig av.

* OSR betyder (oftast) Old School Renaissance och handlar om att spela rollspel som man spelade de tidigare versionerna av D&D på 70- och 80-talet. Mycket grottkräl, enkla regler och mycket spelarskicklighet snarare än regelmästeri (ja, det ordet hittade jag just på).

Reddokk Fheg said:
Gillade ordet Regelmästeri
kloptok said:
Fast egentligen hittade jag inte på det själv, utan översatte bara rules mastery rakt av. Så i brist på upphovsperson får jag ge credden till den engelskspråkiga interwebben.
Reddokk Fheg said:
Nä fan ta åt dig äran själv :)
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
RasmusL;n37957 said:
Polaris är ett helt fantastiskt spel om du kan tänka dig att samberätta och fokusera på drama och tragedi på allvar. Och jag vet att du kan tänka dig att samberätta!

Och hur kan du veta det?

Men för att vara allvarlig. ja det skulle mycket väl kunna tänka mig. och det skulle vara roligt att testa. jag har dock aldrig spelat på det sättet förut. men prova nya spel och spelsätt är jutrevligt. problemet är att de jag har möjlighet att spela med just nu troligtvis inte skulle vara överdrivet positiva till detta

Finns inte så stort utbud på spelar grupper här mitt i norrbottens inland. helt ärligt finns det i stort sett mest bara skog här :)
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
RasmusL;n37957 said:
Polaris är ett helt fantastiskt spel om du kan tänka dig att samberätta och fokusera på drama och tragedi på allvar. Och jag vet att du kan tänka dig att samberätta!
Polaris är jättehäftigt! Och det finns en jättehög med häftiga samberättarspel att titta på om du är böjd åt det hållet. Bara att fråga på om intresse finns, vi har många samberättarfantaster här på forumet.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Tackar Kloptok. Symbaroum och Mutant: år noll har jag kikat på och tycker de verkar intressanta. Lamentations of the Flame PrincessochLabyrith Lord Ska jag kika närmare på. tack för tippset. Dessa hade jag aldrig hört talas om
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
kloptok;n37964 said:
Polaris är jättehäftigt! Och det finns en jättehög med häftiga samberättarspel att titta på om du är böjd åt det hållet. Bara att fråga på om intresse finns, vi har många samberättarfantaster här på forumet.
Intresserad är jag. Men som sagt så är de jag för tillfället har möjlighet att spela med inte riktigt inne på samma sak
Så för tillfället får sådana spel vänta. i framtiden kanske bättre möjligheter till detta dyker upp
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Lamentations är bättre än Labyrinth Lord IMO. Mitt eget förslag är ICONS. Ett superhjältespel med system som tar inspiration ifrån både Fate och OSR, är lätt som sjutton och allmänt bara skitbra. Skrivet av någon som designat Mutants & Masterminds men tyckte att detta var alldeles för regeltungt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,745
Location
Stockholm
Reddokk Fheg;n37975 said:
Intresserad är jag. Men som sagt så är de jag för tillfället har möjlighet att spela med inte riktigt inne på samma sak
Så för tillfället får sådana spel vänta. i framtiden kanske bättre möjligheter till detta dyker upp

Polaris är pay-what-you-want och boken är allmänt häftigt sprängfylld med stämning och bjuder på ett regelsystem som verkligen imponerade på mig och breddade mina horisonter rörande hur ett regelsystem kan se ut och fungera.

Köp och läs -> ???? -> Flytta till Stockholm och spela med oss!
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Har du inte testat Apockalyps World än tycker jag det är något du ska testa. Det är brutalt bra. Både till sin speldesign och till sin setting. Reglerna är nyskapande men på sätt som inbitande tradspelare tenderar att älska.
Ymir said:
Agreed, nästan alla gillar Apocalypse Wörld, det har förenat hippieregler med ett format som egentligen renodlar sådant som tradspelare älskar, med resultatet att spelet är väldigt givande för ett osannolikt brett spektrum av rollspelare.
anth said:
Då Reddokk Fheg sa att han var intresserad av fantasy skulle jag rekommendera Dungeon World istället.
Dessutom är Dungeon World mer välskriven och lättläst.
Bara tanken på hur AW är skriven ger mig mardrömmar, DW förstår man hur man ska spela efter första genomläsningen. :)
Reddokk Fheg said:
Får väl kika in bådda två då.
Tack för tipset
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
RasmusL;n38418 said:
Polaris är pay-what-you-want och boken är allmänt häftigt sprängfylld med stämning och bjuder på ett regelsystem som verkligen imponerade på mig och breddade mina horisonter rörande hur ett regelsystem kan se ut och fungera.

Köp och läs -> ???? -> Flytta till Stockholm och spela med oss!

Ska kolla in Polaris. hittar ja någon som vill spela det så lär det nog testas.

Nja jag helst inte flytta. trivs här, ta det lugn och dricka öl i skogen är najs

ps. sjlälvklart öppnas ölflaskorna med motorsåg
 

FireVisor

Veteran
Joined
28 Dec 2013
Messages
24
Location
Sundsvall
Dagens rollspelslandskap erbjuder väldigt blandade upplevelser. Men om du vill ha regler som är anpassningsbara till väldigt mycket men är samtidigt väldigt enkla att förstå kan rekommendera Savage Worlds.

Det är dessutom ett väldigt billigt system, och det finns många alternativa settings att dra inspiration från, eller använda sig av.

Systemet använder sig av lite annorlunda mekanismer, där bland annat initiativ använder sig av en kortlek och inget HP system.

Exploderande tärningar gör att även de "ofarligaste" karaktärerna kan utgöra fara för spelare.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Eftersom du gillar fantasy måste jag nämna Svavelvinter. Förutom att spelet baseras på min favorit-setting (Erik Granströms Trakorien) så bjuder spelet på ett litet annorlunda perspektiv. Spelarna är nämligen gudar inbegripna i ett parti brädspel med en del av spelvärlden som spelbräde.

Perspektivet i själva "karaktärsspelet" är ganska "meta" då karaktären är en slags marionett utsatt för spelargudens nycker. Förutom sina egna karaktärer kontrollerar spelarna även olika "skuggmakter" i världen kopplade till varandras karaktärer. Själva skuggspelet utgör ett slags brädspel som spelas mellan eller i anslutning till de regelrätta spelmötena. Notera att det är spelarna - och inte karaktärerna - som vinner och satsar "ödestärningar" för att föra handlingen framåt i önskad riktning. Målet med kampanjen är slutligen att tolka och aktivera en i förväg definierad krönika, och därmed går det också på sätt och vis att "vinna" spelet.

Svavelvinter går givetvis även att spela på "traditionellt" vis, men om man kampanjspelar enligt ovanstående modell så genererar karaktärernas egna mål, öden och förbannelser, tillsammans med skuggspelet och profetian, i idealfallet tillräckligt med handling för att hålla igång kampanjen. Något behov för regelrätta äventyr finns alltså inte, utan det räcker med att spelledaren tänker ut lite möjliga vändningar inför spelmötet.
 
Top